Default printer instellen in een Server omgeving

Status
Niet open voor verdere reacties.

serendip

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Forummers,

Wie kan mij helpen om een printer als default in te stellen in een terminal server omgeving.

Een klant logt bij ons via rdp in, via word kan de printer bij de klant worden aangestuurd en print het ook maar via ander software wordt er steeds een melding gemaakt there is no default printer.

Is dit een registry issue? waar kan ik dan instellen dat er een standaard printer is.
Of is het een algemene configuratie fout?

Beter even aan de klant vragen wat hij in zijn Terminal Server-sessie ziet als hij Start -> Configuratiescherm -> Printers en Fax-apparaten opent.
Laat hem daarvan een schermafdruk maken die hij naar jou mailt.
Zet die schermafdruk (natuurlijk bijsnijden dat alleen het printer-gedeelte te zien is) hier op het forum, in een .JPG bestand.

Vermeld ook even wat die 'andere' programma's zijn die nu geen default printer herkennen.

Overigens is normaal gesproken de printer die de klant meeneemt in zijn sessie (=zijn 'thuisprinter') de standaardprinter op een Terminal Server.

We horen het wel.

Tijs.

Dnties

Ook daar schuilt een probleem, die wordt niet meegenomen bij de rdp verbinding terwijl het wel is aangevinkt in de instellingen.

Zit een beetje met de handen in mijn haren. Uit office programma's kan de printer wel gekozen worden, dat is ook het rare. Het programma welke zegt there is no default printer is maatwerk software welke ook bij een klant draait in een TS omgeving, hier werkt het wel.

Bijlagen

• image001.png
    image001.png
    49,2 KB · Weergaven: 190
Je hebt eerder een vraag gesteld, namelijk hier

Daar verwees ik (o.a.) naar deze link voor het meenemen van printers.
Kijk daar nog eens goed naar.

Daarnaast moet natuurlijk in het RDP-document aanstaan dat de lokale printers worden meegenomen, maar ik neem aan dat dát wel al aanstond bij je klant/gebruiker.

Tijs.

Klopt en de aanwijzingen heb ik ook opgevolgd zonder resultaat

En die printer die je toont in de schermafdruk is de lokale printer van de klant of is dat een beschikbaar gestelde printer vanuit de Terminal Server/servernetwerk?

Tijs.

Dat is een beschikbare printer op de server, de printer van de client wordt niet meegenomen, dit heb ik getest onder xp 200 en vista bij allen wordt het niet meegenomen. Ik heb dus ook zitten denken aan een registry fout maar kan daar weinig in vinden.

Uit je verhaal haal ik niet of je het ook zélf (dus met een eigen printer) geprobeerd hebt om een lokale printer (van jou dus) 'mee te nemen' naar de Terminal Server. En of jij die dan wél terugziet op de Terminal Server.

Dit om te bepalen of het probleem op je server ligt of bij deze klant.

Tijs.

Ik ben administrator op het netwerk dus niet echt een vergelijk, Ik heb wel een user aangemaakt met gelijke rechten als ieder ander. De printer wordt dan niet meegenomen.

Zo even een paar vragen over je test:
1. Juiste printerdriver aanwezig op de Terminal Server van het mee te nemen apparaat?
2. Aangegeven dat printers meegenomen moeten worden in het RDP-document?
3. Die registry-aanpassingen gedaan uit die Microsoft link?
4. Geen group policies ingesteld waarin het meenemen van printers wordt geblokkeerd?

Vooral dit laatste begin ik nl. nu te vermoeden...

Tijs.

Op alle 4 ja, geen restricties bij vraag nr 4 (allow printspooler to accept client connections is enabled)

"allow printspooler to accept client connections is enabled": Dat betekent alleen dat er in het algemeen geprint kan worden (kijk even hier voor een complete verklaring). Dat heeft dus niet (direct) met het meenemen van printers te maken.

Wat ik eigenlijk bedoelde staat hieronder:

[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=63072&stc=1&d=1241715393[/smallimg]

Staat die policy op Disabled (zoals in het plaatje), dan mogen clients printers meenemen.
In principe is Not Configured ook goed, maar er kan evt. een andere ('hoger in de AD') policy zijn die wellicht deze instelling op Enabled heeft staan.
Let even op: Het is een Computerpolicy die van toepassing moet zijn op de Terminal Server.

We horen wel of je met bovenstaande informatie wat verder gaat komen.

Tijs.

Bijlagen

• TS_allow_client-printers.JPG
    TS_allow_client-printers.JPG
    93,5 KB · Weergaven: 1.377
Laatst bewerkt:
Ik heb alle gp's nagegaan en ingesteld zoals afgebeeld.
Ik heb ook eens in de registry settings eens nagegaan of daar een probleem zit en een en ander wel gevonden. Ik ben nu in ieder geval in staat een default printer te installeren maar nog niet in staat om de client printer mee te nemen in een sessie.

Dat laatste zal ook een registry setting zijn?

[...]maar nog niet in staat om de client printer mee te nemen in een sessie.

Dat laatste zal ook een registry setting zijn?

Ik heb geen idee wat er nu nog nog aan de hand zou kunnen zijn, want ik heb natuurlijk geen overzicht wat er precies is ingesteld op je netwerk. Een policy is in principe niets anders dan een registry-instelling, maar dat toont natuurlijk niet handmatige ingrepen in de registry.

Begin met het uitdraaien van een helder overzicht van de op de Terminal Server toegepaste policies en kijk of je ergens nog iets tegenkomt dat mogelijk de reden zou kunnen zijn dat je geen printers kunt meenemen. Naast Group Policy Management Console (rechtsklik op Group Policy Results sectie -> Group Policy Results Wizard) kun je hier ook het meegeleverde hulpprogramma rsop.msc gebruiken (Starten, en dan Action -> Change Query -> Hierna de Terminal Server selecteren en daarna een gebruiker die het probleem heeft op die Terminal Server.)

Lees hierna in systeembeheertaken terug wat er evt. rechtstreeks in de registry aangepast zou kunnen zijn.

Verder denk ik niets te kunnen betekenen (zie eerste paragraaf), behalve met inhuur en toegang tot je netwerk.

Succes,

Tijs.

Als ik het goed begrijp gaat het alleen mis bij dat software pakket en bij word gaat het goed?
Dan word dus afgedrukt op de printer die hij lokaal als default heeft staan en niet die op de ts server staat?

Dit heb ik zelf onlangs meegemaakt met adobe en citrix, van ieder pakketw rod afgedrukt maar bij adobe reader kregen gebruikers de melding dat er geen printer geinstalleerd was.

Dit heb ik opgelost door de printer op het netwerk aan te maken en een scritp die de printer koppelt bij het inloggen dat ging wel goed maar als het lokale printers betreft werkt dit niet

Een ander bedrijf dat op dezelfde citrix farm inlogt maar op andere servers met dezelfde inrichting en gpo's had dit niet maar goed...

@SaintJimmy: Het probleem van het zetten van de default printer lijkt nu ondertussen opgelost
Ik ben nu in ieder geval in staat een default printer te installeren maar nog niet in staat om de client printer mee te nemen in een sessie.
, maar het directe probleem lijkt nu te zitten in dat lokale printers niet kunnen worden meegenomen in de Terminal Server-sessie.
Ik verwacht dat als dát probleem is opgelost er geen issues meer zijn, omdat de topic-starter het volgende gemeld heeft:
is maatwerk software welke ook bij een klant draait in een TS omgeving, hier werkt het wel.

Evengoed (naar ik aanneem ook namens de topic-starter) dank voor je deskundige reactie. :thumb:

Tijs.

Sain Jimmy,

Ik ben wel geintereseerd in dat script. Kun je dat script eens via een pm ofzo versturen of publiceren? Dan delen we deze kennis.

Het is een kix scritp van een collega, je moet in de netlogon kix32.exe hebben en via een cmd bestand met onderstaande inhoud (createprinter.cmd)
de createprinter.cmd zet je in het logonscript

%0\..\kix32 %0\..\CITRIX_CreatePrinters.kix
start je hem

het CreatePrinters.kix bestand moet de volgende inhoud hebben

;--------------------------------------------------------------------------------------------
; Script
;--------------------------------------------------------------------------------------------

Break ON
$NUL=SetConsole("HIDE")
CLS

If InGroup("naam ad groep")
SetDefaultPrinter("naam printer")
EndIf

If InGroup("naam ad groep2")
SetDefaultPrinter("naam printer2")
EndIf
; Einde Script

medeforummers,

Ik heb het op kunnen lossen door een simpel vb script.
Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
& "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")

Set colInstalledPrinters = objWMIService.ExecQuery _
("Select * from Win32_Printer Where Name = 'proflexprinter'")
For Each objPrinter in colInstalledPrinters
objPrinter.SetDefaultPrinter()
Next

en een mapping via een batchfile van lptX naar ip adres

Ik had begrepen dat het om de mee te nemen printer ging, en niet om een netwerkprinter die vanuit de Terminal Server (voor iedereen) bereikbaar is??

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan