decimaal teken punt moet komma worden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mysterieus2000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jun 2012
Ik wil gegevens uit een sql tabel importeren in acces. Ik heb de tabel geexporteerd naar een txt bestand. In die tabel zitten productgegevens met een prijs. De prijs is opgemaakt met een punt als decimaal teken. In mijn nieuwe tabel moet het decimaal teken een komma zijn. Dit lukt niet. Kan iemand mij hierbij helpen.

Als het een eenmalige import is, kun je het simpelste de decimaalnotatie van je pc aanpassen, importeren en daarna weer terugzetten. Anders kun je in het tekstbestand de punt omwisselen voor een komma, en vervolgens importeren. Dat kun je eventueel nog wel met een scriptje doen. Je kunt de SQL tabel uiteraard ook gelijk in Access koppelen of importeren; daar hoef je geen tussenbestand voor te maken.

Laatst bewerkt:
Ik zal misschien wat meer details van mijn probleem geven. De tabel staat in een pervasive database. Omdat dit een 32 bit versie is en mijn office 64 zou ik geen koppeling kunnen maken. in de 32 bits versie van office zag ik de databank staan tussen mijn gegevensbronnen maar die is nu weg. Dus koppelen is niet mogelijk denk ik. Trouwens vroeger was de prijs wel met een komma.

Het is ook geen eenmalig gebeuren. Het gaat over het updaten van mijn produkten. Bepaalde gegevens komen in de externe tabel door update van de leveranciers en andere gegevens vul ik zelf in een andere tabel in acces. Door middel van een query wordt er een nieuw tekstbestand gemaakt met gegevens uit de twee tabellen dat wordt geupload naar mijn site. Daar is een script voorgeschreven in php- sql. Ik moet ook zorgen dat de opmaak van mijn gegevens hetzelfde blijft. want anders wordt het niet goed verwerkt door dat script.

Omdat de koppeling niet meer kan, dacht ik te importeren door middel van het tekstbestand. Dat is in elk geval een heel gedoe. Ik ben met deze oplossing niet zo blij maar zie geen andere mogelijkheid.

In het tekstbestand de punt omwisselen voor een komma heb ik ook al aangedacht maar het gaat wel om 213.000 produkten. en het bestand bevat niet alleen prijzen maar ook de titels en de auteurs en daar staan ongetwijfeld ook komma's in.

Blijft nog over de instelling aanpassen van mijn pc. Daarvoor moet ik bij de land instellingen zijn veronderstel ik. Het decimaal teken is nu een komma. Als ik dit verander hoe zal dit dan werken om de prijs met een komma in die bewuste tabel te krijgen ?

Ik ben aan het eind van mijn latijn.

Bij het installeren van je Office moet je, als het goed is, de boodschap hebben gekregen dat je weliswaar een 64-bits versie van de Office kan installeren, maar dat die niet compatible is met 32-bits versies. Dus dat je de gekoppelde tabel nu niet meer ziet, is wel logisch. Overigens raad Microsoft in hetzelfde verhaal aan om gewoon een 32-bits versie te installeren, want dat er geen enkel voordeel zit in het werken met de 64-bits variant. Dat heeft mij er in ieder geval toe doen besluiten om geen 64-bits versie te installeren. Want je wilt je gegevens natuurlijk wel kunnen blijven gebruiken :)
Dus ik zou je eerst aanraden die 64-bits versie te vervangen door de 32-bits versie, omdat je er alleen maar problemen mee naar binnen haalt.
Je zou kunnen kijken of er een importspecificatie is te maken, waarbij je de decimale punt instelt. Dat wil nog wel eens werken. Alternatief is een view maken in je SQL db, met een berekend veld waarin je de prijzen vermenigvuldigt met 100. Je decimalen trek je dan voor de komma. Die view exporteer je naar je tekstbestand, en importeer je in een importtabel. Daarna werk je de prijzen weer bij door de velden door 100 te delen. O.i.d.

ik heb (deels) het zelfde probleem. hoe en wat met 32- en 64-bits heb ik geen idee die vragen mag je bij Michel kwijt wat ongetwijfeld lukt.

Hoe ik mijn txt bestand inlees:
Importeer de nieuwe data 'Dure geneesmddelen jjmmdd.txt''. invoegen-tabel-Tabel importeren
gebruik de knop geavanceerd en stel als volgt in:
zet het decimaalsymbool op punt (.)
stel de velden in volgens onderstaande tabel.
controleer of de velden nu juist staan (LET OP hoofdletters). Acces zal een extra eerste veld maken met ID=automatische nummering. pas indien nodig de velden aan zoals staat in de tabel.
Kies bij Waar wilt u de gegevens opslaan? nieuwe tabel: orginele data (duurt ca 1 minuut).
Herhaal dit voor alle txt files en voeg alles samen
veld nr nieuwe veld text Gegevens type Geindexeerd overslaan
veld1 VEC text nee nee
veld2 Patnr dubbel precisie nee nee
veld3 Patnaam text nee nee
veld4 Artnr dubbel precisie nee nee
veld5 Artnaam text nee nee
veld6 startMO datum/tijd nee nee
veld7 stopMO datum/tijd nee nee
veld8 KAE text nee nee
veld9 stuks dubbel precisie nee nee
veld10 cyclus dubbel precisie nee nee