Deel van harde schijf kwijt (win ME)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeroen van A.

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2005
Hallo allemaal,

Gisteren had ik op mijn computer één harde schijf van 20 GB, verdeeld over een C- en een D schijf. Vandaag heb ik de C-schijf geformatteerd en ME er opnieuw opgezet.

Ik ben nu alleen de D schijf én 18 GB kwijt.

De C-schijf geeft in de Bios 20 GB aan, maar als ' ie Windows heeft opgestart nog maar 2 GB.

Wat is er toch mis?

Errrugh help!!

Alvast bedankt.

Groeten Jeroen

:confused:

Heb je wel ondersteuning van grote schijven geactiveerd bij het formatteren?

Als je opstart met een opstartdiskette en je formatteert een schijf, wordt er als het goed is vanzelf gevraagd of je ondersteuning voor grote hd's wilt inschakelen.
Het zou kunnen dat dat alleen zo is wanneer je een neiuwe partitie maakt met fdisk, het is al een tijdje geleden dat ik daarmee te maken had.

Geplaatst door Sarvo
Als je opstart met een opstartdiskette en je formatteert een schijf, wordt er als het goed is vanzelf gevraagd of je ondersteuning voor grote hd's wilt inschakelen.
Het zou kunnen dat dat alleen zo is wanneer je een neiuwe partitie maakt met fdisk, het is al een tijdje geleden dat ik daarmee te maken had.

Dank voor de reactie!
:thumb:

Ik ben al blij als ik die 20 GB ergens zie staan....
of moet ik dat met die fdisk uitvoeren?

Groet Jeroen

Met fdisk haal je partities weg en kan je ze maken. Kijk wel uit dat je de goede weg haalt, anders ben je 10GB data kwijt!!!!!

Geplaatst door Sarvo
Met fdisk haal je partities weg en kan je ze maken. Kijk wel uit dat je de goede weg haalt, anders ben je 10GB data kwijt!!!!!

ik heb de data al gesaved, dus daar kan niets mee gebeuren..

Ik heb wel iets kunnen uitrichten met jou aanwijzing.
De D schijf heb ik (voor een deeltje) terug, nl. 98 MB.

Kan jij iets opmaken uit de foto's die ik nu meestuur?

BVD,
Jeroen

Bijlagen

• pc112382 (400 x 300).jpg
    pc112382 (400 x 300).jpg
    26,1 KB · Weergaven: 28
Okee, dus je hele schijf mag leeg?
Ik zie dat je primaire partitie fat16 is. Ik weet niet waarom je dat gedaan hebt, maar volgens mij is het nu het makkelijkst om alle partities te verwijderen en dan weer nieuwe maken, want 10GB ieder.
Zorg dan ook dat deze als fat32 worden geformatteerd.
Dus alles op een rijtje:

alle partities verwijderen
nieuwe aanmaken
ondersteuning voor grote schijven inschakelen: JA (daarom was je schijf waarschijnlijk ook fat16, omdat je dat de vorige keer niet hebt gedaan)
Nieuwe partities maken, of één partitie met de grootst mogelijke omvang en na ionstallatie van windows met partition magic je partities beheren. (als je partition magic hebt tenminste)

Geplaatst door Sarvo
Okee, dus je hele schijf mag leeg?
Ik zie dat je primaire partitie fat16 is. Ik weet niet waarom je dat gedaan hebt, maar volgens mij is het nu het makkelijkst om alle partities te verwijderen en dan weer nieuwe maken, want 10GB ieder.
Zorg dan ook dat deze als fat32 worden geformatteerd.
Dus alles op een rijtje:

alle partities verwijderen
nieuwe aanmaken
ondersteuning voor grote schijven inschakelen: JA (daarom was je schijf waarschijnlijk ook fat16, omdat je dat de vorige keer niet hebt gedaan)
Nieuwe partities maken, of één partitie met de grootst mogelijke omvang en na ionstallatie van windows met partition magic je partities beheren. (als je partition magic hebt tenminste)

Hoe formatteer je als fat 32?
Ik heb gewoon "format C: " gedaan en verder niets 'gekozen'... ook niet als fat 16...

Ik weet al helemaal niet wat dat is!:confused:

maar dat maakt niet uit, voor zo ver ik kon je aanwijzingen gevolgd en het ziet er goed uit, ik heb volgens weer 2 schijven met een totaal 20 GB!

Dus in ieder geval bedankt en mocht ik weer vragen hebben meldt ik me op het forum.

Groeten en bedankt,
Jeroen

:thumb:

FAT staat voor File Allocation Table en NTFS (voor windows NT, Server en XP) staat voor New Technology Filing System.
FAT16 beperkt je maximale diskgrootte nogal, vandaar dat die partitie zo klein was. Met FAT32 Kan je disk eigenlijk eindeloos groot zijn (tot 2TB).
NTFS heeft vooral het grote voordeel dat het zelf verrotte sectors op de schijf herkent en de data op tijd ergens anders heen schrijft. Daardoor raken bestanden veel minder snel beschadigd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan