• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumverschil terugrekenen naar datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

hein68

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2016
hallo,

ik heb in een excelbestand een waarde datumverschil staan in jaren en maanden. Verder heb ik de datum tot wanneer dit verschil is berekend.

voorbeeld 3-7-2023 datumverschil is 70 jaar en 6 maanden

met welke formule krijg ik de oorspronkelijke datum 01-01-1953 weer.

ik had al =datum(2023/7/3 - cel datumverschil) maar dat levert geen datum op.

mijn zoektocht op internet heeft mij (nog) niets opgeleverd.

wie weet raad?

alvast bedankt

Is het de bedoeling dat we zelf een voorbeeldbestandje maken?

Hallo Hein

Als je een voorbeeldbestandje upload, wordt je sneller geholpen.

Hallo Emields,

dit is inderdaad wat ik zocht. ik had bij het datumverschil niet gedacht jaren en maanden te splitsen terwijl dit in de formule wel zo is.

erg bedankt want door jou xls realiseerde ik mij dat. de formule had ik dan nog niet gevonden hoor maar nu begrijp ik het wel weer wat meer.

dank je wel

toch nog een aanvullende vraag. is het niet mogelijk om de oplossing middels een formule te realiseren zonder dat ik eerst het datumverschil uit een cel moet opsplitsen in maanden en jaren. met een formule bedacht ik mijzelf juist handelingen te besparen.

of moet ik de datumverschilkolom via een macro splitsen in twee kolommen?

thx alvast voor het meedenken

Hoi haje,

fijn dat je meedenkt en mij laat zien hoe je de waardes te filtert. ik heb dus zo'n vermoeden dat je niet in een keer bij de gewenste datum kunt komen?

of toch via een makro?

Letterlijk het aantal maanden in mindering gebracht, waardoor je niet op de 1e van de maand uitkomt. Mogelijk afsluiten met control+shift+enter (matrix formules)

Code:
=EDATE($C$1;-SUM(MID(A5;SEARCH({"jaren"\"maanden"};A5)-3;2)*{12\1}))

Zo wel altijd de eerste

Code:
=EDATE($C$1;-SUM(MID(A5;SEARCH({"jaren"\"maanden"};A5)-3;2)*{12\1}))-DAY($C$1)+1

Vraag me af of dat wel klopt. Als ik bij einddatum mijn verjaardagsdatum invul en ik zet de maand op nul dan moet de dag in D5 toch hetzelfde zijn als in F1 alleen zeventig jaar terug.

Maar goed, als ik mij niet vergis is deze vraag hier nog niet zo lang geleden zeer uitgebreid aan de orde geweest.

Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook, de eerste formule doet dat

PHP:
=edate($f$1;-left(right(a5;10);2)-12*left(a5;2))-day($f$1)+1

PHP:
=eomonth($f$1;-left(right(a5;10);2)-12*left(a5;2)-1)+1

Code:
=edate($c$1;-sum(mid(a5;{1\12};3)*{12\1}))

Hoi haje,

fijn dat je meedenkt en mij laat zien hoe je de waardes te filtert. ik heb dus zo'n vermoeden dat je niet in een keer bij de gewenste datum kunt komen?

of toch via een makro?

in D5 deze formule doet de truc
Code:
=DATUM(JAAR($F$1)-LINKS(A5;VIND.SPEC("jaren";A5)-2);MAAND($F$1)-DEEL(A5;VIND.SPEC("maanden";A5)-2;2);1)

In eerste bestand van hs 13 jaren en 11 maanden 13 1
Is niet goed.

=DEEL(A8;VIND.SPEC("maanden";A8)-2;2) ?

@Senso, klopt, het is -3 ipv -2

Het is jammer dat helpers vaak een tweede document inbrengen en dan wijken de formules weer af, de basisposities cel zijn anders. Dan kun je beter het basisdocument nemen en bladen toevoegen of onder wat TS aanlevert verder gaan.

Ik heb de meeste formules opgenomen in een document en zoals ik al zei trek je 70 jaar en 0 maanden af moet je op dezelfde dag uitkomen. En al die formules klopt weinig van.
Code:
=ZELFDE.DAG($C$1;-SOM(DEEL(A6;VIND.SPEC({"jaren"\"maanden"};A6)-3;2)*{12\1}))

=ZELFDE.DAG($C$1;-SOM(DEEL(A18;{1\12};3)*{12\1}))

Deze twee geven de juiste uitkomst de rest niet.

Laatst bewerkt:
in D5 deze formule doet de truc
Code:
=DATUM(JAAR($F$1)-LINKS(A5;VIND.SPEC("jaren";A5)-2);MAAND($F$1)-DEEL(A5;VIND.SPEC("maanden";A5)-2;2);1)

Hoi Haije,

ik heb jouw formule toegepast en dit werkt bij 4 van de 5 prima. bij die van 13 jaar en 11 maanden genereert deze formule 1-6-2010 wat 1-8-2009 zou moeten zijn.

De andere formules al geprobeerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan