de problemen met het opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aan die 20/24 pins stekker zit een vergrendelings-lip zoals je op bijgaande foto kunt zien.
Die moet je open knijpen en dan aan de stekker trekken. Deze stekker zit over het algemeen behoorlijk vast dus enige kracht is wel vereist :)
Main-ATX voeding-connector.jpg

Laatst bewerkt:
die is het dat klopt precies en er is zo,n klein beugelte omheen moet je die wegdouwen dan

en dan moet dus de onderkant de kant waar het klemmetje tegen die printplaat is bevestigd los niet de bovenkant toch en is er iets wat er tussen kan dan waar door het makkelijker word want is best lastig zo dan

Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld maar zou toch graag een foto zien, ik wil je niet op het verkeerde been zetten of een verkeerd advies geven..?
Het beste kun je die lip tegen de connector aan knijpen en dan aan de hele bos draden trekken, de stekker zelf geeft weinig hou-vast en je krijgt er beurse vingers van.

Laatst bewerkt:
dat is zo en inderdaad dat dingetje dat is los maar het stekkertje is bijna niet los te krijgen dan

en dan bedoel je de draden in de stekker dus en gaan die dan ook niet los zoiets

en heb dus de voeding overgezet en als je op de aan schakelaar drukt gebeurt er niets maar de voedingsventilater beweegt iedere keer kort met klein tik geluidje

Ik doe het zelf, noodgedwongen, vaker op deze manier en ik heb nog nooit meegemaakt dat er met de draden in fe stekker iets gebeurd is dus dat zal wel los lopen..

Aan- / uitschakelaar lijkt dus te werken...
Je hoort ook geen piepjes van de systeem-speaker als je de schakelaar indrukt ( kort / lange pieptoon of meerdere )..?
Dan ga ik er even van uit de er een pc-speakertje is aangesloten..

Hoe oud is betreffende computer waar je mee bezig bent..?

Laatst bewerkt:
die is best al wat jaartjes misschien 5 zoiets maar de aan uit schakelaar doet niets maar als je de stekker erin doet maakt de ventilater korte schokes meer niet maar geen geluid en dat kleine lampje op het preintplaatje doet het dus wel erg gek is dat dan

En je weet zeker dat die voeding die je nu aangesloten hebt 100% goed is..?
Zie je wellicht lekkende / bol-staande condensatoren op het moederbord..? Zoals op deze plaatjes:
slechte-condensator.jpgbolle condensators.jpg

die is goed en die doet het in andere computer dus wel en ze lekken niet of ie heeft he helemaal begeven maar stroom pakt ie wel moeilijk is het

Edit: Sorry, ik had pagina 2 niet gelezen.

Een batterijtje is meestal een 3 Volt knoopcel die op het moederbord ligt en soms rechtopstaand. Je zult deze toch af en toe moeten vervangen dus meet hem even door met een multimeter of batterij tester (3 Volt dus dan moet een batterij testertje voor 1,5 batterijen ver kunnen uitslaan). Laat het batterijtje niet wegspringen en op de printplaat vallen. Je zou na het plaatsen van een nieuwe batterij eerst de waarden in de BIOS op "standaard waarden" moeten zetten om fouten in de Setup te voorkomen en daarna eventueel weer aanpassen aan jou wensen.

Knopjes zelf, die doen het ook wel eens niet maar bij na langere tijd toch starten en een zwak brandend lampje zal dat het wel niet zijn. Bestudeer desondanks toch de kleine stekkertjes die van het front paneel komen en in een groep onderaan op een rij pennetjes zitten. Eén hiervan is voor de aan en uit knop. Deze zou scheef kunnen zitten of eventueel door wat stof slecht contact maken. In de handleiding van het moederbord staat welke het precies is en de naam of het serienummer van het moederbord staat er vaak in witte letters op. Het is van belang om te weten welk klein zwart stekkertje als het precies is omdat je deze twee pennetjes kan kortsluiten om te zien of de aan/uit knop of het kabeltje daarnaartoe niet goed meer zijn. Bij even kortgesloten pennetjes zal de computer evengoed aan moeten gaan.

Voor voedingen kan je voor Euro 2 al een voeding tester bestellen op eBay.com. Je doet dan de stekker aan zo een apparaatje en kijkt of de lampjes allemaal groen branden. Zelf doormeten vereist al weer meer handigheid maar je kan de voeding er zelf uithalen natuurlijk. De lange stekker heeft een smalle klem die je van boven zal moeten indrukken wanneer de stekker nog aangedrukt zit. Soms bestaat de stekker uit twee delen die aan elkaar geschoven zitten. Je moet vaak het moederbord even vasthouden. Neem de voeding dan even mee naar iemand die hem kan uitproberen. Veel mensen zullen nog wel een voeding thuis hebben liggen omdat die veelal worden vervangen voor een zwaardere. Vraag dus iemand om je even te helpen voordat je groot geld gaat uitgeven en kijk als je al het bovenstaande uitgesloten hebt bij advertentiezoeker.nl of er eentje aangeboden wordt voor een paar euro, misschien koop je zo wel heel voordelig een wat zwaardere en heb je meteen een goede upgrade of een reserve (standaard is het Wattage bijvoorbeeld 250 Watt en dan niet hoog genoeg voor een grafische kaart), denk er aan dat je de juiste stekkers hebben moet. Maar ik gok er op dat het batterijtje van de computer leeg is omdat je daar gewoon op kunt wachten. Had je de laatste tijd nog de juiste systeem datum en tijd? Anders krijg je ook meldingen als: "deze Internet pagina heeft geen geldige certificering, weet u zeker dat u deze wilt bezoeken/haal mij hier vandaan." een melding dat de Setup terug gezet wordt naar standaard waarden komt meestal maar één keer voorbij. Als jou dat allemaal onbekend voorkomt dan zou het batterijtje goed kunnen wezen, alleen kosten ze bij de Action nog geen 50 cent dus dat is snel uitgeprobeerd en vernieuwd.

Haal de stroom er steeds vanaf wanneer je er aan werkt, haal je handen niet per ongeluk open aan scherpe randen (monteurs hebben daarom handschoenen aan), ontstof de kast eventueel maar laat ventilatoren niet hard ronddraaien met een stofzuiger. Vraag een klasgenoot, buurman of collega met wat meer ervaring om het probleem op te lossen als je de kast mooi schoon hebt gemaakt en het meest voor de hand liggende, zoals los zittende stekkertjes, uitgeprobeerd hebt.

Laatst bewerkt:
Als je nog geen clou hebt dan zou ik de kaarten er uit halen. afzonderlijk de grafische kaart en de netwerk kaart. Kijk vervolgens of de computer het dan doet. Zelf heb ik meermalen een defecte netwerk kaart gehad waarbij de computer niets meer deed.

hoi en bedankt en welke moeten er dan uit hoe herken je die is er plaatje van misschien

Yup, hier zie je insteekkaarten en ook afbeeldingen van dat die in de computer zitten: https://www.google.nl/search?q=comp...WB2RoKHaj8A8UQsAQIQQ&biw=840&bih=999&dpr=1.25

Ze zitten met een kruiskopschroefje vast aan de achterwand maar een grafische kaart zit ook vaak nog met een plastic grendeltje vast aan de verste benedenhoek. Dat kan een lipje zijn wat je even terug moet drukken maar ook een hulsje dat naar achteren verschoven moet worden. Je zult in geval van een grafische kaart ook de monitor stekker op de ingang van de computer zelf moeten zetten. Probeer dus eerst de andere eventueel aanwezige kaarten even weg te halen en bekijk bij de contacten vlak boven de sleuven of ze er nog wel mooi recht in zaten.

En als je dat dan vervangt doet ie het misschien dus en heeft dat dan te maken met de kno waarmee je de computer start zo

Nee gewoon er even uit halen en als het probleem daardoor is opgelost dan die kaart vervangen.

De kaarten kunnen een defect hebben waardoor de computer niet aan wil gaan. Net als dat een kaart, of ander hardware component niet geschikt zou zijn. Computers zijn tegen verkeerde hardware en fouten daarvan beveiligd en staken dan vaak iedere werking. Vandaar ook het korte piepje wat je nog hoort.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan