• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum zoeken bij laatst ingevulde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
In een tabel met datumkolom (niet doorlopend) en meerdere datakolommen (niet doorlopend gevuld) per kolom met een formule de datum zoeken bij de laatst ingevulde cel.
Zie voorbeeldbestand.

Bijlagen

Code:
=ZOEKEN(2;1/E$5:E$19;$D$5:$D$19)
in E25 en kopiëren naar rechts.

@Timshell,
Bedankt voor een snel en uitstekend functionerende oplossing.

Aanvulling van mijn kant indien een kolom nog leeg is:
Code:
=ALS(ISFOUT(ZOEKEN(2;1/F$2:F$21;$D$2:$D$22));"";ZOEKEN(2;1/F$2:F$21;$D$2:$D$22))

@Timshell,
Ik ben op zoek gegaan naar zoekvector en waarom in deze formule ;1/"bereik"; is. Echter niet kunnen vinden
Zou je me daar een uitleg kunnen geven ?

bvd. Ton

ZOEKEN is een zeer krachtige legacy-functie die foutwaarden negeert. Hij selecteert de laatste niet-foutwaarde uit de zoekvector en retourneert de bijbehorende waarde uit de resultaatvector. Alle lege cellen uit het 1/bereik genereren een #DEEL/0-fout en worden aldus genegeerd.

ZOEKEN is een zeer krachtige legacy-functie die foutwaarden negeert. Hij selecteert de laatste niet-foutwaarde uit de zoekvector en retourneert de bijbehorende waarde uit de resultaatvector. Alle lege cellen uit het 1/bereik genereren een #DEEL/0-fout en worden aldus genegeerd.

Betekent 1/ dus het negeren van lege cellen?
Volgens info zou de zoekvector oplopend moeten zijn, maar in mijn voorbeeld is dat niet het geval.

ZOEKEN is oorspronkelijk bedoeld om in een gesorteerd bereik te zoeken. Als het bereik niet gesorteerd is en de zoekwaarde groot wordt gekozen wordt de laatste waarde getourneerd. In dit geval is 2 groot genoeg omdat 1/waarde altijd kleiner is dan 1. Lege cellen zijn 0 en 1/0 is ...
Het is niet zo'n eenvoudige functie om te doorgronden maar als je hem doorhebt kun je er heel veel mee.

ZOEKEN is oorspronkelijk bedoeld om in een gesorteerd bereik te zoeken. Als het bereik niet gesorteerd is en de zoekwaarde groot wordt gekozen wordt de laatste waarde getourneerd. In dit geval is 2 groot genoeg omdat 1/waarde altijd kleiner is dan 1. Lege cellen zijn 0 en 1/0 is ...
Het is niet zo'n eenvoudige functie om te doorgronden maar als je hem doorhebt kun je er heel veel mee.

Bedankt voor je uitleg.

@anton:
Die formule uit post #4 kan simpeler:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/F$2:F$21;$D$2:$D$22);"")

Aanvulling:
Als in de kolommen kleine getallen voorkomen zoals bv valuta (€ 0,01) dan kan de zoekvector aangepast worden.
Het voorbeeld onderkent 0,01 als kleinste waarde.
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(1;0,01/E$2:E$23;$D$2:$D$23);"geen")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan