DB loopt vast: 'Er is een schijf- of netwerkfout opgetreden'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dirk vd Laan

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2010
Beste lezer,

Algemene infortmatie db
De db is gemaakt in access 2000
De db wordt gebruik in een bedrijf in een omgeving met +/- 8 gebruikers.
De db staat op netwerkschijf

Probleem
De db draait al een jaar goed echter sinds enkele weken krijgen de gebruikers regelmatig de mededeling:

" Er is een schijf of netwerkfout opgetreden. Als u wilt doorgaan moet u de db sluiten en vervolgens opnieuw openen "

Het gevolg hiervan is dat de gebruikers een groot aantal windows achter elkaar moeten sluiten en dan zoals beschreven de de db opnieuw moeten opstarten.

De db wordt geopend inzowel 2000 als 2007.

Nu de vraag:
Heeft iemand ervaring met deze foutmelding?
Is er een manier om de db aan te passen zodat deze tijdens een eventuele netwerkstoring niet vastloopt?
Of zou het aan de db zelf kunnen liggen?

Ps. de ontwerper van de db heeft enige access kennis maar heeft van netwerken weinig kaas gegeten.

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen, bij voorbaat dank voor reacties..

Groet,

Dirk

Laatst bewerkt:
Wordt de db regelmatig gecomprimeerd met <Extra>, <Database hulpprogramma's>, <Database comprimeren en Herstellen>? Zo niet, probeer dat eens en kijk of het iets uitmaakt.

Werken jullie met een FE en een BE? Zo ja, heeft iederen gebruiker een eigen FE?

Verder zeg je dat de db geopend wordt in zowel versie 200 en 2007. Hebben jullie dat altijd gedaan. Zo nee zijn de problemen opgetreden toen jullie in cobinatie met 2 versie's (2000 met 2007) zijn gaan werken?

Met 1 database werken met 2 versie's (2000 met 2007), daar heb ik geen ervaring mee. Meestal is een nieuwe versie competibel met een oudere versie. Dat dit voor de versie van 2007 niet op gaat is inmiddels wel bekend. Het is heel goed mogelijk, dat daar het probleem zit. Misschien kom je daar met googlen achter.

De db wordt regelmatig gecomprimeerd.

Er wordt geen gebruik gemkaat van een FE & BE.

Bedankt voor de suggesties.

Het eerste jaar is enkel gewerkt vanuit Access 2000.
Recentelijk zijn een aantal van de gebruikers overgestapt op 2007.

Een verband tussen de fout en het overstappen op een recentere versie van Access ligt dus voor hand.

Maar omdat ik hier geen ervaring mee heb durf ik dat niet met zekerheid te zeggen dus vroeg ik mij of andere gebruikers deze fout herkennen en eventueel oplossing voor dit probleem hebben.

Binnen een tijdsbestek van 3 maanden zullen alle gebruikers met een nieuwe versie gaan werken. Maar 3 maanden is een lange tijd voor persoon die frequent gebruik maakt van de db.

Je zou je database kunnen splitsen in een BE en 2 FE. Een FE versie 2000 en een FE versie 2007. Zo kun je iedere gebruiker met zijn eigen versie laten werken. De vraag is echter of je dat allemaal wilt doen voor de periode van 3 maanden.

foutmelding

ik kom deze melding (als developer) ook weleens tegen. Probleem lijkt te zitten in 2007 versie. Wat ik dan doe is een nieuwe db aanmaken, en alles importeren van de oude versie, opnieuw comprimeren en het effect is verdwenen. Dit moet voor iemand met enig access kennis een fluitje van een cent zijn. Hoop dat je er wat aan hebt.

Gr. Tigo

Bedankt voor het idee!

Ik zal het proberen en vervolgens mijn bevindingen weer in dit topic posten.

Groet,

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan