Datums omzetten naar velden

Herintreder

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2025
Hallo,
Na jaren weer begonnen om een Access database aan het maken. Dat gaat wel lukken als ik volgend probleem kan oplossen:
Ik heb een gekoppelde tabel met daarin een veld "startdatum"
Nu wil ik van de datums van dit veld omzetten naar een nieuwe tabel of Query waarbij de datums velden worden. En wel oplopend van de laagste waarde tot aan de hoogste waarde.

De waarde in de tabel Veranderen regelmatig in het bronbestand.

Kan dit wel? Bij voorbaat dank.
Willem

Ik snap niet wat je bedoelt met "omzetten naar velden". Een datumveld is al een veld dus wat valt er dan om te zetten?
In een query sorteren op een datumveld kan natuurlijk altijd.

Misschien moet je het grotere geheel en de achtergrond even toelichten voor een beter begrip.

Je hebt een veldnaam. In mijn geval Startdatum. Daarin vul je de velden met een datum. Van deze neem je de laagste datum. en de hoogste datum.
Als voorbeeld heb ik 1-1-2025, 14-1-2025, 12-12-2024, 13-12-2026. Dan is de laagste 12-12-2024. de hoogste is 13-12-2026.
Ik wil van alle datums die tussen deze 2 datums liggen afzonderlijk weer een veldnaam maken. Bij voorkeur in een query.
Met als tekst de datum. dus 12-12-2024, 13-12-2024, 14-12-2024,........., 12-12-2026, 13-12-2026.

Meer kan ik er niet van maken:
Code:
SELECT Startdatum FROM JouwTabel ORDER BY Startdatum

Ik vermoed dat het hier over een pivotering gaat? Dan zou ik zeggen: probeer het met een crosstab query.

Noellag,
Had voor mezelf het idee dat dit niet is wat ik wil. Maar ga het zeker proberen. Misschien in cobi met het idee van XPS351.
Thanks alvast.

Kan alleen met een kruistabel, zoals Noella ook al schreef. Andere optie is natuurlijk om e.e.a. te programmeren en het met VBA te doen. Mij interesseert het waarom je dit zou willen hebben... Maar vanwege deze zin
De waarde in de tabel Veranderen regelmatig in het bronbestand.
Zou ik zeggen: hou het bij een draaitabel, want die is flexibel in het gebruik.

Hoi Octa,
Ik haal data uit een onderhoud programma genaamd Ultimo. Dat zijn openstaande werkzaamheden.
Ik wil die in een planner visualiseren. Dus eigenlijk een kalender maken met datums vanaf de oudste tot de jongste Job.
Ik heb zoiets ooit gemaakt. Maar toen moest ik zelf de tabel aanpassen. Dit wil ik automatisch laten verlopen achter een knop.

Wat versta je onder 'kalender'? Dan vermoed ik namelijk dat je ofwel een formulier, ofwel een rapport als output wil.

Het lijkt me dat wat jij wil doen eenvoudiger te verkrijgen is via Excel. Maak een template, laadt de gegevens op met een powerquery en pivoteer de gegevens via een macro.

Ach, laten we de oplossing gewoon in Access maken, dat is net zo makkelijk :). Ik heb daar echt wel een voorbeeldje voor liggen.

OctaFish. Klopt dat moet uiteindelijk een formulier worden. Waarbij ik veel meer gegevens wil bij zetten. Subform en dergelijke.

NoellaG. Please, not excel. Niet gebruiksvriendelijk. Tis letterlijk en figuurlijk te plat.

OctaFish. Ik heb zeker hulp nodig. Een voorbeeld zou mijn laatste redmiddel zijn. Wil het graag zelf begrijpen en maken. Mijn nivo is helaas wel als beginner te zien.

Ok, dan zul je je vrees ik toch wat in VBA (en Access voor gevorderden) moeten verdiepen, als je e.e.a. ook wilt begrijpen. Want de oplossing is dus prima te maken, maar wél moeilijk. Probleem is namelijk dat formulieren werken met vaste gegevens, zoals vaste velden (en labels). En jij wilt een flexibele pagina gebruiken. Dat kan alleen door het hele circus te programmeren.

Het probleem is namelijk dat een kruistabel de inhoud van het datumveld als virtueel veld gebruikt, met daarbij dus de veldinhoud als veldnaam. Precies zoals jij wilt dus. Maar een formulier is gebaseerd op velden uit een (virtuele) tabel, waarbij je dus de veldnamen gebruikt om het formulier te bouwen. Maar wat nu als die veldnamen elke keer anders zijn? Zie je het probleem?

Het aardige is dus dat ik dit probleem heb opgelost, en daar zelfs een paar hoofdstukken in de Access cursus aan heb gewijd. Dus het is allemaal prima (vind ik :)) beschreven. Maar ik maak dat uiteraard het liefst a.d.h.v. jouw database, niet de mijne.

Laat een wat van me horen.
Ik ben enige tijd bezig aan de hand van de handleidingen zoals Octafish beschreef. Het begint al wat te worden. Kom straks misschien toch wel problemen tegen. Hoop van niet.

Terug
Bovenaan Onderaan