• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums aanvullen en gemiddelde per dag

Status
Niet open voor verdere reacties.

peper01

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 sep 2009
Berichten
3
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig om mbv vba en macro's een txt bestand te importeren in excel. Dit is allemaal gelukt. Ook het verwijderen van diverse regels is gelukt, evenals het opslaan van het bestand met een bepaalde naam, alles dmv 1 druk op de knop. Nu heb ik echter nog het volgende probleem (eigenlijk 2).

1. Ik heb in kolom B data staat, als in datums. Op de eerste regel staat bv 25-09-2008 en op regel 24 staat 26. Nu wil ik dat de 26 op regel 24 wordt aangepast naar 26-09-2008. Vervolgens wil ik dat ook voor de 27 op regel 48, dus dat wordt 27-09-2008. Er is echter 1 probleem. Er zit niet altijd het dezelfde aantal regels tussen de data.

Wie kan voor mij dmv vba of macro iets verzinnen dat dit automatisch gaat.

2. Nu wil ik dan graag een gemiddelde waarde per dag van de waardes in kolom D. Ook weer met vba of een marco. Het probleem is hier ook weer dat niet elke dag precies hetzelfde aantal gegevens heeft.

Ik heb een deel van het bestand toegevoegd.
 

Bijlagen

  • B TI28301.xls
    60,5 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Hallo Peper01,

Ik heb het zonder VBA, maar met formules gedaan. Zie de kolommen I en K.
Let er wel op dat er in kolom A afwijkende datums staan: bijv 1-okt.
 

Bijlagen

  • Kopie van B TI28301.xls
    98,5 KB · Weergaven: 26
Ja, bedankt.

Maar dan wil ik toch nog weten of het mogelijk is om dit met VBA te doen en of er ook een mogelijkheid is om met de afwijkende data om te gaan?
 
Hallo Peper01,

Het is ook mogelijk dit via VBA te doen. Ik ben daarin niet zo'n kei.
Afwijkende data is ook af te handelen, als het maar datumnotaties zijn, die door CEL("notatie";B1) worden herkend.
De Als-formule wordt dan iets in de vorm van
=ALS(of(CEL("notatie";B2)="D1";CEL("notatie";B2)="D2");B2;ALS(LENGTE(B2)=0;I1;DATUM(JAAR(I1);MAAND(I1);B2)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan