• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumverschil in jaren en dagen berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat weet ik niet. Ik vind het wel goed zo. De uitkomst is 134 dagen en bij 365,2425 134,665 dagen bij een invoer van 8170 dagen. Bij de invoer/gebruik van twee datums ook 134,665 dagen.
 
Laatst bewerkt:
als je rekening houdt met de schrikkel jaren dan moet je een startdatum toevoegen aan probleemstelling.
om dat je geen excel 365 gebruikt heb ik een eenvoudig udfje gemaakt.(ik ben niet zo handig met excel formules)
als je geen startdatum invult gaat de formule van het jaar 0 uit . (dat is in mijn excel 1900)
zie voorbeeld : (wel macro's toestaan) ( als je de function wilt bekijken druk dan op Alt F11)

ps , als je het perse in excel formule wil geef het dan nog even door.
ps 2 kent MS Officie Professional Plus 2019 de Let() functie al? of zit deze er pas vanaf 365 in?
 

Bijlagen

  • jaren dagen.xlsm
    33,3 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
@Sylv

Bij gebruik van ingebouwde VBA (tijd) funkties:

De UDF:

Code:
Function F_snb(y, d)
   F_snb = DateDiff("m", d, d + y) \ 12 & " jaar, " & d + y - DateAdd("m", 12 * (DateDiff("m", d, d + y) \ 12), d) & " dagen"
End Function
In het werkblad: "=F_snb(A1;B1)"
In A1: 8170
In B1: een geldige datum
 

Bijlagen

  • jaren dagen.xlsm
    35,4 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
In jouw bestand; zie de bijlage in de vorige post.
 
als je rekening houdt met de schrikkel jaren dan moet je een startdatum toevoegen aan probleemstelling.
om dat je geen excel 365 gebruikt heb ik een eenvoudig udfje gemaakt.(ik ben niet zo handig met excel formules)
als je geen startdatum invult gaat de formule van het jaar 0 uit . (dat is in mijn excel 1900)
zie voorbeeld : (wel macro's toestaan) ( als je de function wilt bekijken druk dan op Alt F11)

ps , als je het perse in excel formule wil geef het dan nog even door.
ps 2 kent MS Officie Professional Plus 2019 de Let() functie al? of zit deze er pas vanaf 365 in?
Nee, die functie zit daar nog niet in.

Ik zou graag alles in één formule hebben opgenomen. In bijgevoegd bestand staan de door mij gebruikte formules.
 

Bijlagen

  • Gemiddelde leeftijd Excel.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 16
Leg eens uit wat daar mis mee is.
 
Een aantal mensen heeft in een reactie aangegeven dat in de door mij gebruikte formule geen rekening werd gehouden met schrikkeljaren. Vandaar mijn vraag hoe hier wel rekening mee gehouden kon worden. Het gaat om de berekening van de gemiddelde leeftijd van een elftal. Er zijn 11 rijen waarvan eerst het aantal dagen is berekend die vervolgens met een formule zijn omgezet in het aantal jaren en dagen. Van de 11 rijen is van de kolom Dagen een gemiddelde berekend en dat is dan weer met de aangegeven formule omgezet in jaren en dagen.
 
Beste Henk,
Het gaat om de berekening van de gemiddelde leeftijd van een elftal.
Nu voeg je dit weer toe! Waar staat dat in de openingspost/beginvraag? Zo zet je helpers op het verkeerde been!

Kijk eens, jij bent gedurende de beginpost afgeweken van de oorspronkelijke vraagstelling. Je begon met aantal dagen en hebt later datums toegevoegd. Hoe dan ook, dan krijg je misverstanden. Excel houdt rekening met schrikkeljaren! Schrikkeljaren spelen geen rol en Excel zorgt zelf voor datumnuances zoals schrikkeljaar enz.
Ik heb dat ook aangetoond. Kun je wel moeilijk blijven doen en met ingewikkelde constructies blijven komen maar dat geeft alleen maar verwarring. Hier staat nog eens uitleg. Ik begrijp ook niet alles maar soms moet ik ook geloven wat er staat!
 
Ik ben niet afgeweken van mijn oorspronkelijke vraagstelling hoor, maar heb nu alleen geprobeerd te verduidelijken hoe ik aan het aantal van 8.170 dagen kwam. Achteraf gezien had ik dat beter gelijk kunnen aangeven. Is weer een leermomentje. Ik begon over de schrikkeljaren, omdat dit in een paar reacties werd aangegeven. Het is dus niet een kwestie van moeilijk doen. Ik heb de vraag juist gesteld, omdat ik er niet uitkwam en neem echt wel aan wat mensen die er meer verstand van hebben dan ik aangeven. En wat je zegt: soms moet je geloven wat er staat. Ik bedank je in ieder geval voor de tijd en de moeite die je er in hebt gestoken :thumb:.
 
Achteraf gezien had ik dat beter gelijk kunnen aangeven.

Je geeft het zelf toe. Je hebt de vraag telkens aangevuld met nieuwe feiten en dat had je direct in de beginvraag moeten aangeven wat de bedoeling is. Het gaat om de berekening van de gemiddelde leeftijd van een elftal.
Dat is de kwestie! Dus voorbeeldbestand maken en aangeven wat de uitkomsten moeten zijn.

Ik bedank je in ieder geval voor de tijd en de moeite die je er in hebt gestoken.

Dat doe ik graag voor jou en voor anderen en ik leer er zelf ook van.

Bijgaand nog even wat zaken op een rijtje.

Bekijk bijlage Gemiddelde Leeftijd.xlsx

Gregoriaanse kalender 365,2425
Juliaanse kalender 365,25
 
Laatst bewerkt:
Henk, ik heb om het verschil tussen de formules te tonen (i.v.m. schrikkeljaren) ze even naast elkaar gezet. zie zelf maar welke je gebruikt.
ik heb mijn formule toch maar in gewone excel formules gezet. zie grijze cellen.
 

Bijlagen

  • Gemiddelde leeftijd sp.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Graag gedaan.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan