• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Deel van data uit draaitabel halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramboow

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 mei 2023
Hi,

Ik loop een beetje vast en misschien is er wel een mooie oplossing.
Ik heb een draaitabel waar je per kwartier ziet hoeveel werk er binnen komt. Nu wil ik de tabellen die in kolom J tm N staan invullen.
In veld K5 moet dus komen te staan 44, aangezien er tot 11:00 44 backoffice is binnen gekomen. Ik heb het geprobeerd met draaitabel.ophalen maar kan daar volgens mij geen voorwaarde aan zetten van kleiner dan K4 bijvoorbeeld.

Daarnaast vraag ik me ook af of ik automatisch kan filteren op de juiste datum aangezien ik voor meerdere dagen data hieruit moet halen.
Ik zou eventueel meerdere van dezelfde draaitabel kunnen maken. Is het dan mogelijk de filter te linken een een cel waar een datum staat? Dan kan ik bijvoorbeeld elke week nieuwe data in plakken en de filters worden dan automatisch goed gezet.

Hoop dat de vragen duidelijk zijn.

groeten,

Bijlagen

je zal je draaitabel eventjes moeten aanpassen zodat je een voorlopig totaal krijgt ipv bv som, aantal, max of die andere zaken.
't Is dan nog de vraag hoe je dat netjes per dag wil neerzetten ... . Je kan maar tonen wat er in de draaitabel staat.

Bijlagen

• Test draaitabel (1).xlsx
    Test draaitabel (1).xlsx
    464,9 KB · Weergaven: 9
  • Schermafbeelding 2023-05-18 104458.gif
    Schermafbeelding 2023-05-18 104458.gif
    20,3 KB · Weergaven: 18
ik zou in dit geval AANTALLEN.ALS() functie gebruiken ipv via een draaitabel, dan heb je wat meer controle over wat je waar zet.
met de $ tekens voor de letter of het cijfer van de cel bepaal je of naar een vast punt wordt verwezen of naar een variabel cel, rij of kolom

In mijn sheet heb ik de draaitabel verwijderd maar die kun je uiteraard behouden als je die voor andere inzichten gebruikt. (bijv als je wilt zien wat per kwartier binnenkomt

formule en uitleg
Code:
=AANTALLEN.ALS(Blad2!$B:$B;$J5;Blad2!$A:$A;$J$4;Blad2!$C:$C;"<="&K$4)

Blad2!$B:$B;$J5 bepaald welke origin geteld moet worden . de formule leest altijd kolom J uit maar rijnummer veranderd mee als je de formule kopieert

Blad2!$A:$A;$J$4 bepaald welke datum geteld moet worden en kijkt altijd naar Cel J4 bij kopiëren van de formule

Blad2!$C:$C;"<="&K$4 kijkt naar het tijdstip. met het & teken kun je in dit geval de kleiner dan en gelijk aan koppelen aan een celwaarde, hier leest de formule altijd rij 4 maar kolom wijzigt als je de formulie kopieert naar een andere kolom

Bijlagen

Hallo,

Ik heb het even over een heel andere boeg gegooid.
Ik heb getracht het zo goed als mogelijk op te lossen met power query.
De tabel op blad2 is hiervoor gebruikt.
Deze d.m.v. power query "opgeschoond" en enkele kolommen toegevoegd.
Tevens heb ik ook de tijden ná 21:30 hierin mee genomen.
Het geheel is d.m.v. slicers te filteren.
Kijk eens of dit een beetje aan je verwachten kan voldoen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan