• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

DEEL of INDIRECT verwijzing naar andere werkmap o.b.v. bladnaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

koenboots

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2008
Beste Excel-guru's,

Graag doe ik op jullie een beroep, omdat ik er zelfstandig niet uit kom o.b.v. het nodige Google-en en trial n' error. Ik hoop dat jullie mij het laatste zetje kunnen geven.
Ik heb een werkmap gemaakt voor het uitbeelden van de persoonlijke prestaties van mijn collega's. Voor elke collega is er een eigen werkblad dat zijn/haar naam draagt (format: Achternaam, Voornaam).
Omdat elk blad een bron vormt voor andere bladen/mappen en er dus veel verwijzingen zijn, wil ik deze nu in het begin al zo flexibel mogelijk inbouwen en daarmee tevens de benodigde effort voor het maken van een blad voor een nieuwe medewerker minimaliseren.

Het is mij reeds gelukt om o.b.v. de bladnaam bovenaan het werkblad de persoonsnaam als titel te weergeven. Daarvoor gebruik ik deze formule:
Code:
=DEEL(CEL("bestandsnaam";$A$1);VIND.ALLES("]";CEL("bestandsnaam";$A$1))+1;31)
Het hoofddocument met een algemeen overzicht ter vergelijking van ieders prestaties is nu klaar. Rest mij nog om de medewerkers zelf inzage te geven in de voor hen relevante/geschikte gegevens. Omdat het niet handig is dat ze elkaars cijfers inzien en het een enorm gedoe is (of onmogelijk?) om dit a.h.v. autorisaties te afdichten, heb ik bedacht om voor elke medewerker een aparte read-only werkmap te maken, waarin middels verwijzingen de relevante informatie wordt opgehaald uit het hoofddocument. O.b.v. harde verwijzingen naar de specifieke sheet is dit prima gelukt, maar om te voorkomen dat ik voor elke (en toekomstige) medewerker alle formules moet aanpassen om naar het juiste blad te verwijzen, wil ik ook hiervoor laten kijken naar de huidige, gelijkgenoemde bladnaam.
Hiervoor kan ik twee benaderingen bedenken:
-De harde persoonsnaam (in mijn voorbeeld Boots, Koen) variabel maken, gericht op de huidige bladnaam
-Idem, maar gericht op dezelfde waarde in cel A1 (de titel waar ik eerder over sprak)

Ter referentie, hierbij een screenshot van de werkmap dat met de betreffende collega wordt gedeeld.
screen01.jpg
A1:
Code:
=DEEL(CEL("bestandsnaam";$A$1);VIND.ALLES("]";CEL("bestandsnaam";$A$1))+1;31)
D5:
Code:
='https://CENSUUR.sharepoint.com/personal/CENSUUR/Documents/Prestaties/[PersoonlijkeKPIs.xlsx]Boots, Koen'!$D5

Ik gebruik een Nederlandstalige versie van Office 365 ProPlus (1803)

Bij voorbaat dank!

Ik zie het probleem al hangen. Een collega met enige Excel kennis kan dus eenvoudig de formules aanpassen om de gegevens van een andere collega te bekijken. Kwestie van de naam kennen en weten dat je kunt zoeken en vervangen.
Beter is denk ik een macrootje dat per collega aan PDF-je genereert van zijn of haar pagina en die naar hem of haar mailt.

NB: Het verdelen van gelijksoortige gegevens over meerdere tabbladen (in Excel) is eigenlijk nooit een goed ontwerp. Beter is alles in 1 tabel, met in een aparte kolom de namen die je nu op de tabbladen hebt staan.

Een collega met enige Excel kennis kan dus eenvoudig de formules aanpassen om de gegevens van een andere collega te bekijken. Kwestie van de naam kennen en weten dat je kunt zoeken en vervangen.
Doordat ik het document deel via Sharepoint Online met slechts lees-rechten zijn de formules niet inzichtelijk, maar kan men slechts de waarde van de cellen bekijken. Als ik een kwetsbaarheid ontdek zou ik dit middels permissies binnen de persoonlijke werkmap dit verder kunnen dichttimmeren.
Overigens, de verwijzingen in de formule om de doel-sheet te bepalen maskeert juist het gebruik van de namen.

Weet iemand de huidige werkbladnaam (resultaat zoals in A1) te opnemen in mijn verwijzing naar de andere werkmap (bv. D5)? Daarmee bereik ik mijn doel.

Alleen lees-rechten hebben in een map verbergt de formules niet, dat is een werkblad beveiligingsinstelling in het betreffende bestand, waarbij je bovendien ook nog de formules allemaal op verborgen hebt moeten zetten.
Verder zal je om wat jij wilt te realiseren de INDIRECT functie moeten gebruiken en die werkt alleen met externe verwijzingen als het bronbestand geopend is in Excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan