Decimale getallen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Milenko

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2009
Zit je hard te zwoegen op een scriptje met allerlei getallen erin, denk je eindelijk klaar te zijn... ERROR...

Dat is waar ook. In php kan je een variabele niet 'zomaar' een kommagetal toewijzen. Eerlijk gezegd heb ik dit ook al heel lang niet meer gebruikt en kan het ook niet ergens duidelijk vinden :S Iemand die mij even de oplossing kan geven? Voorbeeldje staat hieronder.

PHP:
$getal = 0,1;

Bovenstaande is dus niet mogelijk, maar hoe kan je dat goed voor elkaar krijgen?

In het Engels, en dus in de meeste (alle?) programmeertalen wordt de punt gebruikt voor decimalen, niet de comma.

(de comma wordt bij het uitschrijven gebruikt voor het delen van duizendtallen, zoals wij de punt gebruiken, maar bij het programmeren doe je dat niet)

Dus de punt en de komma is in getallen het tegenovergestelde dan bij ons?

Correct.

(is sowieso wel handig om te weten in het buitenland, anders kunnen prijzen er erg raar uit zien, laptopje kopen voor 1,000$?)

Laatst bewerkt:
Zou er inderdaad wel een beetje raar uitzien ja :P

Alleen ik zit met weer een ander probleem over die decimale getallen. Ik zal hieronder een stukje code geven.

PHP:
<?php
include 'db_connect.php';

$result=mysql_query("SELECT `getal1` FROM `table_name` WHERE `Nickname`='$nickname'");
$oud_getal = mysql_fetch_array($result);
$getal2 = 0.1;

$nieuw_getal = $oud_getal + $getal2;
mysql_query("UPDATE `table_name` SET `getal1` = '$nieuw_getal' WHERE `Nickname`='$nickname'");
?>

Dit is dan een deel van de code die ik gebruik. In de database staat het getal 0.0 en het andere getal is 0.1. Bij elkaar zou dit 0.0 + 0.1 = 0.1???? moeten zijn. Als ik in mijn database kijk, zie ik dat er i.p.v. 0.0 of 0.1 ineens 99.9 staat. Iemand een idee wat ik fout doe?

Ik was iets te snel met mijn vraag :$ ben er al uit!

gewoon quotes om je tag nummer plaatsen?

$getal = '0,1';
of met een punt
$getal = '0.1;

Ik las dat het al opgelost was, maar toch voor anderen, en voor jezelf in de toekomst :)

Succes :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan