• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums invoeren en sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Ik gebruik in Excel 2007 een sheet waarin ik een kolom datums gebruik om te sorteren. Mijn probleem is dat ik het jaar bij die sortering niet wil meenemen. Met andere woorden als ik twee datums hen bv 14-mei-2014 en 1-januari 2015 wil ik die in de volgorde 1 januari eerst en 14 mei later in de kolom. en niet zoals ik nu krijg eerst 14 mei en dan 1 januari. Ik heb bij cel eigenschappen wel aangegeven dat ik het jaartal niet wil zien en heb de gegevens zelfs zo ingevoerd maar dat beïnvloed de volgorde niet. Bestaat er een mogelijkheid om datums in te voeren zonder dat daar een specifiek jaartal bij hoort of Is en een mogelijkheid te sorteren zonder het jaartal te gebruiken of kan ik in een keer alle jaartallen in de kolom op de zelfde waarde zetten, de kolom is wel enkele honderden elementen lang.

Ldries46

Oplossing kan zijn om in een hulpkolom het jaar van de ingevoerde datum gelijk te maken en dan te sorteren.
Bij datum in A1 formule in B1:
Code:
=DATUM((2012);MAAND(A3);DAG(A3))

Laatst bewerkt:
Je ontkomt m.i. zonder VBA niet aan een hulpkolom... Oplossing boven werkt, analoog: je converteert de maand/dag van een datum naar getal en sorteert daar dan op.

Bij datum in A1, formule in B1:
Code:
=MAAND(A1)+DAG(A1)/100

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan