datumquery, laatste of leeg

Status
Niet open voor verdere reacties.

floork

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2006
hallo,

ik probeer in een bestaande database de uitdienstdatum boven water te krijgen.
er is een persoon tabel en een hrperiode tabel.
dit is een 1 op n relatie.

eerst heb ik geprobeerd met de totalen laatste te selecteren, maar als iemand als laatste een contract voor onbepaalde tijd heeft gekregen is dat null, en zal de query dus de hoogste datum daarvoor pakken :confused:

ik had gehoopt door een subquery op hrperiode te doen de max id van die tabel te gebruiken om de laatste datum boven water te krijgen. dit zou goed werken als de periodes chronologisch waren ingevoerd. Maar dat is niet het geval.

Nu zit ik dus klem en ik weet niet hoe ik het moet oplossen. idealiter zou ik een query willen maken die zoekt op hoogste datum of null.

die's een aantal gig. :o
gebruik odbc koppeling om te connecten met een mssql server.

de tabellen waar het om gaat zitten als volgt in elkaar.

persoon
PersoonID
voornaam
tussenvoegsel
achternaam
geboren
etc.

HRMperiode
HrmID
PersoonID
Begindatum
Einddatum
Eindreden
Brutosalaris
UrenWk

welke wil je nu boven water krijgen diegene met einddatum = NULL
of juist met een eind datum ingevuld en dan waar de begindatum het hoogst is of zo

post anders een klein dbtje met deze twee tabellen en een klein plukje data en geef dan aan de hand van de voorbeeld data aan wat je wil.
Ik werk zelf ook met mssql op de zaak en als je het in std acces kun maken lukt het in een upsize ook bijna altijd.

als de waarde null is is iemand in vaste dienst, als er een einddatum staat dus niet.
maar als ik de hoogste waarde pak kom ik dus niet uit.
immers, iemand kan na een bepaalde tijd contract een vast contract gekregen hebben.
dus eigenlijk wil ik een query laat mij de laatste uitdienstdatum zien, tenzij er ook een null waarde in de uitdiensttabel staat voor persoonID ___

ik kan laatste selecteren door bij totalen "laatste" te selecteren, maar dan kan ik niet or is null invullen bij criteria. dus die query kan ik niet maken

en als je het probeer met een qeury iets in de geest van dmax of isnull
dan hoef je de group by niet te gebruiken en volgens mij moet het dan werken.

Anders moet je toch proberen een klein stukje te posten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan