• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums uit tekst halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

NiekOv

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 aug 2015
Goeiemorgen allemaal,

Ik heb in excel een lijst van krantenartikelen over een bepaald onderwerp. Nu staat er in één kolom allerlei informatie zoals krant, krantenkoppen en datums (zie onderstaande screenshot); ik wil alleen die datums overhouden. Ik heb al van alles met zoekfuncties geprobeerd, bijvoorbeeld zoekterm *20* (alle artikelen zijn van na 2000), maar hij lukt me niet om de gewenste informatie eruit te halen.

Een andere mogelijkheid die ik geprobeerd heb is om de tekst naar kolommen te splitsen, waarna je de datums in aparte cellen hebt en ze ook als gegevenstype "datum" herkent worden. Het probleem is dan dat ze in verschillende kolommen staan en ook dat lukt me niet om te filteren.

Is er iemand die me hiermee kan helpen?

Datums in tekst.jpg

NiekOv,

welkom op Helpmij.nl!

Er zijn vast wel mensen die je kunnen en willen helpen, maar maak het ze wat eenvoudiger door i.p.v. een screenshotje een Excelbestand als bijlage te posten....

Hier een simpele formule die werkt volgens mij:
Code:
=ALS.FOUT(DEEL(B2;VIND.SPEC("-";B2)-2;10);"")

In je voorbeeld invullen in C2 en doortrekken naar beneden.

alleen moet er dan niet op een eerdere plek een "-" staan. Hetzelfde geldt als je telt vanaf de eerste "," ..
Als dat niet zo is dan moet het zo werken.

Klopt verdere verfijning is mogelijk, zo bijvoorbeeld:
Code:
=ALS(ISGETAL(WAARDE(DEEL(B2;1+VIND.SPEC("-";B2);1)));DEEL(B2;VIND.SPEC("-";B2)-2;10);"")

Echter er zijn ook nogal wat uitzonderingen qua datumnotatie:
-11-21, 2007
12 January 2008
October 19, 2007
...

Nu is er uiteraard wel iets te maken wat met alles rekening houdt (VBA?)... misschien sneller om even vlot de lijst te screenen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp allemaal!

Ik heb uiteindelijk je eerste suggestie aangepast naar =ALS.FOUT(DEEL(B3;VIND.SPEC("-20";B3)-4;10);"")
Werkt erg goed waar het niet dat de data van voor 2009 inderdaad een puinhoop zijn.

Even bedenken of dat belangrijk genoeg is :thumb:

Zie net dat je tweede suggestie inderdaad beter werkt. Anders pakt ie 10-10-2015 bijvoorbeeld als 0-10-2015. Thanks!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan