Decibels, wat beteken ze?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ojan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ojan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
Op DEZE site die ik regelmatig bezoek zet men bij de fans een Db waarde, de geluidssterkte die ze maken in bedrijf dus. Je moet ook verder rekening houden dat een fan op zich misschien 26Db heeft, maar de lucht die over de heatsink blaast ook lawaai maakt. Ook is het zo dat de fan ingebouwd in een kast weer minder te horen is.
Nu weet ik wel dat geluid met 3Db moet verhogen om een hoorbare geluidsverhoging te horen, maar met wat kan je dit nu vergelijken?

Dus mijn vraag is:
Met wat kan je geluidssterkte vgl?
20Db = een waterkraantje??
40Db= ?
60Db =?
enz

Iemand hierop een antwoord???

Bedoeling is, een Thermalright SLK900 sink, een Fanadapter 80-120MM en dan een goede fan bovenop als cpu cooler... --> Goede koeling bij minder geluid?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door ojan
Nu weet ik wel dat geluid met 3Db moet verhogen om een hoorbare geluidsverhoging te horen[/B]
Wanneer geluid 3Db hoger ligt, is de bron verdubbeld. Dus als 1 zanger 20 Db aan geluid produceert, produceren 2 identieke zangers samen 23 Db

Een verdubbeling van het aantal geluidsbronnen is niet een exacte toename van 3, maar 3.01 volgens de formule 10log(n), waarbij n het aantal geluidsbronnen is :D. Je vertelt verder niet of die site het over dB(A) heeft of gewoon dB, dit heeft te maken met een zogenaamd A-filter welke de werkelijke (natuurkundige) geluidsdruk corrigeert naar hoe het menselijk gehoor de afzonderlijke tonen waarneemt.

Een toename of vermindering van 1 dB(A) kunnen wij normaal gesproken horen, hoewel dat afhankelijk is van de toonhoogte.

Normaal gesproken is 75 dB(A) - 85 dB(A) het niveau van een gesprek tussen twee of meer mensen.

Het is in Db(a) weergegeven... Ok, dus indien ik het goed begrijp is 59Db(a) dus wel veel voor een fan? Zou in een houten behuizing komen met aande bovenkant plexiglas...

Het plan is eigenlijk om mijn bureau helemaal opnieuw in te richten, en nu dacht ik van zelf in hout een bureau te maken. De bedoeling is dat dan achteraan de pc monitor op een houten verhoog staat. In dit verhoog gaan dan de floppy, zip, cd en cdrw steken. Voor dit verhoog ga ik een gat maken in het bureau waar dan een houten pc case zal inzitten. De binnenkant is dan afgewerkt met aluminium, en er komt een plexi deksel op zodat het geheel gelijk komt met het bureau. Nog wat licht enz, en jullie kunnen wel een beeld vormen van wat ik wil doen...

Ik verwacht wel dat door het gebruik van hout (dikte) de geluidsdemping beter zal zijn als deze van een klassieke kast.

Tiborv, bedankt, er staan een paar goeie beschrijvingen op!

Die waarde in decibels slaat vooral op de luchtverplaatsing! Het zijn vooral vibrerende en andere geluiden die daar niet onder vallen.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je 20 dB niet hoort, onder 30 dB amper, boven 30 dB begint het iets te luid te worden.

Hou er ook rekening mee dat elke 3 dB een verdubbeling is van het geluidsniveau.

Geplaatst door hangmat
Elke 3,01, Steve.

:D

JaJa, moet correct zijn! Anders is al mijn werk voor niks!
Steve toch, bijna een week verlof naar de botten! :D :D :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan