De ''K'' achter een cpu naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

GamerTom

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
Berichten
531
Hoi,

Wat betekent de K achter een cpu naam? Ik zit bij Azerty te kijken voor een pc. Ik heb een AMD A serie A8-5500 cpu gekozen. Nu wil ik voor later alvast kijken naar een uitbreiding en er staat AMD A serie A10-6800K. thebopemmonkey zei dat je voor die processor een Z87 moederbord voor nodig hebt, maar op andere engelse pagina's zie ik dat de K iets met makkelijk overclocken is. Daarom dacht ik dat ik toch niet ga overclocken. Kan ik dan nog wel die cpu kopen of moet ik er een zonder de ''K'' voor kiezen?

Mvg,
Tom
 
De amd's kun je allemaal overklokken. En amd heeft ook een ander moederbord nodig. Maar heb je al eens naar mijn laatste bercht gekeken op jouw vraag voor je nieuwe pc? Geef ander het lijstje dat je nu hebt even want een amd processor gaat niet werken met een z87 moederbord.
 
Die videokaart kan je beter weglaten, er zit een betere in die processor zelf. Verder een leuk systeempje. Over dat 'K', Het staat ervoor dat een bepaalde waarde in de processor kan worden aangepast die er voor zorgt dat het overclocken eenvoudiger is te realiseren, deze waarde heet de multiplier ( De vermenigvuldiger ).

Een processor wordt aangestuurd door een base clock, dit is een chip (of soms een kristal) die een bepaalde frequentie afgeeft. Vaak kun je deze frequentie aanpassen, hiermee kun je de processor overclocken. De frequentie van de base clock is vaak heel laag, denk aan 200mhz. Om de processorkern meer werkzaamheden uit te kunnen laten voeren (dit gaat per clock cycles) wordt die baseclock vermenigvuldigt. Stel dat de base clock 200mhz is, en de multiplier is 10X, dan loopt de processor op 2ghz.

Het is vaak makkelijker om de multiplier aan te passen, en daar voor is dus de 'K' variant van de processoren. Doe je niet aan overclocken, dan is dat totaal niet interessant.
 
ok bedankt royb3 en de videokaart kan ik gewoon weglaten? of is het wel handig om hem toch nog te hebben voor misschien later?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan