• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datums zijn geen datums

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob06052014

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2014
ik zit met een raar probleem, aangezien ik met een oude excel dien te werken heb ik een beperking van maximaal 16000 rijen, terwijl ik er meer nodig heb. Ik dacht dit op te lossen door de data op te slaan in sdf format en dan in een nieuwere versie van excel te importeren, dat lukt wel, alle rijen zijn dan zichtbaar. Ik zit alleen met twee kolommen die echt als datum format worden ingelezen, maar om de een of andere vage reden blijft het een getal. Dus 01072015 is geen datum, maar 01072015 is een getal. Heeft er iemand een tip hoe ik dat kan omzeilen zodat de data ook echt datums worden gezien. Of is er een oplossing in excel om de betreffende data toch om te zetten in datum format(zie bijlage)Bekijk bijlage Datums.xlsx]

Splits het eerst op http://www.oplossing.be/excel/getallen-splitsen/
en zet er dan de : tussen
Dan wordt de cel wrs wel weer herkend als datum

Als je het niet in een keer lukt doe je het in stapjes.
dus 01072015
wordt
A1=01072015
B1=01
C1=07
D1=2015
en dat combineer je dan in E1
=B1&"-"&C1&"-"&D1
Als je dan paste-special doet naar F1 krijg je de datum 01-07-2015.

Slimmere excel gasten zullen vast een betere oplossing hebben..
Met de tips uit de link doe je de splitsing in dag maand en jaar.
Ik ga zo weg, dus zelf even uitwerken.

In het voorbeeldbestand heb je datumformaat jjjjmmdd. Dan werkt:
=--TEKST(A1;"0000\-00\-00")

Bij gebruik van het voorbeeld van Marcel waarschijnlijk wel even de cel waar je die formule in zet in de eigenschappen even op een datum zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan