• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum weergave

• Onderwerp starter Onderwerp starter gst
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

gst

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2010
Besturingssysteem
64-bits besturingssysteem, x64-processor
Office versie
Microsoft Office LTSC Professional Plus 2021
Geacht forum,

Sinds kort wordt er binnen ons bedrijf gewerkt met office 2013 (taal instelling office, nederlands. Windows 7, engelse versie).

Bij Excel 2013 lukt het mij niet om de weergave van de datum in een cel goed te krijgen.
Zie hiervoor de bijlage met omschrijving.

Heeft iemand een oplossing voor mij?
Het gaat er om dat de datum altijd weergegeven moet worden als dd-mm-jjjj

Bijlagen

De invoer van data in office pakketen (excel en access met name) zijn afhankelijk van je Regionale Instellingen (Regional Settings)
Bij de regional settings (ben engels gewent, sorry) staat naar alle waarschijnlijkheid nog de US settings (eventueel ook voor decimalen etc.) wat er voor zorgt dat je invoer "fout" is in de MM/DD/YYYY format.

En wat moet ik hier dan voor doen?
Het is de bedoeling dat meerdere mensen een excel bestand via een netwerk kunnen openen en daarbij moet de datum altijd correct weergegeven worden.

[$-813] dd-mm-jjjj

Maak er eens dit celformaat van.
De 813 staat voor nederlands
Wil je engels neem dan 809

Helaas werkt dit niet.
Wanneer ik 01-11-2013 invoer geeft het toch 11-01-2013
(bij celeigenschap [$-813] dd-mm-yyyy ingevoerd)

Regionale instellingen / Regional settings vindt je in het control panel
Ook kan je als je op de start knop drukt in het vrije text boxje "regional" intypen dan krijg je ook de rechstreekse link

Dan is het op mijn eigen pc als zodanig ingesteld. Maar hoe gaat het dan wanneer iemand anders deze file opend op een andere pc?
De file komt n.l. op het netwerk te staan. Dus iemand anders met een andere pc zal deze instelling niet krijgen (neem ik aan)?

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, maar het is zoals het is.... je kan de chinese versie van Office hebben en nog steeds met de US instellingen werken....

Tenzij jullie IT afdeling er voor zorgt dat je Bedrijfs breed de juiste Regionale instellingen krijgt, zal je moeten wennen aan de US settings voor datums en ook voor getallen (dus een punt als decimaal ipv een komma)

Laatste poging.
Is er via vba misschien nog iets te 'sturen'? Door de betreffende kolom waarin alleen maar de datum geplaatst wordt, een of andere notatie mee te geven?

nee, de inhoud van de cell zal (voor zover ik het weet) altijd het Regional settings formaat aanhouden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan