De overstap naar Mac

Status
Niet open voor verdere reacties.

vragenfreak92

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2006
Beste mensen,

ik ben een jongen van 16 jaar oud, en ik ben sinds een jaar al gek van de iMac.
Ik wil graag een iMac, maar ik ben nog wel aan het twijfelen. Nu weet ik dat alle reacties meteen zouden zijn: "Gewoon overstappen joh" of iets dergelijks, maar is het niet een hebbedingetje? En is de prijs de moeite waard? Ik wil namelijk niet dat er straks een dure iMac staat, terwijl ik dezelfde handelingen ook kon doen op een normale pc.

soms werk ik met grafisch ontwerpen.

Wie o wie kan mij tips/advies geven over de overstap?

Ik wil de iMac erg graag, maar ik ben nu een beetje aan het twijfelen. Ik vind de iMac mooi, maar ik wil niet dat het een hebbeding is.....

Hopelijk begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel.

Alvast bedankt.

(aan moderators: Mocht dit bericht in het verkeerde topic staan, excuseer mij dan.)

Imac

Tja, wat versta je onder een hebbedingetje? Een Mac is een professionele machine, zelfs een Imac. De hardware is in mijn ogen vele malen beter op elkaar afgestemd dan welke windows machine ook. Op m'n werk gebruiken we beide machines door elkaar en de Windows machine (een Professionele Dell) die als RIP gebruikt wordt, loopt vele malen per dag vast, zonder aanwijsbare reden. De Apples daarentegen blijven gewoon hun werk doen.

Bovendien, als je een Imac koopt, krijg je er gelijk een windows machine bij. Je kunt via Bootcamp of parralels ook nog windows draaien als je wilt. Ikzelf gebruik beide systemen door elkaar, maar de Apples werken het stabielst, niet dat dat niet wil zeggen dat er nooit wat aan de hand is, maar het is makkelijker en gebruiksvriendelijker dan een windows machine.

Grafische programma's draaien ook op een PC en kosten ook nog ongeveer hetzelfde dus daar zit het verschil niet in.

succes ermee!

Een iMac is duurder dan een normale Pc.
Maar dat schijnt volgens alle mac gebruikers(die ik ken), het wel waard te zijn.
De apple-computers zijn stylevol, stabiel, je kunt er alles mee, wat je ook met een pc kan, en zelfs meer.
Doordat Apple alleen zijn eigen hardware erin stopt (behalve de intel-processor), loopt het systeem vele malen beter, als je het vergelijkt met een pc. De hardware en software zijn op elkaar afgestemd.

Apple heeft een besturingssysteem "Mac Os", die gebaseerd is op de UNIX-kernel. Het is dus een vrij krachtig besturingssysteem. Het is daarbij gebruiksvriendelijk, overzichtelijker, en ik vind het persoonlijk mooier, dan windows Vista. Omdat Mac Os draait op een UNIX-kernel, zijn er bijna geen virussen voor een Mac.
Dus je hoeft geen dure anti-virus software te betalen.
Dat scheelt dus weer geld.
Als je de iMac wilt gebruiken voor Grafische programma's, is dat een zeer goede keus. :thumb:

Misschien een interesse in een rondleiding door Mac Os X Leopard

Goedendag,

Ook ik zat met dezelfde vragen als jij en heb toch de overstap gemaakt,
Ten eerste moet je niet erg schrikken van het weinige werkgeheugen en videokaart wat soms misschien een beetje schril afsteekt tegen windows pc's. De Mac heeft gewoon veel minder geheugen nodig dan een windows.

Ten tweede waarvoor gebruikt je de mac? Ik vooral voor fotobewerking, internet, en office mail etc. Omdat ik geen 24 inch wilde heb ik getwijfeld tussen de mac met 128 mb video en de mac met 256 mb videokaart. Uiteindelijk heb ik het instapmodel genomen van 999 euro met 1 gb werkgeheugen en 128 mb video en ik moet je zeggen het loopt als een zonnetje.. Ook als ik op dezelfde machine onder windows 3d spellen speel! Je merkt gewoon niet dat je maar 1gb werkgeheugen hebt. Toch heb ik er nog extra werkgeheugen ingekocht, maar dan niet via apple want nu heb ik 4gb voor ongeveer 90 euro en dat scheeld enorm. Mocht je toch echt meer videobewerking doen met bewegende beelden, dan is het wel aan te bevelen de mac aan te schaffen met de videokaart van 256mb. deze is echt beter opgewassen tegen dat soort taken.

Verder heb je voor het geld een monitor, computer, toetsenbord, muis, speakers, webcam, besturingssysteem, en een erg uitgebreid softwarepakket waar de gemiddelde gebruiker zich echt meer dan prima mee kan redden! ik gebruik zelf geen extra software.
De prijs is redelijk, maar je koopt een totaalproduct dat goed draait, goed oogt en, belangrijk, ongevoelig is voor virussen etc.

Zelf heb ik nog wel het officepakket van microsoft voor de mac gekocht en ben daar wel blij mee. Hoewel er gratis pakketten voor de mac zijn die erg goed werken zoals Open Office, miste ik toch het vertrouwde programma, mn excel. Hier werk ik erg veel mee. Een nadeel in de office voor mac: VBA werkt niet. dus als je dat veel gebruikt raad ik je aan bootcamp te gebruiken, windows te installeren en vervolgens wanneer nodig onder windows met VBA bezig te gaan.

Nadeel is dat je niet zomaar allerlei software hebt, vooral downloaden via internet levert niet echt goede programma's op. Maar daarentegen met de software die er op zit ben je ook klaar.

Verder heb ik nog geen spijt en kan ik het iedereen aanbevelen over te stappen op de mac

Linkje...

Gewoon doen!

http://www.apple.com/nl/getamac/whymac/

Ik werk nu 3,5 jaar op een Mac (zowel thuis als op het werk) en vind het supers.
Het gebruiksgemak en de compleetheid spreken mij het meeste aan.

Duur? Nee. Als ik kijk wat ik er voor krijg. Stel een beetje kwalitatief goede pc samen vergelijkbaar met een iMac en je zult zien dat het minimaal scheelt. Afgezien daarvan is het gewoon absoluut de prijs waard vind ik.

Als je echt wilt hobbyen (sleutelen aan je pc) dan is het misschien niet handig maar ik neem aan dat je een machine wilt die gewoon doet wat jij wilt.....

Succes met je keuze.

Waarom niet?
In je vraag staat dat je graag iets grafisch doet, je wilt nog steeds de applicaties starten die je op een Windows computer startte.
Dat kan allemaal. Sowieso kun je Windows met behulp van Parralels starten waardoor je gewoon een geheel functionerend Windows OS hebt. Het enige wat je hier dan voor nodig hebt is Parallels en een Windows XP, Vista, 2000 of weet ik veel wat je er op wilt zetten.

Het andere punt is dat een heleboel programma's op een Windows, ook verkrijgbaar zijn als een Mac app. en anders zijn er zeer goede vervangers voor die programma's.

De prijs.
Jij zegt dat je de Mac erg duur vind. Wat vind je duur? Want als jij een nieuwe Windows computer gaat kopen die net zo goed is als een iMac, ben je ook al gauw een groot bedrag kwijt.

Ik zou het gewoon doen, je beleeft er veeel meer plezier aan, je hebt opeens stijl en er zijn een hoop nieuwe applicaties die jij op je Windows computer nooit zult gebruiken.
Zoals disturbo al zei: kijk eens op www.apple.com/nl/getamac/whymac .
Hier staan echter maar een paar van de geweldige voordelen en ik vind nniet eens dat dit de beste zijn;)
Veel succes en misschien zie je wel eens een keer terug op e iChat, heb je net een geheel functionerende iWeb website gemaakt, een mooi iPhoto foto-album gemaakt, of een prachtige iMovie film gemaakt!

Macs lijken inderdaad als je puur naar de hardware kijkt aan de dure kant, maar ik heb nu 1 jaar een iMac en ben niet meer anders gewend dan dat iets gewoon doet wat ik wil dat het doet (merk wel op dat je je steeds meer aan XP of Vista gaat storen, zelfs al draait het op een Apple computer :P).

Aan de andere kant is het NIET zo dat je meer kunt op een Mac dan op een PC met Windows. Beide platforms hebben (ongeveer) dezelfde software, en de grotere pakketen zoals die van Adobe worden altijd voor Mac en Win uitgebracht. Wel heb ik de indruk dat Mac veel meer kan met minder. Zo kan ik hier 50 apps openen en loopt alles nog soepel, terwijl Windows moeite heeft als ik 5 schermpjes te snel achter elkaar open.

De algehele gebruikerservaring is dus gewoon een stuk beter. Daarbij kun je met behulp van Bootcamp (standaard meegeleverd) je harde schijf opsplitsen en op 1 deel Windows installeren, mocht dat nodig zijn (als je bijvoorbeeld wilt gamen :rolleyes: )

Al met al kun je alles in principe wel op een PC doen, maar niet met hetzelfde gemak ;)

Okee! Dit is wel een hele late reactie, maar ik ben overgestapt naar Mac!

En ik heb er zeker geen spijt van! ik werk er nu zon half jaar op, en werkt nog steeds super!
Zeker waar voor je geld. (maar dat zijn we ook niet anders gewend van Apple) :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan