DDR2 geheugen bijplaatsen geeft problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dickenannemiek

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2003
Ik wil mijn 2 x 2 Gb DDR2 800+ (identiek) uitbreiden met twee identieke Elixer 1 Gb GDDR2 - 800 geheugen.

Maar na installatie (in dual-channel, slot 3 en 4) leidt het soms/vaak tot een vastloper. Soms bij opstarten al, soms in Windows 7 zelf.

In Windows 7: blauw scherm "met voorkomen schade door recente hardware of softwareverandering".

Tijdens opstarten: vastlopen bij starten Windows 7 als "de kleurtjes" gaan draaien zeg maar.

Bij opstart PC zie ik wel 6 Gb geheugen aangegeven. Als Windows wel doorstart, zie ik ook 6 Gb geheugen bij systeem.

Windows 7 Ultimate 64 bits.

Moederbord: MSI P6N SLI V2 / Ultra. Ondersteunt tot 8 Gb.

BIOS versie: V1.2 072707.

Al langer aanwezig geheugen zonder problemen: AData 2 x 2Gb DDR2 800+ modules in dual-channel (slot 1 en 2, groen en oranje).

De twee "nieuwe" modules er weer uit gehaald en alles werkt weer prima.

Iemand tips?

En met alleen die 2 nieuwe geen problemen?

En de dual-channel kanalen zijn 1-2 en 3-4?

Met alleen de twee Elixer modules in dual-channel, start de PC bij herhaling zonder problemen op.

Toen weer de twee AData, samen met de twee Elixer geplaatst. Zeg maar om-en-om, dus 1-2 en 3-4 (de geheugensloten zijn genummerd 1 3 2 4). Dit staat zo in de handleiding van het moederbord (als ik het goed lees).

Bijzonder: de PC start bij herhaling (meer dan 10 keer) zonder problemen op. En laat 6 Gb zien.

Ik hoop dat dat zo blijft.

Je hoort nog.

Groet, Dick

Helaas vanmorgen toch weer mis. Niets veranderd tov. gisteravond, maar weer de vastloper bij opstarten.

Vóór Windows 7 opstart: zwart scherm met "Windows failed to start" en dat dit mogelijk komt door software of hardware wijzigingen enz.

Kies hier voor repair en even later volgt het blauwe scherm met "A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer enz." en ook in dit scherm: "The driver is mismanaging system PTEs" "Check of new hardware is properly installed enz".

Toen weer stroom van de PC afgehaald en opnieuw opgestart. Bij keuze dan weer "Windows normaal opstarten" gekozen. En Windows start normaal op.

Groet, Dick

Adviezen dus welkom...

Eerst een bios reset en erna weer opnieuw instellen uiteraard.
Zou best kunnen dat ze gewoon niet samen kunnen werken.

Ook is er nog een bios update, 1.3 voor de NVMM, de memory manager, miss dat die wil helpen.

Lange Pier, bedankt voor je adviezen. En snel ook!

BIOS reset ga ik doen door batterijtje van moederbord minuutje te verwijderen. (prima toch?)

Een BIOS-update is een van de weinige dingen die ik bij een PC nog nooit gedaan heb. Er staat wel een beschrijving op de site van MSI bij dit moederbord.

Ik ga er mee aan de slag.

Groet weer,

Dick

BIOS gisteren gereset door batterijtje te verwijderen. Hierna BIOS weer netjes ingesteld (datum, opstartvolgorde). Helaas blijven de beschreven problemen. Vanmorgen de twee Elixer-modules weer eruit gehaald en de PC start weer gewoon op.

De update van het BIOS staat netjes bij MSI beschreven. Alleen laten ze daar een ander "BIOS" zien dan deze bij mij eruit ziet. Ik heb gewoon de blauwe schermen. Vooral het stukje 5) execute the following sequence (Niet goed te lezen - Iets van c:\7752v22>a fude238 7752ims.228???) baart mij zorgen, als ik dat onder DOS niet in beeld zou krijgen.

Ik heb dus het programmaatje niet (zwart scherm oa. met browser, utilities, security) dat ze bij de de uitleg van update van het BIOS laten zien (onder BIOS flash SOP). Iemand idee waar dat aan ligt?

http://www.msi.com/product/mb/P6N-SLI-V2.html

http://www.msi.com/product/mb/P6N-SLI-V2.html#/?div=BIOS

Verder gezocht. MSI Live Update 5 gevonden met manual.

http://nl.msi.com/service/Live-Update-5-Manual/

Hiermee kon ik onder Windows een BIOS-update doen! Ik ben van versie 1.2 naar 1.4 gegaan. Ik hoop dat 1.4 óók de NVMM (memory manager) van 1.3 heeft meegekregen. Zal later het Elixer geheugen weer bijplaatsen om uit te proberen.

De twee Elixer modules vanmiddag weer bijgeplaatst. En sindsdien de PC al weer een keer of tien uit- en weer aangezet. Nog geen crash gezien. Dus geeft hoop

Volgens mij is het probleem inderdaad opgelost. Geen crash meer gehad.

De oplossing was dus de update van het BIOS.

Met dank aan de adviezen van Lange Pier.

Mooi!

Vraag: die
twee identieke Elixer 1 Gb GDDR2 - 800 geheugen.
stonden die bij MSI als compatibel omschreven?

Dat kan voor anderen een hint zijn om daar wel op te letten.

Laatst bewerkt:
Volgens mij is het probleem inderdaad opgelost. Geen crash meer gehad.

De oplossing was dus de update van het BIOS.

Met dank aan de adviezen van Lange Pier.

Mooi dat het werkt:thumb:, maare, het was een vermoeden hoor en daar zal iemand anders ook wel op zijn opgekomen.
Overigens is die lijst eentje met getest geheugen wat niet wil zeggen dan andere merken en soorten niet zouden werken maar dat is dan niet zeker.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan