• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums samenvoegen in draaitabel excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ferdi01

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2002
Berichten
333
Goedemorgen,

Kan iemand mij vertellen hoe ik een kolom datums samenvoeg naar maanden of weken in een draaitabel in Excel.

Voorbeeld:

1-8-2006 |
2-8-2006 |--- Dit moet samengevoegd worden naar een weeknummer
4-8-2006 |

7-8-2006 |
8-8-2006 |--- Dit moet samengevoegd worden naar een weeknummer
9-8-2006 |

OF

1-8-2006 |
2-8-2006 |
4-8-2006 |
7-8-2006 |--- Dit moet samengevoegd worden naar een maand dus "Augustus"
8-8-2006 |
9-8-2006 |

Ook de andere data in de draaitabel moet daar dus op aangepast worden.

De functie 'groeperen' werkt niet.

Iemand enig idee???

Thnx alvast
 
Waarschijnlijk zijn jouw datums niet als datum geformatteerd in de cellen, want dan zou groepering zeker wel werken. Per maand kan je groeperen, per week kan echter niet (toch niet zoals jij het wil).
 
Waarschijnlijk zijn jouw datums niet als datum geformatteerd in de cellen, want dan zou groepering zeker wel werken. Per maand kan je groeperen, per week kan echter niet (toch niet zoals jij het wil).

De cellen in de kolom staan wel datum cellen. Er staan ook geen lege cellen tussen oid.
 
Je probeert de groepering toch toe te passen nadat je het veld in de draaitabel hebt geplaatst?
 
Het antwoord is eigenlijk simpel.

De fout die je gemaakt hebt is de volledige kolommen te selecteren. Als je in jouw draaitabel kijkt in het 'Maand' veld waar je datums staan, zie je onderaan een cel '(blank)'. Dat is de reden waarom je je data niet kan groeperen.

De beste manier om een draaitabel aan te maken is door er gewoon te gaan instaan. Selecteer dus één enkele cel van je tabel en start dan pas de wizard op. Je krijgt net hetzelfde te zien, maar Excel gaat zich automatisch beperken tot je gegevens van je tabel. Alle lege cellen die er onder en naast staan negeert hij gewoon. Let dan wel op wanneer je achteraf nog gegevens toevoegt. Dan moet je in de Wizard het gegevensbereik terug aanpassen.

Zonder deze lege cellen kan je je veld perfect groeperen op maand (maar spijtig genoeg niet per weeknummer, wel per 7 dagen bvb).
 
Het antwoord is eigenlijk simpel.

De fout die je gemaakt hebt is de volledige kolommen te selecteren. Als je in jouw draaitabel kijkt in het 'Maand' veld waar je datums staan, zie je onderaan een cel '(blank)'. Dat is de reden waarom je je data niet kan groeperen.

De beste manier om een draaitabel aan te maken is door er gewoon te gaan instaan. Selecteer dus één enkele cel van je tabel en start dan pas de wizard op. Je krijgt net hetzelfde te zien, maar Excel gaat zich automatisch beperken tot je gegevens van je tabel. Alle lege cellen die er onder en naast staan negeert hij gewoon. Let dan wel op wanneer je achteraf nog gegevens toevoegt. Dan moet je in de Wizard het gegevensbereik terug aanpassen.

Zonder deze lege cellen kan je je veld perfect groeperen op maand (maar spijtig genoeg niet per weeknummer, wel per 7 dagen bvb).

HEEEEEEEEEEEEEEEEEEELEMAAL goed zeg! Simpele oplossing voor een lastig probleem. Zo leer je elke keer weer op helpmij hé! :)

Maar van het 1 op het ander. Wanneer ik het per week groepeer begint hij te tellen (eerste datum aanwezig + 7) vanaf de eerste datum die in de tabel staat. Heb je enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat vanaf de maandag geteld wordt? Of is daar geen truukje voor? Thnx alvast!
 
Wanneer ik het per week groepeer begint hij te tellen (eerste datum aanwezig + 7) vanaf de eerste datum die in de tabel staat. Heb je enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat vanaf de maandag geteld wordt? Of is daar geen truukje voor? Thnx alvast!

Niemand??:eek:
 
Hulptabel gebruiken, zie voorbeeld.
N.b. de 'ingewikkelde' formule is nodig om met europese weeknummers te kunnen werken deze wijken af van de excel (ameriaanse) volgorde.
 

Bijlagen

  • voorbeeld 100806 (2).zip
    20 KB · Weergaven: 168
Thnx! Maar heb je dit nu handmatig gedaan of is daar een andere manier voor? Dit is wel zoals ik het bedoel, maar snap niet helemaal hoe ik dat dan in de toekomst het snelst kan doen...:eek:
 
Handmatig..

Op zich gaat dat vrij snel. Kolomkop maken met een tekst, bv weeknummer :)
Dan de formule plakken in de cel er onder, als je met de muis naar de rechteronderhoek gaat wordt de cursor een zwart kruis, dubbel klik op het zwarte vierkanje en de formule wordt langs alle rijen doorgekopieerd.
Draai tabel maken en klaar.
 
Handmatig..

Op zich gaat dat vrij snel. Kolomkop maken met een tekst, bv weeknummer :) ....
.

Hai withaar! Thnx voor alle hulp hoor, maar ben s even aan de slag gegaan maar kom er toch niet helemaal (helemaal niet :p ) uit...

Ik snap je bedoeling. Ben het ook met je eens dat het zo het beste gaat, maar....

Ik heb mn hele lijst datums gegroepeerd naar weken (dus 7 dagen).
De eerste datum uit de kolom is bijvoorbeeld een dinsdag. Dus wanneer ik er 7 dagen bij optel bij het groeperen begint de volgende week ook weer bij dinsdag. Uiteraard wil ik dat het bij maandag begint.

Wellicht ter verduidelijking: Ik wil een forecast maken van geprognotiseerde omzet per week. Dus elke dag (maar soms dus ook een dag niet, waardoor er geen 7 datavelden per week zijn) worden er acties aangemaakt in de database die ik per week wil overzien. Maakt niet uit HOE het gebeurt, ALS het maar gebeurt. :confused:

Thnx alvast!
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
De formule 'kijkt' naar de datum en zoekt daar het (europesche) week nummer bij, de formule moet je achter elke datum zetten. Zo krijgt elke datum het juiste week nummer.
Het 'optellen' kan ik niet helemaal volgen. Kan je weet een voorbeeld plaatsen?
Nb als je het over de '4cast FieldSales' tab hebt moet je ook nog op het jaar letten, met allen een week nummer ga je verschillende jaren bij elkaar zetten.
 
Laatst bewerkt:
ff dit topic bumpen...

heb een gelijkaardig probleem...:

op basis van ferdi's tabel :

dus bijvoorbeeld in de rijen komen volledige datums te staan... : bv.:

14/01/2006
27/01/2006
09/02/2006
22/02/2006
07/03/2007
15/05/2007

hoe kan ik zorgen dat alle waarden van bv. 1 jaar worden gebundeld? dus de totalen van 2006 en daaronder de totalen van 2007...
zelfde met maanden...

in de kolom zou dus bv leverancier staan... en dan heb ik eerst een tussentotaal nodig van het jaar en dan op het einde nog es het eindtotaal
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan