• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum zonder jaartal

Status
Niet open voor verdere reacties.

appie36

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
hallo,

ik had wat vragen over of je kan rekenen met datums zonder jaartal.

Als bijvoorbeeld de ingevoerde datum in een cel niet ligt tussen de aangegeven 2 datums dan kreeg de cel een andere kleur.

Nu is het 2017 en werkt mijn formule niet meer. De datum die nu wordt ingevoerd ligt altijd buiten 1-1-2016 en 31-12-2016. Is het op een of andere manier mogelijk om zonder jaartal te werken zodat je niet elk jaar de parameters hoeft te veranderen?

Mvg

Ab

Ja dat kan als je de formule opsplitst. Iets in de aard van als dag(A1) en maand( A1) > is dan en dag(A1) en maand(A1) < dan
Anders even een voorbeeld excel bestandje plaatsen.

Dan vraag ik me af hoe je er nu wél mee kan rekenen...

een voorbeeld

hierbij een voorbeeld, als A1 valt tussen B1 en B2 is het oke en gebeurt er niks. valt de datum van A1 niet tussen B1 en C2 wordt de tekst rood. Dit doe ik met voorwaardelijke opmaak. Als je de datum in A1 invult die wel tussen B1 en C2 valt maar dan in een ander jaar wordt hij dus ook rood. Nu wil ik dit graag zo hebben als ik er 2017 van maak dat het dan ook werkt.

Ik krijg mijn bestandje er niet in, dus maar klein voorbeeldje hier onder

A1 24-4-2016
B1 1-4-2016
C1 30-5-2016

hopelijk een beetje duidelijk

grt Ab

Verwijder een van de twee en pas de ander aan in.
Code:
=EN($A$1<$C$1;$A$1>$B$1)

Harry,

bij mij veranderd er niets, als je een ander jaartal invoert in a1 gaat het weer fout.

Even beter je best doen.
Werkt natuurlijk goed.

Oke. het moet dus rood worden als de datum in A1 niet tussen B1 en C1 ligt.

Harry,

Ja dat klopt. Ik heb een lijst van producten die je voor of na een bepaalde datum niet mag gebruiken. Dit herhaalt zich elk jaar opnieuw, wil ik het laten werken zoals ik nu doe moet ik van alle data van toepassing tijdstip het jaartal veranderen in 2017. Dit wil ik omzeilen maar dat blijkt nog niet zo makkelijk. Werk je met de DAG en MAAND word de datum weer vanaf 1900 uitgerekend. Ik hoopte het met een bepaalde formule te kunnen doen met bijvoorbeeld van d-mmm in de formule maar dat lukt me niet.

mvg
Ab

Plaats eens het bestand zonder gevoelige info.
Maak anders gebruik van..
=Datum(jaar(nu());1;1)
...dit geeft 1-1-2017

Na wat puzzelen heb ik iets wat werkt, al is het wel omslachtig.

De datum waar het tussen moet vallen kunnen gewoon in het jaar 2016 blijven staan, de ingevoerde datum kan wel met het huidige jaartal worden ingevoerd.
Misschien heeft iemand een makkelijker oplossing?

Mvg
Ab

Bijlagen

A2 en A3 blijven zwart terwijl het niet tussen E en F ligt.
?????

Harry,

Als je naar de jaren kijkt liggen ze inderdaad niet tussen de data van E en F, als je de jaren vergeet liggen ze wel tussen E en F.
Dit is bij mij ook de bedoeling. E en F zijn de vaste waarden die elk jaar terug keren.
Een datum zonder jaar krijg ik niet voor elkaar in excel, excel rekent altijd met dagen vanaf 1900.

Hopelijk beetje duidelijk zo, waarschijnlijk heeft iemand wel een eenvoudigere oplossing.

Mvg
Ab

Kijk hier eens naar Ab.
Kolommen C, D, G en H mag je nu verwijderen.

Zet de formule in de Vw opmaak.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Harry,

Knap gemaakt, je trekt in principe de datum uit elkaar met JAAR MAAND DAG en voegt ze dan weer samen tot een andere datum? De =OF functie zorgt er voor dat het een Waar of onwaar wordt?
Zo kijk ik er tenminste tegen aan met mijn beperkte excel kundigheid.

Mvg
Ab

Ja, ik pak het jaar van kolom E en de maand en dag van kolom A.
Voor de andere helft van de OF functie doe ik hetzelfde, maar dan het jaar van kolom F.
Het gaat dus om de dag en maand en niet om het jaartal zoals ik er tegen aankijk.

Zet de formule in de Vw opmaak en je bekomt hetzelfde resultaat maar dan zonder de vier hulpkolommen.

Je mag het nog iets inkorten.
Code:
=OF(E1>DATUM(JAAR(E1);MAAND(A1);DAG(A1));F1<DATUM(JAAR(F1);MAAND(A1);DAG(A1)))

Je zegt dat je niet elk jaar je parameters wilt aanpassen.
Kan je niet met zoeken en vervangen 2016 vervangen door 2017?
Kost je 2 seconden of je maakt er een macrootje voor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan