DDR3 geheugen geeft soms problemen bij opstarten pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borgulas

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2007
DDR3 geheugen (1x): http://tweakers.net/pricewatch/236032/kingston-valueram-kvr1066d3n7-4g/specificaties/
Moederbord: https://www.asus.com/Motherboards/P5QC/

Ik heb al een paar keer gehad dat na een tijd (weken/maanden) de pc niet meer wil opstarten en ik enkele beeps hoor. Als ik dan mijn DDR3 geheugen verwijder en er DDR2 geheugen voor in de plaats doe start hij weer.

Vraag 1: Als ik het vervolgens weer met mijn DDR3 geheugen vervang zal het niet werken. Ik gebruik dan een paar weekjes DDR2 geheugen. Als ik het daarna vervang boot de PC wel weer met DDR3 geheugen. Ik snap niet waarom??
Vraag 2: Ik heb maar twee geheugenslots voor DDR3. Als ik wil nog een geheugenkit wil kopen, moet ik dan precies dezelfde kit kopen of mag het ook van een ander merk/type/snelheid zijn?

PS: Wat ik ook net gedaan heb ik in de bios aangeven dat het soort geheugen DDR3 RAM 1066Mhz is. Wellicht dat het helpt :)

Onder Bios settings staat DRAM fequency: (ingesteld op) DDR3-1066MHz

Ik heb bios versie 0803. Ik zie idd dat de bios updates mogelijk problemen met geheugen kunnen verhelpen. Ben alleen altijd voorzichtig geweest met bios updates, om het risico wanneer het mis gaat. :P

Ik zou eerst de BIOS updaten naar de laatste: Version 2103
Dat kan met jouw bord vrij veilig d.m.v. MB EZFlash 2
Hoogstwaarschijnlijk is je probleem daarna opgelost met deze geheugen-module.
Ohja, wil je meer geheugen, dan moet een 2e module dezelfde specificaties hebben ( snelheid en CL-waarde ), merk mag anders zijn maar beter is van niet.
Wijkt de CL-waarde af van de huidige, kun je wel eens voor rare verrassingen komen te staan ( onverklaarbare crashes, BSOD etc ).

Voor dual-channel dien je 2 reepjes uit dezelfde serie te hebben anders werkt het niet.

Zojuist de BIOS geupdate. Idd via MB EZFlash 2. Zit nu nieuwste versie op. Hopelijk lost dat probleem met deze kit op. Thx voor de suggestie!

Dus dat moet ook een met DDR3-1066 CL7 zijn? De huidige kingston module is moeilijk te vinden en als ik er zo'n 40-50 euro voor moet betalen leg ik liever 10 euro bij en koop een nieuw setje; dacht aan deze v. corsair: http://tweakers.net/pricewatch/258747/corsair-xms-cmx8gx3m2a1333c9/specificaties/

@scraphead: op basis van wat jij zei , zou ik bv. deze kunnen kopen (wel van ander merk..)? -> http://www.informatique.nl/?m=usl&g=522&sort=pop&item03=7&item02=1&item04=1066

Ok bedankt. :thumb: Ik koop dan denk ik binnenkort een nieuw setje, omdat ik graag naar 8GB wil.

2 van hetzelfde merk is inderdaad beter, sommige webshops leveren zgn. "selected" sets, dan zijn beide modules ook uit dezelfde productie-serie en weet je zeker dat het goed is.
Afgezien daarvan is een set van 2x 4Gb niet heel veel duurder als een enkele module dus een nieuwe set is wat mij betreft de beste keus, zou ik zelf inderdaad ook voor kiezen :thumb:

Ik heb aangegeven geheugen gekocht bij Azerty: http://tweakers.net/pricewatch/258747/corsair-xms-cmx8gx3m2a1333c9/specificaties/

net uitgeprobeerd en het werkt niet! :( normaal geeft de pc een kleine 'beep' en dan start hij verder op. Na het plaatsen van dit geheugen start mijn wel pc op, maar komt geen beeld (en ook geen 'beep' dus). Heb sterk het gevoel dat het aan mijn moederbord ligt. Neem aan dat het geheugen correct werkt. Toch zou het qua specs moeten kunnen?

Bios, zoals eerder in post aangegeven, al geupdate naar nieuwste versie (2103). Dus zal ze maar terug inleveren. Moederbordje is misschien toch iets te oud voor het nieuwere spul.

Ik wil graag naar 8GB geheugen, maar met de gegeven lijst modules (Qualified Vendors List) gaat dat niet.. Zou het ook mogelijk zijn hetzelfde type geheugen als wat ik nu heb te kopen (KVR1066D3N7/2G), maar dan de 2GB versie? Wat dus resulteerd in een 4GB+2GB combi van gelijk merk/snelheid/cl-waarde. Die kan ik namelijk wel vinden (via amazon).

Je hebt gelijk, niet alles doorgelezen.
Geheugen is nog te retourneren?

Optie om met de PC bij de plaatselijke PC shop geheugen te laten plaatsen?
Zie je gelijk of het wil werken.

Geheugen is nog wel te retourneren, maar misschien dat ik het inwissel voor een ssd schijf met bijbetaling en dan 2GB bijkoop via amazon :)

Idd goed idee om anders bij PC shop in de buurt te proberen.

Vreemd deze situatie, in de moederbord handleiding zie ik niets wat dit eventueel zou kunnen verklaren...
Enige wat mij opvalt is dat in zowel de 1333 als de 1066 Mhz QVL-lijst geen enkele 4 Gb module aanwezig is, alleen de 512 Mb, 1 en 2 Gb uitvoeringen....
Wordt het nieuwe geheugen wel gezien/gedetecteerd in de BIOS..?

@Scraphead, de computer start niet correct op met dit geheugen (geen beeld) dus zou het niet kunnen controleren in de BIOS. Ik stuur het geheugen terug en zal of 2GB bijkopen van hetzelfde type kingston geheugen als wat ik nu heb of misschien een compleet nieuw moederbord en CPU kopen, zodat ik wel nieuwer DDR3 geheugen kan plaatsen.

EDIT: wel grappig, ik kom in deze post http://www.tomshardware.co.uk/forum/309026-30-asus-p5qc-unsolvable-problem tegen dat sommigen 2x4GB 1600Mhz Corsair werkend hebben voor dit moederbord door het op ~1370Mhz te laten lopen. Ander zegt dat het met chip density te maken heeft.

I went through this a couple of years ago. The problem is the chip density. You need memory cards made up of 256 mb chips. The Asus manual says not to use modules with 128 mb chips but cards with 512 mb chips weren't being made yst. That's what people are selling now. A tech at Corsair solved it for me after I returned several pairs. It works fine now.

Laatst bewerkt:
Hoe je dat probleem van geen beeld hebben tackelt weet ik zo even niet, ik kan geen mogelijke oplossing verzinnen...:o

In geval je een ander bord en cpu overweegt is een upgrade-kitje ( voorbeeld 1 / voorbeeld 2 )wellicht interessant, dan heb je er direct het juiste geheugen bij..?
Heb ik 2 jaar geleden voor mijn 2e systeem ook gedaan..werkt naar volle tevredenheid :thumb:

Laatst bewerkt:
Upgrade kitjes zien er leuk uit. Idd ook een optie. Zal het ff onderzoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan