• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum voorwaardelijke opmaak kennisgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

jonbl

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2014
geachte lezer,

Ik zit met het volgende probleem:

Om op tijd in te kunnen spelen is het van belang dat ik in een model met meerdere data (+/- 200 in een kolom) en bepaalde data op 2 maanden van te voren een kleur(cel) krijgt. Om het wat duidelijker te maken hieronder een voorbeeld:

Huidige datum 23-07-2014
Datum waarop hetgeen verloopt 31-08-2016
Datum waarop er een kleur moet komen is 31-06-2016(2 maanden van tevoren).

Het moet dus zo zijn, dat als het bestand op een bepaalde datum geopend wordt, er in 1 oogopslag zichtbaar is wat afloopt(en dus 2 maanden van tevoren een kleur heeft) en welke niet aan de hand van de datum op xx:xx:xxxx

Alvast bedankt!

Jonbl

Dit kun je oplossen met voorwaardelijke opmaak. Plaats eens een bestand zonder gevoelige informatie.

Voorbeeldje zou makkelijk zijn, maar kan je idd oplossen met Conditional Formatting
Cellen met de datums selecteren
Conditional Formatting
New rule
Use a formula....
Intypen: =DATEDIF(TODAY();A63;"m")>=2
En de opmaak kiezen

TODAY() = VANDAAG() in NL
DATEDIF = DATUMVERSCHIL in NL. Het is een niet-gedocumenteerde functie in Excel (niet in de functielijst te vinden). De "m" betekent dat je het verschil in maanden wil.

Sorry, begrijp niet goed welke datums je nu juist wil vergelijken. Wat heeft 2 maand verschil met de expiriation date te maken met de actuele datum? Geraak je met mijn formule al niet verder?

Wellicht schept het naar mijn inziens verwarring dat ik expiration date erbij heb gezet. Het gaat in feite om de final notice date. Wat ik graag in het model wil invoegen is dat bijvoorbeeld, als we morgen 25-7-2014 aanhouden, en de final notice date van x 25-9-2014 (die 2 maanden van tevoren) is, dat dan de final notice date een kleur krijgt op het moment dat ik hem morgen op 25-7-2014 zal openen omdat de periode tussen de final notice date en de dag van morgen op dat moment precies 2 maanden is.

Bekijk bijlage Werkmap1.xlsxIn de omkaderde cellen heb ik een formule toegepast voor de voorwaardelijke opmaak:
=DATE(YEAR(TODAY());MONTH(TODAY())+2;DAY(TODAY()))=$E5
De date functie geeft een datum gebaseerd op een jaar, een maand en een dag
Als de expressie in true resulteert wordt de opmaak toegepast.
Let op de half-absolute referentie
Maak van het geheel een tabel (Invoegen tabel) en de voorw opmaak wordt overgenomen bij nieuwe gegevens

In de tabel ernaast heb ik om het te testen Today() vervangen door een cel waarin ik een datum heb getypt.

Sorry moderatoren, weet niet of het toevoegen van een bijlage gelukt is, en afbeelding toevoegen blokkeert, dus hier toch een koppeling:http://dropcanvas.com/erji6

Reneemettrie,

Het was even puzzelen, maar ik heb hem toch in mijn model kunnen voegen. Nu even voor de controle morgen het bestand opnieuw openen om te kijken of hij in zijn geheel goed is.

Heb ik nog een vraag. Is het ook mogelijk om data die al verstreken zijn, waar het dus (2 maanden =60 dagen, 59 dagen) minder dan 2 maanden is, ook een kleur krijgt? Ik heb ondervonden dat het nu alleen bij precies 2 maanden een kleur krijgt en niet als bijvoorbeeld de dag gepasseerd is. Zo kan ik alleen als ik op de juiste data naar het model kijk zien of het verschil twee maanden is en niet op een willekeurige dag.

Nogmaals bedankt!

Dan zou ik het = teken vervangen door >=
Of Werken met een of voorwaarde

Kun je dan de vraag nog even op opgelost zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan