de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

b100

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2006
Berichten
9
Ik heb een asus K8V SE de luxe moederbord met AMD XP3700+ proc, 1024MB geheugen. 2x Western Digital Raptor schijven in Raid 0 opstelling en Leadtek 5950 ultra graf.kaart. Systeem heeft altijd perfect gewerkt; nooit crashes e.d voorgekomen.
Onlangs de schijven uitgebouwd en een gewone IDE schijf geplaatst ( geen nieuwe, wel een geformateerde)Bios reeds meerdere keer gereset.
Wat is er nu aan de hand. In eerste instantie bleef het systeem hangen ter hoogte van het moederbordlogo dat bij opstarten verschijnt. Na diverse pogingen ben ik zover dan ik kan opstarten met XP/installatie cdrom. Het scherm `de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd`verschijnt en dan start de PC weer vanzelf op. Ik kom geen stap meer verder.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn. Bios misschien, of heeft het met de raid instellingen te maken.
 
Je had twee HD's, nu nog een? Een IDE? Dan moet in je BIOS de SATA RAID controller op "Disabled" komen en je IDE Controller op "Enabled".
 
Als je een gewone IDEschijf er aan hebt hangen, dan zou de installatie zeker verder moeten gaan, alleen als je XP op een raidschijf wilt installeren, moet je inderdaad even op f6 duwen, maar zo ver kom je niet eens heb ik begrepen. Ik neem aan dat je een knipperende cursor op een geheel zwart scherm krijgt en er verder niks meer gebeurt?
Haal eens de batterij uit je moederbord en plaats deze na een minuutje weer terug, kan wel eens helpen (dan is je bios ècht gereset :D) Zorg in ieder geval wel dat je vingers vetvrij zijn als je de batterij vast pakt.
 
Boeing_737 zei:
Je had twee HD's, nu nog een? Een IDE? Dan moet in je BIOS de SATA RAID controller op "Disabled" komen en je IDE Controller op "Enabled".

Is gebeurd maar heeft geen resultaat.
 
Sarvo zei:
Als je een gewone IDEschijf er aan hebt hangen, dan zou de installatie zeker verder moeten gaan, alleen als je XP op een raidschijf wilt installeren, moet je inderdaad even op f6 duwen, maar zo ver kom je niet eens heb ik begrepen. Ik neem aan dat je een knipperende cursor op een geheel zwart scherm krijgt en er verder niks meer gebeurt?
Haal eens de batterij uit je moederbord en plaats deze na een minuutje weer terug, kan wel eens helpen (dan is je bios ècht gereset :D) Zorg in ieder geval wel dat je vingers vetvrij zijn als je de batterij vast pakt.


De eerste melding op het scherm is die van "de hardware wordt geconfigureerd"en direct daarop start de PC opnieuw op. Batterij reeds uitgehaald en zonder enig resultaat. Ook KillHDD uitgevoerd; maakt allemaal niks uit.
 
Lange Pier zei:
Je zult als je met de cd opstart, ook een flop met de drivers voor de raidcontroller erbij moeten hebben en op F6 moeten trommelen om die drivers te kunnen laden.

Tevens zul even in de bios moeten kontroleren wat er als bootmedium eerste staat.

Indien je verder komt kun je ook zien welke schijfletter aan welke schijf er er door XP worden gegeven.
 
Dat hoeft dus absoluut niet wanneer je windows op een IDEschijf wil installeren en de raidschijf wil gebruiken voor opslag. Dan kan je die drivers achteraf installeren of de raid wordt al herkend wanneer je sp2 installeert.
 

Moet ik, ondanks dat alleen een IDE schijf is geplaatst, dan toch de SATA en RAID drivers laden?
 
b100 zei:
Moet ik, ondanks dat alleen een IDE schijf is geplaatst, dan toch de SATA en RAID drivers laden?
Nee en je hebt in de BIOS de SATA RAID controllers op "Disabled" gezet.

Nu draait er één IDE HD, toch?

Maar het lijkt of Windows niet door de BIOS heen komt. Zijn er misschien nog meer instellingen in je BIOS die je aan moet passen aan de IDE HD toestand?

Ik ken je BIOS niet, dus het is lastig praten. Kun je aan ge-update stuurprogramma's komen voor die IDE-controllers?
 
Even in m'n BIOS gespiekt. Als je een menu hebt Advanced kijk dan naar de regel: ATA/IDE Configuration. Er zouden drie mogelijkheden zijn: Disabled, Legacy en Enhanced. Probeer het te zetten op Legacy. Let dan goed op wat er onder die regel ook verandert. Als het overeenkomt met jouw HD toestand, probeer die instelling dan eens uit om te rebooten. Noteer wel wat je waar veranderd hebt om het terug te kunnen draaien.
 
b100 zei:
Ik heb een asus K8V SE de luxe moederbord met AMD XP3700+ proc, 1024MB geheugen. 2x Western Digital Raptor schijven in Raid 0 opstelling en Leadtek 5950 ultra graf.kaart. Onlangs de schijven uitgebouwd en een gewone IDE schijf geplaatst
Ik heb even op site van ASUS gekeken: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8V SE Deluxe&langs=01#. Jouw moederbord is geheel uitgerust om twee harde schijven met SATA RAID te bedienen. (Opties voor -RAID0, RAID1, RAID 0+1.) Wat heeft je er toe gebracht die twee goed werkende SATA HD's te vervangen door één IDE HD? Nu ik het eens goed bekijk: dat kan volgens mij helemaal niet!
 
Boeing_737 zei:
Nee en je hebt in de BIOS de SATA RAID controllers op "Disabled" gezet.

Nu draait er één IDE HD, toch?

Maar het lijkt of Windows niet door de BIOS heen komt. Zijn er misschien nog meer instellingen in je BIOS die je aan moet passen aan de IDE HD toestand?

Ik ken je BIOS niet, dus het is lastig praten. Kun je aan ge-update stuurprogramma's komen voor die IDE-controllers?

Er draait maar 1 HDD, ja. Ik ga eens diep in de bios duiken en eens met de mogelijke opties "spelen". Kan helaas pas na het weekend.
 
Boeing_737 zei:
Ik heb even op site van ASUS gekeken: http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8V SE Deluxe&langs=01#. Jouw moederbord is geheel uitgerust om twee harde schijven met SATA RAID te bedienen. (Opties voor -RAID0, RAID1, RAID 0+1.) Wat heeft je er toe gebracht die twee goed werkende SATA HD's te vervangen door één IDE HD? Nu ik het eens goed bekijk: dat kan volgens mij helemaal niet!

Jawel hoor, dat kan. In principe 2 schijven op IDE, 2 schijven in raid op sata 1 en 2, en nog eens 2 schijven op Raid.
Ik heb een 2e PC gebouwd ( een HDPC) voor multimedia toepassingen. De sata schijven zitten daar nu in.
 
b100 zei:
In principe 2 schijven op IDE, 2 schijven in raid op sata 1 en 2, en nog eens 2 schijven op Raid.
Wow, je zit ver boven mijn niveau :cool: :D .

Ik zie het nu (beter gekeken :eek: )

South Bridge
-2 x ATA133
-2 x SATA, RAID0, RAID1
Promise R20378 RAID controller
-1xUltraDMA133 supports two hard drives
-2xSATA
-RAID0, RAID1, RAID 0+1

Een laatste suggestie: kijk of je bij Asus een (recente) User Guide van je moederbord kunt downloaden. Veel succes!
 
Boeing_737 zei:
Wow, je zit ver boven mijn niveau :cool: :D .

Ik zie het nu (beter gekeken :eek: )

South Bridge
-2 x ATA133
-2 x SATA, RAID0, RAID1
Promise R20378 RAID controller
-1xUltraDMA133 supports two hard drives
-2xSATA
-RAID0, RAID1, RAID 0+1

Een laatste suggestie: kijk of je bij Asus een (recente) User Guide van je moederbord kunt downloaden. Veel succes!

Dank je voor je moeite. De aanhouder wint he!
 
Het zit ongeveer zo:

Als je windows op een normale IDEschijf wil installeren, hoef je niks te doen, setup herkent automatisch de IDEschijf.

Als je windows op een S-ata of raidschijf wil installeren, dan heb je drivers van die controllers nodig op een diskette, die je kan gebruiken door op f6 te duwen tijdens de installatie (staat dat ook even onder in beeld, tijdens het kopieren van bestanden vanuit windows setup).

Als geen van bovenstaande werkt, is er iets vreemds aan de hand.
 
Sarvo zei:
Het zit ongeveer zo:

Als je windows op een normale IDEschijf wil installeren, hoef je niks te doen, setup herkent automatisch de IDEschijf.

Als je windows op een S-ata of raidschijf wil installeren, dan heb je drivers van die controllers nodig op een diskette, die je kan gebruiken door op f6 te duwen tijdens de installatie (staat dat ook even onder in beeld, tijdens het kopieren van bestanden vanuit windows setup).

Als geen van bovenstaande werkt, is er iets vreemds aan de hand.

Er is inderdaad iets vreemds aan de hand. Ik zoek gewoon verder naar de oplossing en zal ze jullie mededelen. Mocht er tussentijds nog een idee komen........graag.
 
Dan is dat in ieder geval duidelijk :thumb:
Ik heb het zelf meegemaakt dat eens de cursor maar bleef knipperen en dat het verwijderen van de mobobatterij voor 5 minuten, om vervolgens terug te plaatsen wel eens een wondertje verrichtte... is natuurlijk geen garantie!
Als je je S-ataschijven eens loskoppelt van de voeding, werkt het dan wel? Dan sluit je in ieder geval uit dat het daar door komt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan