• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum zichtbaar in kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tulipana

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2009
Berichten
8
Hallo, ik ben bezig met een Userform waar twee datums (van..tot..) kunnen worden ingevoerd. Bij het afsluiten van de userform wil ik dat de opgegeven periode in een kalendertje op een werkblad zichtbaar maken door het een kleur te geven.
De kalender is niets meer dan een rij met oplopende dagen en daaronder een rij waar in kleur de aangegeven periode zichtbaar moet worden.
Ik ben net lid van dit forum en weet niet zo goed hoe ik een voorbeeld van die kalender moet meesturen met deze vraag maar misschien is de vraag duidelijk genoeg.
Alvast bedankt!
 
Beste Tulipana ;)

Hallo, Ik ben net lid van dit forum en weet niet zo goed hoe ik een voorbeeld van die kalender moet meesturen met deze vraag maar misschien is de vraag duidelijk genoeg.
Alvast bedankt!

Welkom op dit forum :thumb:

Een bestandje zou veel meer vertellen dan woorden.

Onderaan je bericht staat er bestanden toevoegen.
Klik op beheer bijlagen en je ziet alle mogelijke bestanden die je kan uploaden.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Dag Danny,

Bedankt voor de tip - stom dat ik er overheen keek. Ik heb een voorbeeldje toegevoegd. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Groet, Tulipano
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xls
    16,5 KB · Weergaven: 47
Beste Tulipana ;)

Waar is je userform ?

Groetjes Danny. :thumb:
 
Tulipana. Bij deze een klein voorbeeldje van wat je zou kunnen doen. Denk er wel aan dat je hier een héééééle serie foutafhandelingen bij nodig hebt!!! (afvangen datumsyntax bij invoer; reeds ingekleurde cellen > dus bezet!; datum niet in het bereik)

Groet, Leo
 

Bijlagen

  • TEMP_Voorbeeld (7).xls
    35 KB · Weergaven: 41
Beste Tulipana ;)

Heb een bestandje gemaakt zonder userform enkel met een lijst.
Wordt automatisch gekleurd via voorwaardelijke opmaak.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • Voorbeeld datums kleuren (Danny 147).xls
    29,5 KB · Weergaven: 40
Beste Leo ;)

Mooi :thumb: , enkel spijtig dat je de beschikbare datums niet kan zien.

Groetjes Danny. :thumb:
 
Met 2 dtpickers in een userform: zie bijlage

De keuze van de van-datum en de tot-datum is beperkt tot de data die in rij 5 staan.
De tot-datum wordt automatisch op 1 dag later gezet dan de van-datum.
Onjuiste gebruikersinvoer is nauwelijks mogelijk.
 

Bijlagen

  • __datum van tot.xls
    28,5 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Dag Danny en dag Leo, hartelijk dank voor de suggesties. Het voorbeeld waar "via lijst" wordt gewerkt vind ik erg elegant maar zie niet in hoe het werkt. De eerste suggestie van Leo past denk ik het beste bij mijn toepassing. Aleen, je noemt het zelf al: hoe realiseer je dat reeds gekleurde cellen niet opnieuw in aanmerking komen? M.a.w. welke foutafhandelingen zijn daarvoor nodig?
Groet, Tulipana
 
Beste Tulipana ;)

Dag Danny en dag Leo, hartelijk dank voor de suggesties. Het voorbeeld waar "via lijst" wordt gewerkt vind ik erg elegant maar zie niet in hoe het werkt.
Groet, Tulipana

De lijst werkt via GEGEVENS - GEGEVENSVALIDATIE - Bij TOESTAAN zet je LIJST en bij GEGEVENS plaats je de volgende formule =C2:U2 ( dit voor Excel 2007)

Voor excel 2003 is dit DATA - VALIDEREN - en hetzelfde als hierboven.

In voorwaardelijke opmaak plaatst je dan deze formule =EN(C9>=$D$5;C9<=$D$6)

Groetjes Danny. :thumb:
 
Dag Danny,

Bedankt voor deze tip. Ik was er nog niet achter dat je dit met voorwaardelijke opmaakt eenvoudig kan maken.

Alleen ontstaat dan het volgende probleem: de nu geel gemaakte cellen zijn nu 'bezet'. Bij een volgende datumingave mogen die niet opnieuw als vrij worden aangemerkt. daarom dacht ik het via een userform te doen. Maar dan zouden in de cellen die geel zijn bijvoorbeeld de waarde 1 moeten worden gezet (Ik had zelf al bedacht die "1" via voorwaardelijke opmaak geel te maken, maar dat terzijde).

Ik dacht aanvankelijk een korte vraag te stellen en er zelf verder uit te komen maar dat is niet zo. Ik voeg hierbij een voorbeeld toe. Er komt dus een lijst met meerdere kandidaten, die op verschillende posities kunnen komen te staan, met een verschillende status. Als een datumrange is bezet door een kandidaat is die niet meer beschikbaar voor een andere kandidaat.

Tulipana :)
 

Bijlagen

  • Voorbeeld planningskalender.xls
    43 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Beste Tulipana ;)

Hoeveel kandidaten zijn er ?

Speelt de status hier een belangrijke rol of enkel de posities en waartoe dienen ze ?

Heb je een lijst van jan. tot dec. of ga je die achteraf zelf toevoegen ?

Groetjes Danny. :thumb:
 
Dag Danny,

De lijst kandidaten wil ik m.b.v. een userform aanvullen, daar kom ik wel uit. Het aantal kandidaten is kleiner dan 200. De status is een informatief gegeven. Maar of ze 1(geel) zijn of 2(rood): de datumrange waar ze staan moet als 'bezet' worden gezien.

De positie kan 1 en/of 2 en/of 3 zijn.

De kalender is zoals weergegeven van 1 mei tot 1 oktober maar het zou in een ander geval ook andere kalender kunnen zijn. dat maakt opzcih niet zoveel uit.

Nog een detail: de datum van moet ingaan op de middag van die datum en de datum tot moet stoppen bij de middag.:rolleyes: Op zich kom ik daar wel uit door de voorwaardelijk opmaak aan te passen. Maar misschien weet jij een eenvoudigere manier?

Groet, Tulipana
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan