• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumnotatie wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Antonzwart

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Wie heeft een oplossing voor het volgende:
Ik heb een tabel uit een CRM-systeem ge-exporteerd en vervolgens ge-importeerd in een nieuwe excelsheet. Dat ging goed maar er is een belangrijk probleem: de datumvelden zijn allemaal als volgt genoteerd: 2010-03-19 00:00. Dus datum en uur/minuten. Ik wil deze notatie wijzigen en de uur/minuut-notatie laten vervallen. Als ik dat in één cel wijzig, lukt dat goed en kan ik de notaties ook veranderen. Maar er zijn heel veel datumvelden in de tabel. Hoe kan ik dat in bulk doen?

Alvast dank, Anton

Dit doe je door het volgende uit te voeren:

• Eerst selecteer je al je datum velden

• dan doe je recht muisknoop in je geselecteerde veld
  • dan kies je voor celeigenschappen
  • Vervolgens kies je hoe deze cellen jou format van datum aanduiding.

Hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen :)

Succes er mee:D

Dag Klaaspeter,
Helaas werkt jouw suggestie niet. Ik kan niet via celeigenschappen de weergave veranderen.
Als ik handmatig in een cel de tijdaanduiding verwijder, dus: 2010-03-01 00:00 dan kan ik vervolgens alles naar eigen smaak wijzigen. Het probleem isdan alleen dat ik alle datumcellen handmatig moet doen en dat zijn er heel veel. Ik zoek dus naar een bul-aanpak.

Hallo,

Kun je geen enkele celeigenschap wijzigen? Dan zijn de cellen misschien beveiligd?

Kees

Draai deze macro met je gegevens in kolom A:

Code:
Sub tijdverwijdering()
Dim c As Range
   For Each c In Range("A1:A" & Range("A65000").End(xlUp).Row)
         c = Format(c, "dd-mm-yy")
   Next
End Sub

Succes, Cobbe

Antonzwart,

Zet deze code achter het blad en pas het bereik aan. (de code doet het in de zelfde cel)
Doe dit wel even op een kopie en niet gelijk op het orgineel. (voor de zekerheid)
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
  For Each cl In Range("C2:C3427") 'Pas het bereik aan
    cl.NumberFormat = "mm-dd-yyyy"
    cl.Value = cl.Value
  Next
End Sub

Pas zonodig het NumberFormat aan "yyyy-mm-dd"

Laatst bewerkt:
De macro die Cobbe heeft gemaakt zet je in een module.
In de VBA editor ALT +F11 kies voor invoegen Module en plak de code daar.
Laat de mcro zijn werk doen.

De macro van ExcelAmateur zet je achter het blad.
Klik met recht op de tab van het blad en kies voor Programmacode weergeven en plak de code daar.

De macro die Cobbe heeft gemaakt zet je in een module.
In de VBA editor ALT +F11 kies voor invoegen Module en plak de code daar.
Laat de mcro zijn werk doen.

De macro van ExcelAmateur zet je achter het blad.
Klik met recht op de tab van het blad en kies voor Programmacode weergeven en plak de code daar.

Dank voor de uitgebreide tips. Mijn pobleem is misschien dat ik met Excel (MSOffice) voor MAC werk en daar niets vind van VBA-editor of "Programmacode weergeven". De combinatie ALT+F11 leidt naar iets heel anders, dat niets met Excel te maken heeft.

Het had dus handiger geweest als je vermeld had dat je Excel voor de Mac gebruik.
De meesten werken hier met Windows.

Ik dacht dat Excel voor de Mac tegenwoordig ook macro kon gebruiken.

Is hier niet een form voor de Mac?
Als je een Legale versie heb kun je altijd bij de firma vragen voor een oplossing.

Het had dus handiger geweest als je vermeld had dat je Excel voor de Mac gebruik.
De meesten werken hier met Windows.

Ik dacht dat Excel voor de Mac tegenwoordig ook macro kon gebruiken.

Is hier niet een form voor de Mac?
Als je een Legale versie heb kun je altijd bij de firma vragen voor een oplossing.

Tsja, als leek wist ik niet dat Excel 2008 voor Mac (uiteraard legaal!) andere functies heeft dan in Windows. Inmiddels ben ik er achter dat Macro's maken dus niet kan in deze versie. Wel heb ik ontdekt dat ik Applescript heb en dat dit mogelijkheden zou bieden. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Tsja, als leek wist ik niet dat Excel 2008 voor Mac (uiteraard legaal!) andere functies heeft dan in Windows. Inmiddels ben ik er achter dat Macro's maken dus niet kan in deze versie. Wel heb ik ontdekt dat ik Applescript heb en dat dit mogelijkheden zou bieden. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Ik ben toch niet de enige MAc-gebruiker met een Excel2008/Macro probleempje?:shocked:

Probleem nog niet opgelost

Zijn er mensen die ervaring hebben met Applescript om in EXCEL 2008 voor MAC taken uit te voeren?

Aangezien VBA en AppleScript totaal verschillend zijn vrees ik dat je je zal moeten wenden tot Mac-forums of beginnen met zelfstudie om een XL-macro om te tunen naar AppleScript

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan