de overstapper van PS naar PC!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

overstapnaarpc

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2013
Een goedenmorgen allemaal en bedankt voor het bekijken naar deze page. ik zal jullie zo min mogelijk proberen teleur te stellen.

ik heb de laatste tijd zitten denken om serieus over te stappen naar de PC ipv playstation. dit wordt dan ook de eerste keer dat ik me serieus wil verdiepen in de PC industrie, en met name gaming pc.

ik zou graag een gaming pc systeem willen waarmee ik een jaar of 2 vooruit kan, en als het moet ook kan upgraden (2e videokaart ofzo?).

budget? tja... tussen de 1600 en 1800. ik ben een newbie dus verwacht niet dat ik de precieze prijzen weet of dat ik weet wat ik moet kopen etc. daarom kom ik ook hier.

ik heb wel wat zitten rondneuzen en ben erachter gekomen dat windows 8 overbodig is, ook i5 werkt prima voor gamen ipv i7. dus daar maak ik me niet druk om.

als jullie me aub kunnen helpen, dus wel een super systeem toch, die wel een paar jaar mee kan. SSD ong 250 gig (meer?) ? werkgeheugen 16 gig ( ik snap dat het wat veel is, maar goed je weet nooit wat de toekomst brengt daarom voorbereid;) )harde schijf 1/2 TB.

maar dan wil ik ook weten wat het nut van overklokken is? en heb ik dat nodig met mijn budget?

moet ik windows 7 ultimate 64 bit?

het is allemaal erg interessant, maar het brengt ook de nodige hoofdpijn met zich mee!! zeker voor een newbie als ik.

ik hoop dat ik jullie een beetje een idee heb gegeven van hoe of wat.

ik gade pc natuurlijk gebruiken voor gaming (duh) en moet wel de nieuwste spellen kunnen spelen natuurlijk, nu en in de toekomst.

btw wat is het nut van een 2e videokaart? kan ik, als de huidige van mij te oud is en het niet aankan, beter een nieuwe videokaart kopen? of gewoon een identieke erbij?

like i said, allemaal leuk en wel, maar ook aardige hoofdpijn -_-.

wie heeft die pijnstiller die ik nodig heb?

mvg, overstapnaarpc

edit: moet wel een ATX moederbord of hoger in de kast kunnen, al denk ik dat de meeste dit wel weten. en het moederbord moet veel kunnen upgraden etc etc. bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Kijk eens op www.gamepc.nl
Daar Zijn echt supergoede computers en voor een lage Prijs ook kan je hem Zelf samenstellen
En Er is ook echt hele goede service

Welke resoluties wil je gebruiken? Hoeveel schermen? Wat moet er allemaal in dat bedrag?

In principe, als je slechts 1 HD scherm wil gebruiken, kun je met de huidige generatie (top-)hardware jaren toe. Daarbij worden dingen als 2de kaart e.d. heel snel minder relevant. Simpelweg omdat de topkaarten alles op een enkel scherm op ultra weer kunnen geven met hoge framerates. Ook al worden games 3x zo zwaar als ze nu zijn, kunnen deze kaarten dat nog met een vinger in hun neus.

Ga je voor 2560x resolutie scherm of meerdere monitoren wordt dat weer wat anders, maar daar moet je eerst even naar kijken.

@ Steven

Leuke site maar als je net als ik niet al teveel verstand van die dingen hebt, zoals ik ook aangaf in m'n eerste post, dan heb je er niks aan.

@ wampier

1 scherm 1920x1080i full HD .

En hoe bedoel je wat moet er allemaal in dat bedrag?

Moet de monitor / windows / computer bouwen / randapparatuur etc. in dat bedrag? Wil je eventueel zelf in elkaar zetten of laten doen?

Als je gaat voor slechts full HD heb je ruim voldoende budget. Elke topkaart doet 1 full HD op zijn sloffen. Persoonlijk zou ik niet meer zonder mijn 2 schermen kunnen. Ik ben ook een groot aanhanger van hoge resolutie schermen. Maar voor een enkel full HD scherm kun je makkelijk een computer bouwen die nog jaren mee kan.

Ok, uhm geen monitor. Windows 7 64 bit (welke versie van 7 is beste voor gaming?)

Ik zou het raag zelf willen doen maar heb dat nog nooit gedaan...

En hoe erg is het verschil tussen full HD en ultra ?

Je haalt twee dingen door elkaar, die wel gerelateerd zijn, maar wel anders zijn.

Je hebt resolutie (het totaal aantal pixels) en kwaliteit (aantal bewerkingen "per pixel" (low tot ultra)).

Full HD staat voor een resolutie van 1920x1080 (ruwweg 2 miljoen pixels). Stel dat "ultra" 32 bewerkingen per pixel nodig heeft en je 60 frames per seconde wil halen (2 mln x 32 x 60) dan heb je videokaart nodig die ruwweg 4 miljard bewerkingen per seconde kan doen.

Heb je een 2560x1600 scherm (4 miljoen pixels) en wil je ook ultra spelen heb je dus een videokaart nodig die 8miljard bewerkingen per seconde kan doen. Indien je een kaart hebt met 4 miljard bewerkingen op deze monitor, haal je slechts 30 frames, of kun je alleen op medium spelen met 60 fps.

Het aantal pixels per scherm en minimaal benodigde FPS zijn "gegeven". Het aantal bewerkingen om "ultra" te bereiken is verschillend van spel tot spel en daar zit dus de echte variatie. Echter, een spel op een 2560x1600 monitor is altijd 2x zo zwaar als op een full HD scherm.

Je kunt alleen 64-bit windows gebruiken op een moderne computer als je alle mogelijkheden wil benutten, dus dat is makkelijk :)

Als je op Ultra HD wilt spelen moet je toch denken aan minimaal een GTX 780 kaart. Als je het een beetje soepel wilt spelen met redelijke FPS en dan zou je al gauw richting een bedrag van 2200 gaan inclusief beeldscherm.
Is dit niet iets?

http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/463278

Met 2x256=512 SSD in raid 0. SSD in raid heeft wel enigszins effect, mits:
Zie: http://www.bjorn3d.com/2012/04/2x-kingston-hyperx-240gb-3k-ssds-in-raid-0-configuration/

Uiteraard missen de Trim en AHCPI functie niet.

Laatst bewerkt:
De monitor hoeft er niet bij(zie tussentijdse post) en je hebt 3 SSD's. Voor de rest zou ik wel wat andere componenten kiezen persoonlijk, maar ik denk dat het een redelijke insteek is

Ik zie het.

Heb de link iets aangepast, nu zit er een MSI moederbord in. Die ook een goede onboard geluidskaart heeft. Een wat betere videokaart, die sneller,stiller en beter gekoeld is. Daardoor ook beter over te clocken in combinatie met het moederbord.
Erg simpel om te doen.

De processor koeler erg stil samen met de ventilatoren in de kast. (Rood en wit gedimd licht, die je met een switch aan en uit kan zetten)
Ook mist de blueray speler/brander van de PS3 niet :)

Laatst bewerkt:
TRIM werkt niet op raid. AHCI ook niet. Hoewel de performance wel wat beter is in raid, prefereer is zelf toch grotere enkele SSD's. Simpelweg omdat de wear levelling algorithmes, oversubscription en TRIM dan beter werken.

Klopt, maar je chipset moet het wel ondersteunen. Natuurlijk zet je het off samen met je AHCI. Je maakt namelijk gebruik van je GC.
Als je er echt profijt van wil hebben moet je een X79, z77, z87 chipset hebben, anders heeft het bijna geen nut.

bedankt voorjullie posts!

ik prefereer een SSD van minimaal 250 gig. bovendien kan er altijd nog een nieuwere gekocht worden als ik het mobo ga upgraden. en 64 bit duidelijk, is windows 7 home of premium beter voor gamen?

verder @ wampier

wat is het nut van overklokken? en als ik een monitor apart koop, dan wil ik er wel eentje met 2 MS.

@ sander

ik las juist dat de msi bord wel aardig is, maar wel duurder kost dan bvb een bord van asrock? met dezelfde of gelijkwaardige specs? de link met de desbetreffende componenten die je stuurde, sander, ziet er nice uit. zijn die 2 SSD's samen goedkoper dan 1 ssd van 500 gig bvb?

nogmaals bedankt voor jullie posts.

ohja en is er een duidelijk verschil tussen socket 1150 en 1155? of is dat een beetje als i5 en i7, wel leuk maar niet echt nodig?

Ja de 2 SSD's zijn samen goedkoper dan 1 van 480GB bij kingston. Daarbij is het ook tot 50% sneller (Groffe schatting)
Staat uitgelegd in de link die ik eerder gepost heb. Echter zou je wel een X79, z77, z87 chipset moeten hebben. Je hebt een Z87 chipset wat helemaal ideaal is ;)

Het MSI moederbord is wel goed. Je hebt een langere levensduur en een triple gold plate op je socket. Kan je de Processor weer hoger overclocken. Misschien dat je het geheugen kan veranderen naar http://tweakers.net/pricewatch/303153/g-punt-skill-ares-f3-2133c9q-16gab/specificaties/. Heb je echt veel meer bang voor bucks. Omdat het geheugen veel sneller is en beter overclockbaar. 2866 Mhz kan je makkelijk halen.
(i.p.v 1866Mhz vorige modules)

Voor die 30 euro meer heb je bijna of meer dan het dubbele kwa snelheid geheugen.
Filmpje moederbord: http://www.msi.com/product/mb/Z87-G45-GAMING.html#overview << Met een onboard soundblaster geluidskaart. (Mooier geluid)
Hoe overclocken (Erg simpel): http://www.overclockers.com/3step-guide-to-overclock-intel-haswell
Processor kan je overclocken tot 4,4 - 4,6 Ghz. < Zou met 4,4 Ghz beginnen. Pc is erg goed gekoeld en stil. Ook een mooi design.

Door het overclocken van je onderdelen. Kan je tot 30% winstsnelheid halen. Het is zeg maar de begrenzing van de componenten halen.

Laatst bewerkt:
oke, ziet er idd gaaf uit! maar windows 8 heeft toch wat problemen qua gamen? ivm windows 7? ik las ergens dat windows 8 bepaalde dingen niet ondersteunt van gamedev's?

verder ja t ziet er echt nice uit. denk wel dat ik hem laat assembleren, of is dat niet zo moeilijk? wil t wel proberen maar ben ook wel bang dat ik het verkeerd doe ^^

Laatst bewerkt door een moderator:
Oude spellen zullen minder soepel lopen op Windows 8. (Spellen uit 2007 of ouder)
Maar alle spellen van tegenwoordig lopen op allebij de platformen even goed. De aankomende spellen misschien zelfs beter op windows 8. Omdat daar nu meer word voor geprogammerd. Eigelijk moet het gewoon hetzelfde werken. Omdat allebei de kernen precies hetzelfde zijn van de besturingsystemen, alleen Windows 8 is iets meer uitgebreid en heeft meer veel meer features.

Ook start het vele male sneller op.
Met de samenstelling die ik heb gemaakt, zal Windows 7 in 9-10 seconden opstarten en Windows 8 in 5-7 seconden.

Laatst bewerkt:
oke duidelijk. ik zoek ook een toekomstgericht systeem, so windows 8 it shall bel.

over jou lijstje nog: hoelang kan ik daarmee los gaan? dus ik bedoel hoelang kan ik met die componenten de games die uitkomen op ultra spelen?

hopelijk wat langer dan een jaartje;).

2 jaar is makkelijk haalbaar (Ultra).

Ultra settings op een pc is ongeveer 2-3 x zo mooi als een PS3,4.
PS3,4 kwaliteit kan je vergelijken met medium settings op een pc.. Dan zou je er met gemak nog wel 5-7 jaar mee door kunnen gaan.

2 jaar op ultra klinkt goed, en daarna kan ik altijd nog eventueel een hogere voeding erin zitten, nieuwe videokaart etc etc.

is die550 watt aan voeding niet wat weinig?

ben er nog niet uit, ik bedoel je samenstelling was goed hoor. ben benieuwd of er nog andere peeps zijn hier die leuke voorstellen hebben.

en daarom, om je laatste zin, wil ik een pc. want bij playstation word je eigenlijk opgelicht, want je krijgt wel goede specs, maar de gamedev's zullen de games never ontwikkelen met de hoogst haalbare kwaliteit. wat enorm jammer is imo, dat is de grootste reden dat ik een game pc wil. en mede ook omdat online gratis is.

550 wat is meer dan zat ;)
Ook omdat de voeding gold certificated is. De GTX titan kan je er zelfs op pluggen.

Als je over 2 jaar 2 kaarten van MSI lightning in SLI wilt zetten. Zou je een 750 watt voeding nodig hebben (gold certificated).
Of als je zeker goed wilt zitten: http://tweakers.net/pricewatch/320414/seasonic-platinum-series-660-watt/specificaties/
660 watt Platium certificated. Heb je nog genoeg speling om over te clocken. Gooi je ook minder stroom weg.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan