de tijd van een sms manipuleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin van de mortel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 nov 2000
Beste forumleden,

Ik wil graag weten of het technisch mogelijk is om de tijd die bij een sms gemeld wordt te manipuleren. Ik hoef niet te weten hoe dat moet maar alleen OF dat kan.
En dan niet ik denk dat het wel of niet kan maar de zekerheid of het wel of niet kan.

Bijv. Je hebt gisteren om 8.45 uur geen sms gehad en je wilt nu vandaag of morgen in je inbox WEL een sms kunnen tonen die gisteren zou zijn verzonden.

grt

Martin

Waarom zou je dat willen? De enige reden die iemand anders moet geloven dat jij dat toen hebt verzonden terwijl dat niet zo is.

De SMS komt vanaf een server en die geeft de date/time door. Lijkt me niet dat je daar aan kan rommelen tenzij je direct toegang kan krijgen tot de core van je telefoon.

Waarom ik dat zou willen?

Leerling zit tijdens een toets met een gsm onder tafel die afgepakt wordt.
Beschuldiging: Spieken, dus cijfer 1.
Verweer: nee hoor ik kreeg een sms van iemand die ik wilde lezen ( is overigens ook niet toegestaan tijdens een toets maar dat terzijde)
Docent kijkt in de inbox en ziet dat het laatst ontvangen sms ruim een uur voor de toets is ontvangen.
De volgende dag komt die leerling bij de docent en zegt: U had gisteren het verkeerde smsje bekeken ( wat denk ik niet waar is) want kijk maar dit smsje is wel verzonden/ontvangen tijdens de toets.
Nou bestaat het vermoeden dat dit later zo gemanipuleerd is en die 1 wegens spieken blijft bestaan.........tenzij onomstotelijk vastgested kan worden dat die manupilatie niet mogelijk is.
Dus vandaar.

PS die leraar.....dat ben ik.
PS2. Je kan die gsm toch aan een computer koppelen en in mijn opinie is alle data aan te passen via een computer als je er bij kan komen.

Laatst bewerkt:
Oke, dat verklaard meer het verhaal. Was handig geweest dat je dit meteen had gemeld :)

Om wat voor type telefoon gaat het?

Daarnaast: wanneer niet meteen tijdens de beschuldiging een SMS wordt gevonden dan is hij dus toen niet verzonden. Als de leerling toen een nieuwe SMS had gekregen dan zou deze in de inbox hebben moeten staan. Stond hij er daar toen niet, dan is het er dus later in gezet.

Wat een optie zou kunnen zijn is dat hij via de SIM-kaart van iemand anders een SMS heeft gekregen (Je kunt een bepaald aantal SMS op je SIM opslaan). Als iemand anders wel op dat tijdstip die SMS heeft gekregen dan blijft dit tijd daar dus op staan ook al wordt hij dan op een andere telefoon gezet.

Het was een nokia, exact type weet ik niet.

We zitten in de examen/proefwerk periode dus de tijd is nogal hectisch.
Als ik het verhaal dan toch helemaal moet vertellen.

1e reactie van die leerling was: De tijd is niet ingesteld op mijn telefoon.
Toen er 8.36 uur tevoorschijn kwam ( toets begon om 9.15 uur) was haar 2e verweer: Die tijd is niet goed want de telefoon staat nog op wintertijd.
Toen ik liet zien dat de telefoon exact de goede tijd aangaf was het verhaal op dat moment over.

Vanochtend dus dat aanvullend vehaal met daarbij, dat ik het verkeerde smsje opgezocht had.
Nou weet ik maar voor 95% zeker dat dit niet zo is maar als ik voor 100% zeker weet dat manipulatie niet mogelijk is dan heeft deze leerling ongelooflijk dom gereageerd door in eerste instantie zo'n L*L verhaal op te hangen, maar die 1 daar kun je dan nog over nadenken.
Ik denk echter dat dit een tweede poging is om me een loer te draaien.

Dat de tijd niet ingesteld is maakt niet uit.

Ik heb het net getest met mijn telefoon door de tijd aan te passen, de tijd in de SMS bleeft hetzelfde.

Volgens mij is het zo dat zelfs als de tijd van je mobiel fout staat je in staat bent de smsjes te ontvangen met een daarin gegeven tijd omdat (zoals eerder vermeld) de smsjes via een server worden verzonden, daarnaast leerlingen doen alles om een 1 te vermijden maar geloof t niet te snel want dat kan slecht uitpakken. Succes ermee :thumb:

Ik heb het net getest met mijn telefoon door de tijd aan te passen, de tijd in de SMS bleeft hetzelfde.

Die test heb ik ook al allemaal gedaan ;)
Het idee is GSM aan een computer verbinden en dan de data die op de gsm staat bewerken als dat mogelijk is.

Ik weet dat er tegenwoordig heel veel kan maar ben niet goed genoeg op de hoogte om dit verhaal te kunnen ontkrachten dan wel bevestigen.

Het makkelijkste voor mij is: onrechtmatig gedrag dus die 1 blijft gewoon staan, punt uit.
Ik wil echter niet zo star zijn door echt alles weg te wuiven.
Ik wil me echter nog veel en veel minder gaag laten bedonderen.

Je kunt inderdaad je pc met je telefoon verbinden maar dat is vaak alleen om een backup te maken van je contacten en om bestanden er op en af te halen.

SMS berichten heb je geen toegang tot volgens mij.

Daarnaast ligt het niet echt bij jou ofwel? De leerling is betrapt, helemaal wanneer er een regel is dat telefoons niet toegestaan zijn.

Daarnaast ligt het niet echt bij jou ofwel? De leerling is betrapt, helemaal wanneer er een regel is dat telefoons niet toegestaan zijn.

Yep klopt idd. alleen is het mijn call om die 1 wel of niet te geven, zo is dat nu eenmaal gereggeld bij ons op school.

Mijn visie: Er is aangegeven dat telefoons tijdens toetsen niet toegestaan zijn. Toch betrapt? -> Regel overtreden -> een 1 op de toets.

Blijft de vraag of de leerling alleen dom is geweest of daadwerkelijk heeft zitten/willen spieken.

Bij mij op school was het zo dat het niet uit maakte of je nou spiekte of niet.

Werd je met een telefoon gesnapt dan kon je je toets inleveren en een 1 verwachten of hij werd nagekeken tot waar je gekomen was.

Bij mij op school was het zo dat het niet uit maakte of je nou spiekte of niet.

Werd je met een telefoon gesnapt dan kon je je toets inleveren en een 1 verwachten of hij werd nagekeken tot waar je gekomen was.

Dat laatste staat gelijk aan een 1 want die GSM heb ik 4 minuten na het begin afgepakt ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan