• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

deel van een bedrag toewijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders1983

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2019
Hallo!

Volgens het voorbeeld:

We hebben te maken met een klant die elke maand voor een bepaald bedrag iets heeft gekocht. De klant betaald regelmatig een bedrag. Ik wil graag weten wat voor elke maand nog het openstaand bedrag is, uitgaand dat het totaal betaalde geldbedrag in chronologische volgorde vanaf de eerste maand wordt toegerekend.

In blauw heb ik de bedragen staan die goed zijn. Ik wil ze in een formule vorm laten weergeven (groen). Maar zoals te zien in het rode vakje kom ik op den duur met een verkeerd bedrag als er voor een maand gedeeltelijk betaald is. Mijn vraag is hoe de formule er uit moet komen te zien?

Alvast bedankt!

Bijlagen

het probleem van dergelijke zaken is precies verwoorden van wat je wil zien.
Ik heb enkel rekening gehouden met de kolommen A:G en enkele nieuwe kolommen M:O aan toegevoegd.
Het idee er achter is dat je in de blauwe kolommen telkens iedere maand het werkelijk betaald bedrag invult.
Is een maand nog niet voorbij dan is die cel leeg.
Is de maand wel voorbij en er werd niets betaald, dan staat daar toch een getal, dus 0.
Voor excel in de kolom O is het dus gemakkelijk, voor de ganse voorbije periode staan er getallen (desnoods nullen) in de kolom G.
Vanaf dan is het niet moeilijk om de betaalachterstand te berekenen.
Of wilde je nog iets anders duidelijker aantonen ?

Bijlagen

Bedankt voor de moeite, maar ik zoek toch iets anders.

Als er in cel G4 een ander getal ingevoerd wordt (dit is het totaalbedrag) veranderen de getallen in het groene gedeelte. Het gaat daar dus om dat er een formule in moet die voor elke maand het juiste toegerekende bedrag (dus max het maandtotaal) wordt weergegeven.

Ik denk zo.
In J9
Code:
=ALS($G$4>$E9;$D9;$G$4-SOM(J$8:J8))
En doortrekken naar benee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan