Debian resolutie.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

*Dimi*

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 apr 2006
ik moet het niet vertellen zeker, ben ook een beginner met Linux "debian".
alles verloopt vlotjes , maar om de puntjes op de "i" te krijgen, zou ik mijn resolutie op 1152 & 864 &70 hertz willen krijgen.
Ik weet hoe die te verzetten , maar het probleem is die staat niet in de lijst van de andere resoluties , Weet iemand een manier om deze in een configbestand te zetten of zo handmatig in te stellen.

P.S .nvidia drivers zijn reeds geïnstalleerd

Thx *Dimi*

als root, dpkg-reconfigure xserver-xorg voor (testing en unstable) of dpkg-reconfigure xserver-xfree86 (stable) (kies voor medium bij de scherm configuratie dan kan je direct zeggen welke resolutie met refresh rate je wil gebruiken)
Bij kde en gnome kan je dit grafisch instellen maar dat is dan alleen voor je account appart. kde > rechtse knop op bureablad > bureablad instellen > beeldscherm.
en bij gnome zit het bij de menu's het laatse onder schermresolutie.

Debian is overigens een geavanceerde distro waar je veel naar je eigen smaak kan instellen. Debian word niet echt aangeraden voor beginners. Maar als je eenmaal je weg kan vinden wil je niet meer terug naar de easy distros als mandriva fedora suse.

ik heb die config reeds geprobeerd , maar die resolutie die ik wil wordt nie weergegeven die gaat van 1024 & ....., naar 1280 &...., en daar zijn geen tussenstappen mogelijk, mijn monitor krijgt die 1280 &..., niet volledig op het scherm en 1024 & ..... trekt op nie veel , veel te groot.

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat ge die waarden in een bestand kon met de hand bewerken , maar weet nie meer waar.

Thx any way!!!!

Ja je kan dat met de hand ik zal het je even uitleggen.
Doe gedit /etc/X11/xorg.conf

Zoek naar het volgende
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "NVIDIA Corporation NV43 [GeForce 6610 XL]"
Monitor "Generic Monitor"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 4
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 8
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 15
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 16
EndSubSection
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1152x864" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Kijk bij mij staat bij DefaultDepth 24, kijk wat er bij jouw staat, vervolgens ga je naar de subsection display bij de colordepth die bij jouw daarboven staat.
en daar voeg je dan bij de modes "1152x864" aan toe.

yyoooo, bedankt voor die info,

maar helaas zit dat bestand niet in die map, heb daar wel een ander .conf file gevonden en daar staat ook die vermeldingen van die resolutie in , weet dus nie hoe het komt dat ik dat dan niet kan instellen .zal nog eens moeten opnieuw beginnen zeker, hetzelfde ook , in het startmenu van debian zit een tool om je kernel te bewerken en deze wil die nie openen omdat er een bug inzit.

/etc/X11/xorg.conf ahja dit is voor de tak testing en unstable.
/etc/X11/XF86Config-4 of /etc/X11/XF86Config

dpkg-reconfigure xserver-xfree86 dit is de manier hoe je het helemaal terug kan configuren hier staat jouw resolutie bij, ben ik zeker van dit commando moet je als root uitvoeren.

De kernel heeft hier niet echt veel mee te maken. Wie zegt trouwens dat er een bug in die applicatie zit waarschijnlijk is gewoon dat ding om je kernel te bewerken neit geinstalleerd. debian stable en bugs is bijna onmogelijk, de pakketjes moeten eerst door experimental dan door unstable dan testing en dan pas stable.

Hartelijk dank lamp

is het is dus werkelijk gelukt , moet hier dus nog veel over leren en opzoeken .
Het volgende dat ik ga proberen is een dual monitor te configuren .Maar je heb me al een hele stap verder geholpen.

Thx :thumb:

[Mod-edit] Onnodige quote verwijderd. [/edit]

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan