De bekende: "CMOS Checksum Bad" error

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0445

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2007
Hallo mensen,

Ongeveer 2 jaar geleden zei een medewerker van Acer mij dat ik mijn BIOS zou kunnen updaten wegens onboard HMDI problemen bla bla bla... Dat heb ik toen gedaan (onder begeleiding van de medewerker) maar sinds dien heb ik bij het opstarten telkens de bekende "CMOS Checksum Bad" error, en dat al 2 jaar lang... Oftewel, ik heb er een beetje genoeg van!

Nu zie ik ook dat er een nog nieuwe versie van mijn BIOS beschikbaar is dus als ik hem nou direct flash én die CMOS error dr uit haal. Maar lieve mensen van HelpMij.nl, HOE DOE IK DIT? Het is een AMI board dus hopelijk weet iemand hoe je kan flashen met de utilitie van AMI (AFUWIN.exe)

Hier te downloaden: Acer Aspire M5640 http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers

Overigens zal het niet aan het battarijtje liggen want het is precies sinds die BIOS update.

Ik zal eerst de batterij eruit halen, en dan de computer een nacht zonder batterij laten rusten. De volgende ochtend dan weer de batterij terug zetten. Zo een batterij is niet duur, en het is wel de moeite om bij wijze van proef deze te vervangen.

Op de acer site zal zeker ook nog staan hoe je een Bios update moet uitvoeren...

Acer houd zijn eer hoog want het is werkelijkwaar NERGERS te vinden! (Alleen voor 2 Acer laptops, maar die gebruiken een andere flash utilitie)

Oke, uiteindelijk toch de BIOS weten up te daten, EN een ander batterijtje erin gedaan maar de "CMOS Checksum Bad" blijft bestaan!
Zou iemand mij verder op weg kunnen helpen met de CMOS settings...

Bij voorbaat dank!

Je kan de BIOS ook resetten, hoe dat gaat staat in de handleiding, maar een nacht zonder batterij helpt ook. Ik heb even gegoogled en gevonden hoe je moet flashen

6) Type name of Flash utility and BIN file
AwdFlash 1234234.BIN

7) Follow on screen prompts and do not remove power.
8) Reset the CMOS via the jumper for 1 minute after completing the flash before posting again.

Heb je stapje 8 ook gedaan...???

Dat flashen was me toch gelukt en in dat schermpje van het flash progammatje kon je aanvinken of ik je CMOS wou deleten, heb ik ook gedaan... Wat hetzelfde zou moeten zijn als die jumper (waar ik echt geen idee van heb waar die zit op m'n moederbord)

Maar goed, ik zal de batterij er even een dag uit halen en die jumper zoeken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan