Debian (LINUX) Webserver opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Systematisch

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2010
Berichten
12
Hallo forumleden,

Ik ben nieuw in het gebied LINUX. Onze servers hebben altijd goed gedraaid op Windows Server 2008 maar willen nu eens een server testen met LINUX, Debian. Wij willen met behulp van forumleden graag een goed werkende en beveiligde Webserver met LAMP opzetten, met mailserver en Webmin of IPSConfig. Het gaat hier om een Dell Poweredge 1750.

Nu zijn wij bezig met het indelen van onze harddisks. Het betreft een 18GB en 146GB harddisk. Nu hadden wij het zo in gedachte:

ext3:

200MB: boot/
10GB: / (basissysteem)
4GB: tmp /
4GB Swap

146GB: home/

Is dit een verstandige indeling? Of gaat dat niet lekker werken met Apache 2? Alle installatie modules willen wij installeren op de 18GB disk, en alleen de website bestanden willen wij op de 146GB opslaan.

Het is jammer dat er voor beginnende LINUXérs niet echt een uitgebreide HowTO op het net is te vinden, enkel alleen verschillende websites. Want volgens mij is deze ookal weer verouderd.

Met vriendelijke groet,
Systematisch
 
Laatst bewerkt:
Momenteel zijn onze partities ingedeeld en zitten we met een probleem dat wij niet kunnen downloaden van de Debian ftp servers?
 
Nogal een brede vraag dus.....
Bedoel je dat je geen iso om te installeren kan downloaden? Probeer eens http://ftp.nl.debian.org
Of bedoel je tijdens de installatie geen pakketten downloaden? Heel misschien heeft de debian installer dan geen drivers voor je netwerk kaart aan boord.....
Je hoeft overigens niet eerst te partitioneren, dat doet de debian installer ook. Je zou ook eens naar LVM (Logical Volume Management) kunnen kijken voor je partitionering, voor zover ik weet is dat wat flexibeler op de lange termijn.
Overigens is een aparte /tmp partitie niet nodig lijkt me.

Zelf gebruik in debian op al mijn computers sinds een jaar of 4, dus ik weet er inmiddels wel een beetje van af. Mocht je ergens niet uit komen dan hoor ik het graag.
 
Nogal een brede vraag dus.....
Bedoel je dat je geen iso om te installeren kan downloaden? Probeer eens http://ftp.nl.debian.org
Of bedoel je tijdens de installatie geen pakketten downloaden? Heel misschien heeft de debian installer dan geen drivers voor je netwerk kaart aan boord.....
Je hoeft overigens niet eerst te partitioneren, dat doet de debian installer ook. Je zou ook eens naar LVM (Logical Volume Management) kunnen kijken voor je partitionering, voor zover ik weet is dat wat flexibeler op de lange termijn.
Overigens is een aparte /tmp partitie niet nodig lijkt me.

Zelf gebruik in debian op al mijn computers sinds een jaar of 4, dus ik weet er inmiddels wel een beetje van af. Mocht je ergens niet uit komen dan hoor ik het graag.

Bedankt voor jouw antwoord.

Nee tijdens het uitvoeren van de apt-get apache2 bijvoorbeeld wil hij het pakket niet downloaden.

Vanmiddag meer info.
 
Met he commando
ifconfig -a
zie hoe je netwerk interfaces geconfigureerd zijn.

De config zelf vind je in /etc/network/interfaces
Als je met dhcp werkt ziet dat er ongeveer zo uit:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Het is trouwens:
apt-get install apache2
 
Laatst bewerkt:
Met he commando
ifconfig -a
zie hoe je netwerk interfaces geconfigureerd zijn.

De config zelf vind je in /etc/network/interfaces
Als je met dhcp werkt ziet dat er ongeveer zo uit:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Het is trouwens:
apt-get install apache2

Het is opgelost. We waren vergeten in "/etc/hosts" het ip adress te veranderen.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels draait bijna alles naar behoren. ISPConfig en Webmin, ook draait de LAMP en Mailserver prima. Maar nu willen wij dus nameservers configureren, hoe gaan wij dit doen? Want onze vorige servers zijn door andere personen geconfigureerd.

Wij willen dus onze eerste server kunnen bereiken via ns1 en ns2. Hoe kunnen wij dit configureren met ISPConfig en/of Webmin met myDNS. Ook de vrituele server draait prima. Maar we zitten nu alleen nog in de knoop met de nameservers.
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk van wat je nodig hebt is dnsmasq verreweg het simpelste om op te zetten. Deze kan dan ook dhcp server spelen voor je netwerk als je dat gebruikt. Bijna alle (draadloze) routers voor de consumenten markt gebruiken dnsmasq.
bind9 icm isc-dhcp-server heb ik thuis draaien, alleen weet ik niet meer hoe ik bind9 geconfigureerd heb. Ik weet nog wel dat het een enorm geklooi is.
mydns heb ik geen ervaring mee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan