• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

#DEEL/0! foutmelding wegwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Malicka

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2005
Deze foutmelding moet weg te werken zijn door gebruik te maken van de ALS functie. Maar hoe doe je dat als het gaat om een formule waarin twee lege cellen zijn gebruikt.

Er is bijvoorbeeld gebruik gemaakt van =J4/G4 terwijl J4 en G4 leeg zijn. Het is de bedoeling dat de cellen leeg blijven tot de betreffende cellen in de kolommen J en G zijn gevuld.

De foutmelding #DEEL/0! krijg je alleen als je deler NUL of LEEG is.!

Dat is het, fantastisch en heel hartelijk bedankt Royco;-))

greetz

Roco,

ik krijg te horen dat deze formule ervoor zorgt dat de oorspronkelijke formule niet meer goed werkt als de lege cellen worden gevuld. Ik heb dat zelf getest met eenvoudige getallen en dan werkt het wel, maar misschien weet jij wat er wordt bedoeld.

Misschien kun je ook uitleggen wat deze formule precies betekent; waarom bijvoorbeeld die vier haakjes in de lucht? Is dat er juist voor om te zorgen dat de cellen leeg zijn?

Ik heb geprobeerd om een persoonlijk bericht te sturen, maar dat heb ik uitgeschakeld staan en ik weet niet waar ik dat kan omzetten;-) Nu hoop ik dat je dit door krijgt omdat je bent geabonneerd op deze vraag.

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Roco,

ik krijg te horen dat deze formule ervoor zorgt dat de oorspronkelijke formule niet meer goed werkt als de lege cellen worden gevuld. Ik heb dat zelf getest met eenvoudige getallen en dan werkt het wel, maar misschien weet jij wat er wordt bedoeld.

Misschien kun je ook uitleggen wat deze formule precies betekent; waarom bijvoorbeeld die vier haakjes in de lucht? Is dat er juist voor om te zorgen dat de cellen leeg zijn?

Ik heb geprobeerd om een persoonlijk bericht te sturen, maar dat heb ik uitgeschakeld staan en ik weet niet waar ik dat kan omzetten;-) Nu hoop ik dat je dit door krijgt omdat je bent geabonneerd op deze vraag.

Alvast bedankt

Beste malicka,

De formule van RoCompy87 test of J4/G4 een fout geeft (is het geval als G4 leeg of 0 is).
Is dit het geval dan krijgt de cel het argument "" ("" = een lege cel).
Als J4/G4 GEEN fout geeft dan komt in de cel J4/G4.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Edit: p.s. het zijn geen 4 haakjes, maar 2 dubbele aanhalingstekens.

Laatst bewerkt:
bedankt bandito! Dit is duidelijk.

De dubbele haakjes worden geplaatst als de cel waarnaar wordt verwezen leeg is. Is het altijd opgelost met twee dubbele haakjes, of is dat afhankelijk van het aantal cellen waarnaar wordt verwezen?

Is het ook zo op te lossen dat de formule die erin hoort, weer tevoorschijnt komt? Dat is namelijk de bedoeling. Er staat een formule in, maar omdat de cellen waarnaar wordt verwezen, leeg zijn, gebruik je (tijdelijk) deze formule om ervoor te zorgen dat die hinderlijke foutmelding verdwijnt, maar als de cellen waarnaar wordt verwezen, worden gevuld, moet de formule met ALS verdwijnen en plaats maken voor de oorspronkelijke formule. Anders kun je net zo goed de formule later pas plaatsen, toch?

Ik kan me voorstellen dat je maar een deel van de formule hoeft te verwijderen, maar het is wel extra werk.

Hopelijk is dit net zo duidelijk als het verhaal van Bandito.

Deze formule werkt niet in 2007, klopt dat? (het is voor iemand met 2003, maar ik werk zelf liever met 2007)

Kan je misschien het bestandje (gezipt) bijvoegen, of anders de orginele formule geven?

Even over de "", tekst noteer je in excel formules tussen "".
Zo geeft de formule ="probeersel." de tekst probeersel. in een cel.
Bij "" staat er niets tussen, zodat er ook geen tekst zichtbaar wordt. De cel blijft dan dus leeg.

Dat is wederom mooi duidelijk uitgelegd. Lekker dat ik iemand ontmoet die dat goed kan. De formule werkt in 2007 trouwens net zo goed, ik heb blijkbaar iets verkeerd gedaan en heb dat niet direct gezien.

Hierbij het bestand waarom het gaat.

Bijlagen

In L4 zou ik deze formule zetten:
Code:
=ALS(F4=0;"";J4/F4)
en voor M4 deze:
Code:
=ALS(G4=0;"";J4/G4)

Hierna kan je beide formules doortrekken naar beneden.
Cel L4 zal leeg zijn als cel F4 leeg of 0 is, in alle andere gevallen geldt de formule J4/F4.

p.s. De uitkomst van beide formules zal altijd gelijk zijn, daar in G4 staat: =F4.

Perfect!

Dit heb ik getest, ook met meer ingewikkelde berekeningen en het werkt! Voor Excel 2007 heb ik nog een andere oplossing gevonden maar die werkt niet in 2003.

Hartstikke bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan