dB probeert tabel te vergrendelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Ik krijg bij het oproepen van een bepaald formulier de melding dat ik probeer een tabel te vergrendelen maar dat dat niet mogelijk is omdat deze in gebruik is.
Nu is dit een al jaren goed werkend formulier dat nog nooit deze melding heeft gegeven. Ook de tabel kan ik probleemloos openen en bewerken. Ook een even met de wizard gemaakt nieuw formulier werkt probleemloos.
Het originele formulier bevat ook nog een subformulier, maar ook daarvan kan ik probleemloos bij de tabel.

Ik heb niets veranderd en ook een oudere versie geeft dezelfde melding. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Dat is altijd lastig te zeggen; er is blijkbaar niets verkeerd aan de db/tabel(len) want een nieuw formulier doet het prima zeg je. De oorzaak achterhalen is in dit soort gevallen doorgaans zoeken naar een naald in een hooiberg, de oplossing is (lekker pragmatisch) vaak wat je al doet: het formulier opnieuw maken. Bijvoorbeeld door alle objecten te kopiëren naar een nieuw formulier. Is vaak al voldoende.

Een nagebouwd formulier inclusief subformulier werkt inderdaad wel, ook aangeroepen met dezelfde knop uit het menu. Alleen de layout moet aangepast worden, da's nog het meeste werk maar ik denk inderdaad dat dat sneller gaat dan die speld zoeken.
Enige wat ik kan verzinnen als mogelijke oorzaak is het draaien van het comprimeren van de dB (van 45 Mb naar iets van 24 Mb). Maar dan wel vreemd dat alle front ends er last van hebben ook de niet gecomprimeerde.

Zelfs een volledige knip/plak werkt. Enige was even de tabel toevoegen en de query instellen voor kiezen lokatie.

Opgelost maar wel hoogstmerkwaardig.

Zoals ik al zei :). Vraag (soms) niet waarom, maar dit soort zaken gebeurt inderdaad wel eens. Overigens is comprimeren zelden de oorzaak, maar eerder de reden dat het niet eerder gebeurt :D

Had je de db al gecompileerd? Dan komen er soms ook nog fouten naar boven.

Dan zou ik dat zeker ook een keer doen, want alle VBA code wordt door de database gecompileerd, en als er ergens een fout zit, komt die geheid een keer (op een volkomen onverwachte plek en tijd) naar boven. En dan is het letterlijk naar een speld zoeken :).

Even geprobeerd en weet weer waarom ik het al heel lang niet heb gedaan, loop tegen de limiet aan, de dB is te complex.......

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan