Opgelost Datum weergave in rapport

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Cor de Snor

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2001
Beste lezers, ik heb een tabel met namen en geboortedatum, nu wil ik een rapport maken met verjaardagen in de huidige maand. Dit is me al een heel eind gelukt, maar ik wil in het rapport onder jarig het dagnummer en de maand zichtbaar hebben, bijv. 9 september. Wie weet of dit mogelijk is en hoe werkt dat dan?

Bijlagen

Dan moet je een kleine formule toepassen op het veld Jarig:
Code:
Jarig: (Format([Geboortedatum];"d mmmm"))

En de functie Now toepassen in je filter is een beetje onzinnig, omdat de datum (en de dag) minstens 24 uur niet veranderd. Dus zo: Month(Date())

Dankjewel Octafish, dit was wat ik bedoelde. Is het ook nog mogelijk om de verjaardagen per dag oplopend te sorteren

Als je al op maand geselecteerd hebt, voeg je aan query toe
Code:
ORDER BY DatePart("d", Geboortedatum)

Gewoon op het veld Jarig oplopend sorteren was al genoeg geweest. Zonder extra poespas, formules of velden dus. Nog nét iets perfecter dus :).

Zit wat in :). Maar sorteren op het veld Geboortedatum, wat toch al in de query zit, is uiteraard nog steeds net zo makkelijk.

Je hebt even je dag(en) niet geloof ik😁. Sorteren op geboortedatum zet de oudste persoon bovenaan (of onderaan). Het is vast de bedoeling van TS dat degene die het eerst jarig is bovenaan komt.

Volgens TS, zie #3:
"Is het ook nog mogelijk om de verjaardagen per dag oplopend te sorteren"

Volgens mij, zie #4.

Oh oh, had je even vermeld moeten worden? Kleine egootjes zijn snel beschadigd :D. Bij deze: zie de tip van ah in #4 :).

Hoe dan ook #4 en/of #9 geeft zo'n lijstje (geboortedatum erbij gezet):
opleeftijd.jpg
Hoewel de aangehaalde vraag van TS lastig te interpreteren is, waag ik het te betwijfelen of dit de bedoeling is.
Het grappige bij dit alles is dat TS ons bedankt en zegt dat het perfect werkt, maar niet duidelijk maakt welke oplossing hij heeft gebruikt.

Dat klopt uiteraard niet; datums zijn getallen en daar kun je prima op sorteren. Terug naar Les 1 :).

Het grappige bij dit alles is dat TS ons bedankt en zegt dat het perfect werkt, maar niet duidelijk maakt welke oplossing hij heeft gebruikt.
Hoeft ook niet; ten tijde van #6 waren er al goede sorteer mogelijkheden aangegeven. TS hoeft dus geen andere oplossingen. En alles wat wij daarna hebben gedaan, is, zoals gebruikelijk bij HelpMij, ter streling van het eigen ego. Verspilde energie dus, en werk voor de poes d’r flamoes.

Of naar Les 0: Lezen 😂

Ik heb niet beweerd dat je niet kunt sorteren op datums. Het enige dat ik zeg is dat als je sorteert op geboortedatum dat misschien niet de gewenste sortering oplevert. Verjaardaglijstjes sorteer je meestal op dag , dus bijvoorbeeld 1/9, 10/9 , 15/9 ......

Ik gebruik meestal dit:
Code:
Format([Geboortedatum];“mmdd”)
Sorteert als een tierelier :). Ook als je filtert op Date()+31 om altijd één maand vooruit te kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan