• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumverschil

Status
Niet open voor verdere reacties.

maane089

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2011
L.S.!

in een bestandje heb ik in cel A1 de geboortedatum van iemand staan staan en in cel B1 de datum van vandaag. In cel C1 staat de leeftijd. Kan ik die leeftijd door Excel ook in letters laten uitdrukken, waarbij ik alleen 0 (nul) tot en met 4 nodig heb.
Als een kind bijvoorbeeld 0 (nul) jaren oud is, dan wil ik dat in cel C1 niet de leeftijd komt te staan (0), maar de letter A. Is iemand 1 jaar oud, dan de letter B. bij 2 jaar de letter C, bij 3 jaar de letter D en bij 4 jaar de letter E. Meer leeftijden en letters heb ik niet nodig.
Met andere woorden: kan het datumverschil in jaren worden omgezet naar letters.
Alvast bedankt voor het meedenken!

met een voorbeeld bestand zal dat wel snel opgelost zijn.

Gokje

PHP:
=IF(C1<5;INDEX({"A";"B";"C";"D";"E"};C1+1);C1)

Gokje zonder voorbeeld.
Code:
=TEKEN(DATUMVERSCHIL(A1;B1;"y")+65)

datumverschil in letters

Geachte meedenkers,

ik ben niet duidelijk genoeg geweest.
Zie het bijgaande bestand.
Ik heb al een rij gemaakt waarin ik de leeftijd laat uitrekenen en daaronder het getal omzet naar een letter, maar ik wil het dus eigenlijk nog beknopter. Onder het ingevulde getal dat hoort bij de datum die er boven staat wil ik dus de leeftijd, die gerelateerd is aan de datum erboven, direct omzetten naar een letter en dus de tussenstap omzeilen.
Nogmaals dank voor het meedenken!

Bijlagen

Heb je mijn suggestie uit #4 überhaupt wel geprobeerd (met wat aanpassingen in de verwijzingen)? Die doet wat je wilt zonder tussenstappen...

PS de functie in cel C4 kun je vervangen door (iets simpeler):
Code:
=DATUMVERSCHIL(B4;VANDAAG();"y")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
nu we toch bezig zijn met gokken hier nog 2 voorbeelden zonder B kolom en zondeer hulpkolommen.

Bijlagen

Volgens mij bedoel je dit:

Pas de formule in C1 aan als: =ALS(AANTAL(A1;B1)=2;ZOEKEN(DATUMVERSCHIL(A1;B1;"Y");{0;1;2;3};{"A";"B";"C";"D"});"")
En in C5 als: =ALS(AANTAL(A1)=1;ZOEKEN(DATUMVERSCHIL(A1;VANDAAG();"Y");{0;1;2;3};{"A";"B";"C";"D"});"")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan