Dce/dte

Status
Niet open voor verdere reacties.

Realista

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2012
Dag,

Kan iemand mij het e.e.a. uitleggen over DTE/DCE? Ik heb al wel gegoogled maar snap er nog weinig van.

• Wat is het verschil tussen DCE/DTE. Is dit puur het dat een DCE een 'doorstuur-netwerkapparaat' is en DTE een source/destenation is?
  • Kan een router ook DTE zijn?
  • Bij een serieele link tussen 2 routers, moet er dan altijd 1 DCE zijn?
  • Wat is een clockrate? Is dit alleen bij DCE?
  • Waarom is er bij een serieele link tussen 2 routers altijd maar 1 router waar de clock-rate ingesteld kan worden? Maakt het uit welke dat dan is?

Alvast super bedankt!

DCE en DTE is specifieke terminology voor seriele verbindingen. In de netwerkwereld is het vooral bedoeld voor inbel-achtige verbindingen.

In principe kan elk apparaat alles zijn, maar normaal gesproken is er een "klantenkant" (DTE) en een "netwerkkant" (DCE). In principe is het niet nodig dat er een DCE is, maar bij x25 achtige toepassingen wordt het meestal wel gedaan. Als in: de dataverbinding heeft het niet nodig, maar de management laag vaak wel.

De clockrate is de overdrachsnelheid van de seriele verbinding. Bij een DCE-DTE verbinding bepaald het netwerk (DCE) de clocksnelheid. De DTE moet met dezelfde waarde ingesteld worden, anders werkt de verbinding niet. De clock is nodig voor synchronisatie van de data overdracht. De clock moet overal hetzelfde zijn als je het signaal later wil kunnen multiplexen. Daar de leverancier uiteraard de synchronisatie met de klant bepaald, zit de clock bij de DCE.

Let op dat deze clock dus bedoelt is voor synchronisatie en snelheid van overdracht. Je zou het ook "tikken per seconde" kunnen uitdrukken..

Dag Wampier,

Super bedankt! Het is stukken duidelijker. Rest mij nog de volgende vragen:
een "klantenkant" (DTE) en een "netwerkkant" (DCE).
Stel ik heb 2 routers serieel verbonden. Wat zijn dan de factoren om te bepalen welke DCE word?

In principe is het niet nodig dat er een DCE is
Dus een serieele verbinding tussen 2 routers werk gewoon zonder een clockrate in te stellen?

De DTE moet met dezelfde waarde ingesteld worden
Oh? Ik dacht dat als je eenmaal je clockrate op DCE had ingesteld dat dit dan niet meer op DTE kan.

Thx

De verwarring komt een beetje omdat het protocol dus op een fysieke laag draait en die laag moet eerst goed werken voordat de overige lagen kunnen opstarten.

Of je kan werken met DTE-DTE is afhankelijk van het protocol. ISO xxxx (geen idee uit mijn hoofd) laat het toe. X.25 heeft altijd een DTE DCE (zo niet is het geen x.25).

Een clockrate moet je altijd instellen. dit is de snelheid van de lijn. zeg 10mb/s. De "clocking" is synchronisatie vanuit de DCE die zorgt dat de 10mbit/s synchroon loopt met de netwerk clock.

Dit is wat verwarrend, maar je hebt de ingestelde snelheid van de lijn en het synchroniseren van de signalen met de netwerk hoofdklok. Die laatste setting is specifiek voor de DCE. Indien je een point-to-point verbinding hebt in een IP netwerk is timing niet zo heel relevant en in principe kunnen beide routers die taak vervullen.

Overigens zijn er volgens mij wel seriele protocollen die auto-negotion van de snelheid toestaan, maar ik zelf ben dat eigenlijk nog nooit tegengekomen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan