• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumformaat in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

BirgitMohr

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2000
Ik heb een kolom in een Excel sheet met datumformaat 3-14-98 in alle cellen. In bijna alle cellen staat het goed, behalve in een aantal, daar lijkt het alsof die het datumformaat helemaal niet pakt. Tekst staat aan de linkerkant van de cel en heeft een ander datumformaat (bijv. 10-20-2003). Wie kan mij helpen?

Ik heb Excel 2000, maar een collega heeft Excel '98, en daar doet zich in hetzelfde spreadsheet hetzelfde probleem voor.

Bij voorbaat dank voor je reactie!

Klik met de rechterknop op een cel en kijk bij de celopmaak.

Waarschijnlijk staat er bij de cellen met verschillende datumopmaak een verschillend formaat ingesteld.

Makkelijkste manier om te veranderen. Ga op een goede cel staan. Dubbelklik op het formaat kopieren icoontje (dat rare kwastje) en klik dan 1 voor 1 op de cellen die je wilt veranderen. Als je klaar bent nog 1 keer op het formaat kopieren icoontje klikken om 'm uit te zetten.

Overigens zie ik dat je het Amerikaanse datumformaat gebruikt, ik vind dat vreselijk maar ieder zijn voorkeur :)

Wacht even... als je het formaat in een hele kolom wilt aanpassen dan ga je in een goede cel staan, klikt op formaat kopieren met de linkerknop... en weer met de linkerknop op de kolomkop (de letter dus) en dan is de hele kolom aangepast.

Helaas is dat niet het probleem. Dat dacht ik ook eerst, maar het formaat is echt in alle cellen (ook daar waar het verkeerd getoond wordt) hetzelfde. Daarom vind ik het ook vreemd. Heb je misschien nog een idee?

Groeten
Birgit

Hoi,

Selecteer de cel(len) waar de opmaak onjuist blijft.
Kies menu: Bewerken > Wissen > Opmaak
Stel de opmaak opnieuw in (evt. via de knop Opmaak kopieren/plakken op de standaardwerkbalk)
Werkt dat niet, probeer dan Bewerken > Wissen > Alles, maar dan per cel, waarna je eerst de opmaak van een cel waarin de opmaak wel goed is kopieert en vervolgens de datum weer invoert.

Teun

geimporteerde data?

Is het spreadsheet ontstaan uit een importactie vanuit een ander pakket? Import van data wil dan soms alleen goed lukken als zowel van het exportpakket als het importpakket (Excel) het datumformaat hetzelfde is.

Ik heb lang geleden eens hetzelfde probleem gehad bij de import van gegevens vanuit Exact. Exact stond ingestelde op het Amerikaanse formaat terwijl mijn Excel op Europees formaat was ingesteld. Daar waar het dagdeel en/of maanddeel van de datum maximaal 12 was ging het goed. Moest Excel een maanddeel 13 of hoger importeren dan werd, voorzover ik me kan herinneren, weliswaar de datumwaarde correct berekend doch juiste weergave was dan niet mogelijk.

Nadat beide systemen hetzelfde datumformaat hadden ging alles weer goed.

Misschien helpt dit je op weg.

Groet,
Arno.

Wij importeren ook nog wel eens gegevens uit andere programma's en merken dat je soms met bepaalde getallen niet meer kunt rekenen omdat de gegevens niet meer als getal worden herkend, ook als je de celopmaak goed hebt staan.

Een truuk die meestal werkt is de volgende (ook bij datum notatie waar niet meer mee gerekend kan worden).

Type ergens in een lege cel het getal 1.
Klik op kopiëren. Maak vervolgens een selectie van de cellen waar het mis gaat.
Klik op bewerken, plakken speciaal en kies vermenigvuldigen. De gegevens worden nu met het getal 1 vermenigvuldigd.

Als het goed is krijg je nu de datumopmaak in cijfers (de cijfers staan rechts).
Kies bij celeigenschappen de juiste datumopmaak.

Inderdaad , Jen, jou truukje werkt perfekt.

Ik had wel ooit het volgende voor: bij het importeren van gegevens uit een SQL-query verloor ik steeds de nullen vooraan het telefoonnummer.

Door middel van FORMAT - cells - tabblad"NUMBER" - Text - kon ik een sheet ertoe krijgen de 'leading-zero's' vooraan het telefoonnummer toch te aanvaarden.

Sorry voor de engelse termen.... ik arme-oude-man beschik enkel over een Engelse Office.

Bedankt allemaal.

De truc van Jen werkt inderdaad heel erg goed. Bedankt!
Groeten
Birgit

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan