DC power jack vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julian16

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2007
Hallo, ik heb een Compaq Presario (V6000) v6314ea. Mijn stroomingang is een paar dagen geleden kapot gegaan; door slijtage aan de poort werkt hij nu niet meer.

Ik heb mijn laptop vervolgens gedemonteerd en het betreffende onderdeel eruit gehaald, het gaat hierom, de stroompoort werkt dus niet meer:

2mcy5g5.jpg

Ik heb gezocht voor dit complete onderdeel maar ik kan alleen dit vinden:

62.jpg

Laptop DC Jack PJ045

Als ik dit bestel, zal ik dus die oude stroompoortingang eraf moeten 'slopen' want hij zit vastgesoldeerd aan het printplaatje. Ik denk dat als ik dat doe, dat ik het printplaatje beschadig waardoor ik nog verder van huis ben.. of heb ik dat verkeerd?

kan iemand mij misschien tips geven mbt dit? Bestaat er een makkelijke manier om die dc jack eraf te halen en te vervangen?

groeten julian

Laatst bewerkt:
Ik heb alleen een soldeerapparaat, als ik daarmee het oude soldeersel verhit kan ik dat dan makkelijk wegzuigen met zo'n tinzuiger? kan ik dat bij de praxis hier in de buurt kopen?

ik denk niet dat de praxis zoiets heeft
zie mijn link voor litze dat is het beste
en soldeer enkel verhitten en dan proberen los te wrikken is vragen om problemen,dan gaat er onherroepelijk wat stuk

en met die soldeer bout uit kijken he dat je het niet over verhit
temperatuur geregelde soldeer bout is het beste

Laatst bewerkt:
Maar wat is zo'n zuiglitze nu precies? Gebruik ik dat in combinatie met een soldeerbout?

Is het toevallig ook mogelijk om ergens een nieuw printplaatje te bestellen?

Laatst bewerkt:
litze is een gevlochten draad van dunne koper draadjes
dat leg je op de plek waar de soldeer weg moet,en zet dan je bout op dat litze de tin zal in de litze trekken

Hallo

Of je laat dit desolderen bij een lokale t.v. technieker , kost 5 min werk , inclusief het koffiedrinken tussendoor .

Indien je het ziet zitten om naar Bredene te komen , wil ik dit wel voor u doen in/uitsolderen.

Maar ... ben je wel 100% zeker dat het chassideel op de p.c. defekt is , en niet de stekker aan de geschakelde voeding "op de kabel" gemonteerd ???

Peter

Bredene is niet bepaald om de hoek. Ik kan het waarschijnlijk ook wel zelf doen :p

maar ik ben er 99% zeker van dat het aan de stroomingang ligt en niet aan de stekker, ik lees ook meer verhalen op internet dat deze ingang gaat slijten na verloop van tijd.

Ik ben nu aan het zoeken op internet naar dat onderdeel.. dat kleine stukje ijzer word voor woekerprijzen aangeboden en dat complete onderdeel (incl printplaat en usb stick) voor veel minder maar dan moet het vanuit Amerika verstuurd worden wat weer een hoop geld kost.. :confused:

Hallo

Heb reeds meerdere malen een "m.c. gyver" oplossing toegepast.

Een standaard en wel goedkoop verkrijgbaar printchassisdeel "male" , met bijhorend "female" stekkerdeel voor op de draad v/d geschakelde voeding in een lokale elektronikawinkel kopen en deze monteren.

Uiteraard opletten dat deze zoveel mogelijk overeenkomen qua mechnische constructie en pinout , enige inventiviteit is vereist om dit deftig en veilig te monteren .

Peter

Hallo

Heb reeds meerdere malen een "m.c. gyver" oplossing toegepast.

Een standaard en wel goedkoop verkrijgbaar printchassisdeel "male" , met bijhorend "female" stekkerdeel voor op de draad v/d geschakelde voeding in een lokale elektronikawinkel kopen en deze monteren.

Uiteraard opletten dat deze zoveel mogelijk overeenkomen qua mechnische constructie en pinout , enige inventiviteit is vereist om dit deftig en veilig te monteren .

Peter

Ik begrijp hier werkelijk niks van.. stel je nu een alternatieve stroomvoorziening voor ofzoiets? iets meer info zou wel handig zijn ;) Ik opende dit topic alleen met de bedoeling om tips te krijgen mbt het vervangen van dat onderdeel hoor :)

Hallo

Welk deel snap je niet ???

Uiteindelijk komt het hier op neer :

Koop lokaal "in een elektronikawinkel" een connector voor in de p.c. en voor op de voeding die zo veel mogelijk overeen komen met de huidige siruatie , en monteer deze .

Neem desnoods het een en ander mee als voorbeeld ... "model"

Peter

Laatst bewerkt:
deze dus?

62.jpg

er kan maar 1 soort connector op he, die moet ook passen met de voedingstekker

Laatst bewerkt:
Hallo

Ja ...

Maar zoals je zelf reeds hebt vastgesteld , zijn deze niet gemakkelijk/snel/goedkoop/lokaal verkrijgbaar.

Daarom stel ik voor om de connector op het printje die toch defekt is te vervangen door eentje die wel betaalbaar is lokaal aan te kopen in een elektronikawinkel.

En:

Dan dien je waarschijnlijk ook de connector op de voedingskabel v/d p.c. te vervangen door eentje die compatibel is met deze op het printje.die je net hebt vervangen.

Peter

Laatst bewerkt:
Tsja dat zou ik wel kunnen doen maar goedkoop = duurkoop. Het lijkt mij niet verstandig om iets anders aan te schaffen dan wat er voor de laptop bedoeld is.. ik ga gewoon proberen om die connector eraf te slopen met behulp van de soldeerbout. Als dat niet werkt bestel ik een nieuw onderdeel uit amerika.

bedankt voor jullie tips in ieder geval :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan