• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoornvan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 feb 2002
Hallo Excel expers,

Ik vraag mij af of het mogelijk is om bij de datum 1 maand op te tellen.
Je zult zeggen dat kan.
Mijn bedoeling is het volgende: ik wil iedere maand op de zelfde datum een getal bij het vorige optellen.
B.V.B. op 15-01-2007 staat er 100 in B1 en nu wil ik op 15-02-2007 daar 10 bij optellen dus komt er in B2 110 te staan.

A1 = 15-01-2007 / B1 = 100
A2 = 15-02-2007 / B2 = 110

Is dit met een formule mogelijk?

Mvg. Wim

Ik heb het al opgelost door de volgende formule te gebruiken.

=ALS(A2=NU();B1+D1;"")

D1 = het getal dat erbij opgetelt wordt.

De datums heb ik alvast ingevuld en met deze formule werkt het.

Mvg. Wim

??? Is toch heel wat anders dan je vraag volgens mij, maar mogelijk was die niet al te duidelijk gesteld.

Ik kwam op dit;
Code:
=ALS(DAG(A2)=DAG($A$1);$B$1+(JAAR(A2)*12+MAAND(A2)-JAAR($A$1)*12+MAAND($A$1)-2)*10;"")

Zie ook bijlage
De 10 bijna op het einde kan je natuurlijk vervangen door D1.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord,

Ik het de datum met het klokje 1 maand vooruitgezet en de formule van mij werkte.
Nu hoop ik dan ook dat hij het elke maand doet, we zullen het wel zien.

Mvg. Wim

Ik het de datum met het klokje 1 maand vooruitgezet en de formule van mij werkte.

Dat zou ik toch willen betwijfelen, NU() wordt telkens herberekend...

Met een ALS functie ga je er niet komen, meer nog, je zal VBA moeten gebruiken.

Wigi

Hallo Wigi,

Jij hebt er meer verstand van dan ik, dat zie ik aan de oplossingen die je steeds voor iedereen doet. Ik heb de data al ingevuld in kolom A nu moet hij vergelijken of dat overeen komt met de datum van nu. Gisteravond heb ik de datum vooruit gezet (1 maand met het systeemklokje) en toen werkte het.

Ik kan het pas zien als de datum berijkt is (of het werkt) maar als jij een beter idee hiervoor hebt hoor ik het graag.

Mvg. Wim

Je kan het gebruik van VBA omzeilen als je jouw formule lichtjes aanpast.

Ik wist ook niet dat de voorgeprogrammeerde datums al in kolom A staan. Dan is het wel mogelijk.

in B2:

=ALS(A2<=NU();B1+$D$1;"")

Doorvoeren naar beneden.

Wigi

Hallo Wigi,

Hartelijk bedankt voor je formule.
Ik ga hem gebruiken, het is inderdaad mar een kleine aanpassing. Het absoluut teken was ik vergeten en < heb je erbij geplaatst.

Mvg. Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan