Datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

bn2vs

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Hey,

Ik zit met een soort van bestelling systeem waar ik data voor opsla in een MySql db. Datums sla ik op als timestamp (logisch), en kan ik zonder problemen weergeven met de date() functie.

Nu is mijn probleem dat een gewone gebruiker in staat moet zijn om de opgeslagen datums aan te passen. Kan iemand mij een goed systeem aanraden om dit voor elkaar te brengen?

Alvast bedankt :)

Datums sla ik op als timestamp (logisch)

Nee, dat is niet logisch. Een datum sta je op als DATE, een tijd als TIME en datum-tijd als DATETIME. Dat zijn speciale datatypen die precies daarvoor bedoeld zijn. Aan timestamps heb je niets, helemaal niets. Zie jij namelijk maar eens de DATE-functies los te laten op een timestamp. Hoe ga je alle bestellingen per maand bundelen? Per uur? Per minuut? Dat kan allemaal in SQL, maar dan wel als je het gewoon als DATE opslaat.

Database even aanpassen dus. :)

Hey,

Het huidige systeem werkt nu eenmaal met integers ipv datetimes, dat kan niet verandert worden...

Ik heb echter wel al systemen gezien (bv op forums) waarvan ik weet dat ze in de db als integer worden opgeslaan, dus het is effectief mogelijk (ookal is het msichien niet de beste manier).

Kan iemand me een goeie tool aanraden?

Die functies lijken mij alleen te werken wanneer het type van dat veld op "DATE" of "DATETIME" staat.

De meeste werken of op timestamps, of op formatted dates; maar het is natuurlijk een kleine moeite om het uitgelezen integer veld via DATE_FORMAT om te zetten naar een string representatie om daar vervolgens mee te werken.

Wat ik me eigenlijk vooral afvraag is wat bn2vs precies wil gaan doen. Is het een webpagina waar mensen moeten kunnen editen, of is het in de database zelf?

Hey,

Ik heb een tabel met 'events' erin. DIe hebben allemaal een naam, eigenaar, ect, en een datum waarop ze plaats vinden. Nu moeten gebruikers van het systeem via een html form de gegevens van hun events kunnen aanpassen, wat geen probleem vormd voor alle velden op de datum na, omdat ik het hun moelijk als timestamp kan laten invoeren :p

Ik denk dat ik een goeie tool heb gevonden, en ga hem strax proberen integreren met mn code :)
http://www.phpclasses.org/browse/package/1870/download/targz.html

Als iemand nog een betere sugestie heft is die zeker welkom :)

Bedankt voor alle feedback zover :thumb:

Ik kan verder
> vraag opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan