• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datums vergelijken en vervolgens optellen en aantallen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Beste,

Ik ben op zoek naar een formule die datums vergelijkt en indien de datum overeenkomt de waardes optelt. Tevens een formule die op basis van de vergelijking van datums telt het aantal rijen met dezelfde datum. Zie voorbeeld.

Het voorbeeld is gebaseerd op kolom A en B. Het verwachte resultaat heb ik weergegeven in Kolom C en D.

Ik heb reeds gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de bereking uit te voeren via "subtotaal" echter het te analyseren bestand heeft 160.297 rijen. Dit zorgt ervoor dat bij de uitvoering van de beide bewerkingen in subtotaal mijn computer vastloopt.

Derhalve ben ik op zoek naar een formule die ik hier op los kan laten om alsnog het resultaat te verkrijgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
Eric

Bijlagen

Als het resultaat er moet uitzien zoals in je voorbeeld wordt het niet bijzonder leesbaar.
Eén van de beste benaderingen, zoniet dé beste, is hier een draaitabel. Voorbeeldje hierbij.

Bijlagen

Office 365 formule.
In C3:
Code:
=ALS(A3:A11=A2:A10;"";SOM.ALS(A3:A11;A3:A11;B3:B11))
In D3:
Code:
=ALS(A3:A11=A2:A10;"";AANTAL.ALS(A3:A11;A3:A11))

Dat kan ook in een keer:
Code:
=LET(x;A3:A11;z;B3:B11;ALS(x<>A2:A10;HOR.STAPELEN(SOM.ALS(x;x;z);AANTAL.ALS(x;x));""))

Oudere versies.
In C3 en doortrekken.
Code:
=ALS(A3=A2;"";SOM.ALS(A$3:A$11;A3;B$3:B$11))
En voor D3 en verder.
Code:
=ALS(A3=A2;"";AANTAL.ALS(A$3:A$11;A3))

Laatst bewerkt:
Beste forum leden
Ik ga dit eerst eens bestuderen Ik ben bezig geweest met een draaitabel maar kan ik diverse berekeningen maken met of in de draaitabel vraag ik mij af ?
gr Eric

Dat is een beetje weinig info om daar een correct antwoord op te geven.

Ik denk zelf ook om eens een realistisch voorbeeldje te plaatsen.

Beste forum leden
De code met “=Let(….)” krijg ik niet werkend! misschien deze eens plakken zou er een foutje in kunnen zitten
gr eric

Heb je wel Office 365 zoals vermeld in post #3?

Of toch misschien met power query?

Bijlagen

Misschien even antwoorden op de vraag van @AlexCEL in #8.

Ja ik heb mijn colega gebeld en het is office 365 dat is nu zeker dat weten we nu
morgen gaan we weer verderproberen Het is een project voor zich zelf
tot hier zeker al iedereen heel veel dank voor jullie info
gr eric

Een vraagje voor HSV ik heb een voorbeelje gemaakt in mijn post #1
Zou u het kunnen proberen de formule =LET(x;A3:A11;z;B3:B11;ALS(x&lt;&gt;A2:A10;HOR.STAPELEN(SOM.ALS(x;x;z);AANTAL.ALS(x;x));""))
deze eens in mijn voorbeeld te plaatsen en eens te kijken wat voor resultaat dit geeft
ik ben er nog niet helemaal in thuis misschien dat u mij dan op pad helpt ?
gr e de waele

Die formule zal niets doen, zie bestandje met de formule van #3.

Bijlagen

Ok bedankt voor uw snelle reactie ik ga verder kijken of er nog iets is te doen misschien dat er nog reacties kunnen komen op mijn vraag
mvrg e de waele

Heb je het bestand die ik geplaatst heb ingezien, en werkt die niet bij jou?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan