DDR-2 400 geheugen samen met DDR-2 800?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zatopek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2005
Hoi,

Ik heb een workstation uit 2007/2008. Ik draai Windows7 64 bits met 2 banken memory van elk 2Gb, totaal dus 4Gb. Ik heb via Speccy gezien dat het DDR-2 400Mhz memory is, dus PC3200 voor zover ik het begrijp.

Ik heb veel gegoogled om te kijken of ik DDR-2 800 erbij kan plaatsen, ook omdat ik nergens DDR-2 400 kan kopen.
Ook kan ik geen eenduidig antwoord vinden of ik nu wel of niet DDR-2 800 erbij kan plaatsen.

Ik moet dit wel zeker weten....
Wie kan mij hier alsjeblieft duidelijkheid over geven?

Alvasr bedankt en groet,
Johan

Ja hoor, dat kan je er gewoon bijplaatsen. Het DDR2 6400 (800MHz) zal dan enkel wel op 400MHz gaan draaien.

Overigens moet je moederbord wel de hoeveelheid geheugen aankunnen. Heb je dit al gecontroleerd?

Speccy geeft de I/O clock en niet de data rate, die iedereen doodleuk als MHz aanduid.

Zet die andere 2 erin en kijk met Speccy.

Aan de andere kant kunnen er meer verschillen zijn waardoor het niet hoeft te werken.

Maar je geeft helemaal niet op qua merken en types moederbord en die reepjes geheugen.

Dus die zekerheid is niet te geven, probeer het uit, hooguit start de PC niet maar kan verder geen kwaad.

Hoi,

Beiden bedankt voor de snelle reactie. Ja, mijn moederbord kan 8Gb aan, 2 van de 4 banken zijn nu bezet. Wat Speccy nu wel of niet goed weergeeft, daarom stel ik ook de vraag, vind het superingewikkeld al die geheugen modules met verschillende types en snelheden.

Ik ga natuurlijk niet zomaar iets kopen en proberen en dan tot de conclusie komen dat het mogelijk niet werkt...
Wil dus zeker weten of deze2 verschillende DDR-2 types met elkaar kunnen samenwerken voordat ik weer voor Jan *** iets koop wat niet werkt.

Wederom bedankt, weet niet wat je met "sig" bedoelt maar het zal wel je tekst zijn ;) Had het wel gelezen maar ik dacht dat het niet zo belangrijk was en dat je het misschien ook wel zo zou weten, sorry! Bij deze 2 attachments van Speccy, Hoop dat je daar wat mee kunt, 1 van mijn RAM en 1 van mijn motherboard. Wat voor merk die reepjes RAM zijn dat kan ik er niet uithalen. Hoop dat je me alsjeblieft nog even wilt helpen.

Bijlagen

• Motherboard.png
    Motherboard.png
    63,8 KB · Weergaven: 99
  • RAM.png
    RAM.png
    50,1 KB · Weergaven: 80
Meestal staat het merk en type (of modelnr) wel op de Dimm's vermeld in de vorm van een stickertje ..

Je hebt nu PC2-6400 geheugen en geen PC2-3200 en het bord kan idd 8GB aan, welk merk en type zit er nu in en kun je dat nog bestellen.

En welk volledig type is die Fujitsu-Siemens?, als je googelt op geheugen en dat type kom je te weten welk merk en type er ook wel in wil.

Deze krijg je als je op het bord gaat zoeken.
http://www.geheugen.nl/transcend/8000056/msi/ms-7350-p6n-sli-fi.html
http://www.interngeheugen.net/geheugen/MSI/MS-7350_(P6N_SLI-FI)
http://www.ec.kingston.com/ecom/config/modelsinfo.asp?referid=552&SysID=33761

Hartstikke bedankt man, daar heb ik wat aan! Meestal ben ik zelf wel zo inventief om goed te zoeken in Google, helaas is me dat ditmaal volledig ontschoten om simpelweg op het Motherboard te zoeken :o Toch nog een vraag en mogelijk kun je me daar ook mee helpen, heeft ook met het geheugen te maken en/of de snelheid van mijn PC.

Ik vraag me dus ook af OF het toevoegen van extra RAM echt wel helpt..... Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor een beursprogramma genaamd Metatrader. Ik heb op mijn 24-inch scherm 12 grafieken open staan met Real Stream Data. Op zich gaat dat allemaal prima alleen merk ik wel dat wanneer ik bijvoorbeeld "slechts" 3 grafieken op dat scherm zichtbaar heb dat het wel allemaal beter gaat, verslepen, ff snel een andere chart laden, etc. etc.

Heeft mijn "probleem" echt te maken met de hoeveelheid RAM of is de videokaart ook hier debet aan. ik heb een videokaart met 1024Mb erin maar het zegt me allemaal niet zo heel veel. Zou jij daar ook nog eens een blijk op kunnen werken of het inderdaad aan de hoeveelheid RAM ligt in mijn PC en/of de videokaart daar ook debet aan is. Zie het attachment.

Bijlagen

• Videokaart.png
    Videokaart.png
    82 KB · Weergaven: 84
Zou er niet teveel meer investeren (toepasselijk), de PC is al een oudje en van meer geheugen wordt niets sneller alleen minder langzaam als er niet naar het wisselbestand op de harde moet worden geswapt.

Een videokaart met meer geheugen zou iets kunnen helpen maar vermoed dat de processor en chipset meer de beperkende factor is.

Je kunt een nieuwe kaart later altijd meenemen naar een nieuw systeem indien de voeding voldoende is voor die kaart maar zou door sparen naar een algehele upgrade, geen merk PC maar eentje met uitgezochte onderdelen meer gericht op de toepassingen.

Bedankt, was ik al bang voor. Ik maak gebruik van je expertise in deze. Denk dat een nieuwe PC met een SSD met 8Gb Ram merkbaar verschil geeft......

Ik heb nu toch 2x2GB extra aan geheugen erbij geprikt, dit geheugen is volledig compatible met de specificaties van het motherboard, http://www.geheugen.nl/transcend/8000056/msi/ms-7350-p6n-sli-fi.html

Sommige zaken gaan inderdaad wat sneller maar ik heb sterk de indruk dat sommige zaken juist trager gaan!! Ik snap ook het volgende niet en daarom ook dit bericht.
Als je naar de link gaat via dit bericht dan zie je een image van het moederbord. Ik had er origineel 4 Gb inzitten, 2x2. Een strip zat in de meest linkse bank gedrukt, de groene kleur. De ander zat in bank 3, in een oranje bank. Waarom is dat zo gedaan? Moeten die originele 2 niet bij elkaar staan in de groene banken en de 2 die ik er nu bij heb beiden in de oranje banken?

Zou dat een oorzaak kunnen zijn dat sommige zaken nu juist trager gaan. ik heb wel gezien dat mijn PC de 8Gb aan geheugen heeft geaccepteerd.

Heel graag jullie berichten. Superforum dit!

Groet,
Johan

het lijkt mij inderdaad niet logisch om dat zo te hebben zoals je nu zegt. Je kunt het straffeloos omdraaien natuurlijk, als dat niet helpt kan je het altijd nog terug veranderen.

Voor dual channel heb je in ieder geval altijd twee dezelfde modules nodig ;)

http://www.msi.com/support/mb/P6N_SLI.html#down-manual

Het is 1-3 en 2-4 waar de sets in moeten voor dual-channel.
De snelheidstoename ligt tussen de 4 tot 10% max. in dual channel

En met meer geheugen wordt niets sneller, alleen minder langzaam als er niet hoeft worden geswapt naar de harde schijf.
Theoretisch is het juist langzamer, meer geheugen, er moeten immers meer geheugenadressen worden toegewezen.

het lijkt mij inderdaad niet logisch om dat zo te hebben zoals je nu zegt. Je kunt het straffeloos omdraaien natuurlijk, als dat niet helpt kan je het altijd nog terug veranderen.

Voor dual channel heb je in ieder geval altijd twee dezelfde modules nodig ;)
Dual channel? Je bedoelt te zeggen dat wanneer je twee exact dezelfde modules hebt je deze in de twee banken MOET plaatsen met dezelfde kleur? En indien niet dat je ze dan in de twee verschillende kleuren moet plaatsen?

dat hangt van het moederbord af en dat kan je teruglezen in de handleiding. De kleuren zijn soms misleidend.

Ook net gekeken naar de grootte van het wisselbestand, deze staat op 6142Mb. Moet ik daar nog iets aan veranderen? Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

in principe kan je het wisselbestand wel uitschakelen (tenzij je photoshop gebruikt), maar het kan absoluut geen kwaad om het gewoon aan te laten. Dat kan niet de reden zijn voor het tragere systeem.

Mannen, het zal wel aan mij liggen maar ik raak giga in de war hoe ik die RAM modules nou in mijn bord moet plaatsen :o Ik bedoel dan wanneer ik ze in Dual Channel moet zetten. Ik weet dat ik dan 2 exacte banken moet hebben. Als ik naar mijn moederbord kijk dan zie ik 2 banken met een groene kleur en 2 banken met een oranje kleur. Je zou dan toch denken dat een en dezelfde kleur bestemd is voor Dual Channel RAM? Waarom anders die kleur. Kijk nu eens naar het plaatje van de handleiding van mijn moederbord. Daar word dan verteld dat ik Dual Channel moet installeren op DIMM1 (groen) en DIMM2 (oranje) en eventueel het andere Dual Channel RAM op DIMM 3 (groen) en DIMM4 (oranje) . Vind het maar vreemd. Het zou toch makkelijker zijn geweest in dit geval als DIMM 1 en DIMM2 samen groen zijn en DIMM3 en DIMM4 samen oranje :confused: Ik maak het natuurlijk weer veel TE ingewikkeld. Anyway, ik heb het maar zo gedaan als de handleiding mij vertelt maar ik twijfel. Het werkt overigens prima maar of ze nu wel of niet in Dual Channel staan? Wie weet er meer?

Bijlagen

• RAM_DUAL.png
    RAM_DUAL.png
    95,1 KB · Weergaven: 79
1e en 3e slot zijn dimm 1 en dimm 2, daar die set in en de andere in de 2e en 4e slot, dimm 3 en dimm 4.
Zo staat het op het plaatje.

Overigens zijn banken geen slots, een slot kan uit 2 banken bestaan, dit om de verwarring wat te vergroten.:evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan