harrybrinkman
Gebruiker
- Lid geworden
- 7 nov 2019
- Besturingssysteem
- Windows 11 home
- Office versie
- Ms Office 365
Toppers,
Ik ben een absolute beginner in het (leren om te) programmeren in Python. Ik zit met het volgende:
Ik vraag via een input naar een datum die ik vervolgens wil aftrekken van een vaste datum (eigenlijk wil ik gewoon weten de hoeveelste dag van het jaar de ingevoerde datum is)
Als ik beide data apart op het scherm zet gaat dat keurig, maar zodra ik startdatum - einddatum probeer gaat ie pruttelen over het verschil in datatype. Ik heb geprobeert beide data INT te maken, maar dat pikt ie niet, en ook STR geeft een foutmelding. Waar denk ik verkeerd? hieronder mijn code:
bovenstaande code geeft de volgende foutmelding:
datum (dd:mm:jjj) :12-12-2021
12-12-2021
01-01-2021
Traceback (most recent call last):
File "C:\Users\Gebruiker\Google Drive\Programmeren\Python\venv\test.py", line 15, in <module>
verschil = einddatum - startdatum
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'str'
Ik ben een absolute beginner in het (leren om te) programmeren in Python. Ik zit met het volgende:
Ik vraag via een input naar een datum die ik vervolgens wil aftrekken van een vaste datum (eigenlijk wil ik gewoon weten de hoeveelste dag van het jaar de ingevoerde datum is)
Als ik beide data apart op het scherm zet gaat dat keurig, maar zodra ik startdatum - einddatum probeer gaat ie pruttelen over het verschil in datatype. Ik heb geprobeert beide data INT te maken, maar dat pikt ie niet, en ook STR geeft een foutmelding. Waar denk ik verkeerd? hieronder mijn code:
Code:
import datetime
einddatum = input("datum (dd:mm:jjj) :")
now = datetime.datetime.now()
startdatum = now.strftime("01-01-%Y")
# print(einddatum)
# print(startdatum)
print(verschil)
input("ff wachten")
bovenstaande code geeft de volgende foutmelding:
datum (dd:mm:jjj) :12-12-2021
12-12-2021
01-01-2021
Traceback (most recent call last):
File "C:\Users\Gebruiker\Google Drive\Programmeren\Python\venv\test.py", line 15, in <module>
TypeError: unsupported operand type(s) for -: 'str' and 'str'
Laatst bewerkt: