• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De waarden optellen in een bepaalde kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Havana100

Verenigingslid
Lid geworden
22 jul 2014
Beste,

ik zou graag een formule kunnen gebruiken die de waarden in kolom D optelt op voorwaarde dat de tekst in kolom C de tekst bevat in cel F1. ( of F2)

Iemand een idee? zie voorbeeld

Alvast bedankt!

Bijlagen

Zo? Kijkt of waarden in F1 en F2 voorkomen en telt waarden op indien dat het geval is.
Code:
G25: =SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(F1;C4:C23))+ISGETAL(VIND.SPEC(F2;C4:C23));D4:D23)

dat kan bv mbv de SOMPRODUCT-formule
Maak eerst twee benoemde bereiken, zoals in de bijlage

Bijlagen

Haij,

bedankt hoor maar had het graag zonder toevoegen van nog een kolom.

AlexCel,

Zeker bedankt hoor maar bega toch blijkbaar nog een fout. Ik heb geprobeerd om enkel de voorwaarde in cel F1 in de formule te plaatsen, ik bekom dan volgende formule :

=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(F1;C4:C23));D4:D23)

Echter dan geeft deze formule me het resultaat van 0 ipv 18. Ik zie echt niet wat ik verkeerd doe .......

Maak er maar eens dit van:
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(F1;C4:C23))*D4:D23)
of:
=SOMPRODUCT(--ISGETAL(VIND.SPEC(F1;C4:C23));D4:D23)
Heeft te maken met de uitkomst van de logische functie ISGETAL (=WAAR/ONWAAR). Dit moet een getal worden (1 of 0), daar zorgt ofwel de vermenigvuldiging voor, ofwel de -- ervoor. En het kan ook door 2 logische functies bij elkaar op te tellen. Maar ja, als je daar dan één van maakt gaat het niet meer goed... en dat had je dus ook geconstateerd.

Laatst bewerkt:
En als je Excel 365 gebruikt kan deze ook:
Code:
=SOM(FILTER(D4:D23;ISGETAL(VIND.SPEC(F1;C4:C23));0))

Of:
Code:
=SOM.ALS(C4:C23;"*"&F1;D4:D23)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan