• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums optellen in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

naprius

Gebruiker
Lid geworden
25 apr 2007
Hallo allemaal,

Ik heb het forum nagezocht maar niets soortgelijks (althans iets waar ik mee verder kon) gevonden. Ik ben bezig met een overzicht met orders. Iedere order heeft uiteraard een eigen datum en het kunnen honderden orders zijn. Nu zou ik graag willen dat de tabel de datums van een bepaalde maand optelt.
Ik wil dat bij de cel Januari een 5 komt te staan als er ook 5 orders zijn in de maand januari. Dus iedere keer +1 als hij zo'n datum vind.
Ik zal het bestandje bijsluiten. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Anders wordt het met de hand optellen :confused:

Alvast bedankt!

Groetjes naprius

Bijlagen

naprius

Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Eerst in B13 01-01-2010 neer zetten, B14 01-02-2010 etc etc. Daarna de celopmaak op
aangepast en hier mmmm invullen. (dan krijg je gewoon weer januari, februari te zien). Hierna deze formule in C12:
Code:
SOM(N(MAAND($D$7:$D$9)=(MAAND($B12))))
de formule afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. daarna doortrekken naar beneden. Simpel hè?

Toch maar een voorbeeldje bijgevoegd :)
Succes,

Bijlagen

Code:
=SOMPRODUCT(--(MAAND($D$7:$D$9)=MAAND($B12)))
liever geen matrixformules, een gewone somproduct]

Sorrie voor de late reactie, er is een sterfgeval in de familie geweest en heb geen tijd gehad om achter de pc te kruipen.

De somproduct werkt, echter telt de formule ook de lege cellen op.

De eerste formule heb ik nog niet fatsoenlijk kunnen uitproberen want hij liet zich niet doortrekken. Even met de hand proberen en dan laat ik weten of hij het goed doet.

Bedankt voor jullie reacties

Update: De matrixformule geeft alleen hekjes. Weet niet precies of er iets fout aan is of wat ik fout doe.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk krijg je haakjes omdat...:

- je de formule niet als matrixformule hebt ingevoerd (dit doe je door na het bewerken van de formule op CTRL+SHIFT+ENTER te klikken).
- je de opmaak van de andere cellen in kolom B niet hebt aangepast. Thankyou heeft de namen 'januari', 'februari' enz. terecht aangepast in '1-1-2010' (of welk jaar dan ook), '1-2-2010', enz. en vervolgens de celopmaak in de notatie 'mmmm'. Zo kan Excel rekenen met het maandnummer, terwijl jij in de cel van kolom B gewoon de naam van de maand ziet.

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!

Bedankt, de matrixformule werkt nu ook inderdaad.
Het rare vind ik dat ze allebei de formules bij de januari ook de lege cellen optellen.

In het vakje van januari staat nu 3 terwijl er geen data in de cellen staan.
Als er een andere datum in een van de velden komt te staan trekt hij wel 1 van die 3 af overigens.

Super dat jullie zo snel reageren trouwens :thumb:

een lege cel wordt aanzien als januari, dus alleen correctie voor die maand
voortbreiend op naprius

Bijlagen

(Hmm... Ik dacht net het antwoord te hebben door het aantal lege cellen weer af te trekken van het resultaat van de somproduct-formule, maar dat werkt natuurlijk niet...)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan