• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum van x aantal jaar geleden berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Berichten
167
Ik ben op zoek naar een formule waarmee ik de datum kan berekenen van een x aantal jaar geleden, maar daarbij wel rekening houdend met eventuele schikkeljaren.
Ik kan het op Google niet vinden. Ik krijg nu altijd de datum die ik heb opgegeven minus het aantal jaar, maar ik vraag me af of dat klopt.

Ik wil het volgende:
- In cel A1 zet ik een datum
- In cel B1 zet ik het aantal jaren
- In cel C1 wil ik de datum zien van A1 - C1 (in dit geval dus in het verleden). Hij moet het aantal dagen van de opgegeven jaren er dus aftrekken.
 
Hallo Edmoor,

Daar had ik al gekeken :d
Dit is allemaal het verschil tussen 2 data.
Ik zoek de optie om van 1 datum een aantal jaren af te trekken.
 
Voorbeeldje.
Kijk naar de formule in C2.
In D2 kan je de datums in A2 en C2 ook gewoon van elkaar aftrekken.
 

Bijlagen

  • Ilona.xlsx
    11,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Als je het aantal dagen weet dan kun je die toch van de A1 aftrekken. Als je met jaren wilt werken dan is het
In A2 de datum > Resultaat in B2 > Aantal jaar bijvoorbeeld -5 in C2 > Formule in B2
Code:
=DATUM(JAAR(A2)+$C$2;MAAND(A2);DAG(A2))

Zoals in Edmoors bestand moet je dan 2192 delen door 365,2425 dan heb je het aantal jaren. Is 6,0014922 maar of je zo wilt/kunt werken is een tweede.
 
Laatst bewerkt:
In A2 de datum > Resultaat in B2 > Aantal jaar bijvoorbeeld -5 in C2 > Formule in B2
Wat ingewikkeld..... In A2 de datum, in B2 het aantal jaren dat je terug wilt (zonder - dus) en dan is de formule ook simpel
Code:
=DATUM(JAAR(A2)-C2;MAAND(A2);DAG(A2))
 
Tjonge, dat is een groot verschil.:d:d:d
 
Ik denk dat ik te ingewikkeld heb zitten te denken :eek:

Met de formule van Edmoor kom ik er.

bedankt allen.
 
Dat weet ik niet zeker. Immers als het geen schrikkeljaar is kun je niet uitkomen 29 februari. Volgens de formule van Edmoor krijg ik bij 5 jaar aftrekken van 29/02/20 is schrikkeljaar #WAARDE! en geen 01/03/15
 
Code:
=zelfde.dag(a2;-12*b2)
 
Ik kom vanaf 29-02-2020 ook uit op value idd.
Bij het verschil in dagen wordt het wel getoond:

2021-12-22_14-12-08.png
 
Sorry HSV, ik had jouw bericht nog niet gezien.
Die formule werkt :D
Op een schrikkeljaar kom ik netjes op 29-02 terecht en anders op 28-02.

Bedankt! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan